تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر : 49763

عوارض باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

عوارض باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود آل بویه، با اشاره به اینکه بخش مهمی از سلامت غذایی به تولیدات سالم در محصولات کشاورزی وابسته است، اظهار کرد: یکی از راه‌های تأمین سلامت محصولات کشاورزی، کنترل و مدیریت سموم مورد استفاده است که طی مراحل مختلف باید پایش و بررسی شود. وی، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود آل بویه، با اشاره به اینکه بخش مهمی از سلامت غذایی به تولیدات سالم در محصولات کشاورزی وابسته است، اظهار کرد: یکی از راه‌های تأمین سلامت محصولات کشاورزی، کنترل و مدیریت سموم مورد استفاده است که طی مراحل مختلف باید پایش و بررسی شود.
وی، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را از جمله مخاطرات سلامت غذایی برشمرد و عنوان کرد: برداشت زودهنگام و قبل از اتمام دوره کارنس یا مدت ماندگاری (مدت زمان لازم از پایان سم پاشی تا تجزیه سم) موجب باقی ماندن میزان زیادی از آفت کش در محصول کشاورزی می‌گردد.
سرپرست اداره کل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی ادامه داد: کنترل میزان بقایای آفت‌کش‌ها باید توسط کشاورز انجام شود چرا که کاهش میزان سموم یا حذف آن پس از برداشت به راحتی امکان پذیر نبوده و اثرات مخربی بر سلامت انسان دارد. از جمله اینکه ممکن است موجب بروز عوارض حاد مانند اسهال، استفراغ، سردرد و…، و در صورت مصرف طولانی مدت، عوارض مزمن مانند انواع سرطان، بیماری‌های کبد و سیستم عصبی،. منجر به کاهش باروری و…، شود همچنین بالا بودن میزان باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، موجب خسارت به تجارت بین المللی محصولات کشاورزی و زیان کشاورزان می‌شود.
وی همچنین در توصیه به کشاورزان برای کاهش باقیمانده آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی توصیه کرد: سموم مصرفی خود را از مراکز مجاز و با راهنمایی گیاه پزشکان تهیه نمایند و از مصرف سموم قاچاق و غیرمجاز پرهیز کنند و به نوع سم آفت کش مورد استفاده توجه نموده و دوز مجاز سموم مصرفی و زمان صحیح سم پاشی را رعایت نمایند.
آل بویه با بیان اینکه در صورت اقدام برای برداشت محصولات، باید از سم پاشی خودداری نمود یا دوره کارنس سم طی شده باشد، گفت: کشاورزان قبل از طی دوره کارنس از برداشت و عرضه محصول به بازار مصرف اکیداً خودداری نمایند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.