تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
کد خبر : 2063

ادامه جنگ در شهرهای‌ افغانستان؛ قندوز، سرپل و تالقان سقوط کردند

ادامه جنگ در شهرهای‌ افغانستان؛ قندوز، سرپل و تالقان سقوط کردند

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، یک منبع امنیتی افغانستان امروز، یکشنبه از سقوط شهر تالقان واقع در ولایت تخار در شمال شرق این کشور توسط طالبان خبر داد. شهر تالقان دیگر مرکز ولایت است که طی ۲۴ ساعت به دست طالبان سقوط کرده است. این منبع امنیتی گفت: ما بعد از ظهر امروز

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، یک منبع امنیتی افغانستان امروز، یکشنبه از سقوط شهر تالقان واقع در ولایت تخار در شمال شرق این کشور توسط طالبان خبر داد. شهر تالقان دیگر مرکز ولایت است که طی ۲۴ ساعت به دست طالبان سقوط کرده است.

این منبع امنیتی گفت: ما بعد از ظهر امروز در پی شکست دولت در ارسال کمک از شهر عقب‌نشینی کردیم.

یکی از ساکنان این شهر نیز تاکید کرد: ما نیروهای امنیتی و مسؤولان را مشاهده کردیم که در قالب کاروان‌هایی از شهر خارج می‌شوند.

همچنین طبق گزارش یورونیوز، گزارش‌ها از افغانستان در روز یکشنبه ۸ اوت حاکی هستند کنترل دو شهر قندوز و سرپل، دو مرکز دو ولایت به همین نام و نیز شهر تالقان، مرکز ولایت تخار به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده است.

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند، جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند.

لشگرگاه و هرات، مراکز ولایت‌های هلمند و هرات، دو شهری هستند که جنگ در آنها نیز با شدت بیشتری جریان دارد.

گروه طالبان از چند هفته پیش قندوز را در محاصره خود داشتند. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود می‌گوید که تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل طالبان درآمده‌اند.

بنا به گزارش‌ها، طالبان پس از درگیری شدید با نیروهای دولتی، شهر قندوز در شمال افغانستان را تصرف کردند.

اما میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید عملیات پاکسازی در شهر قندوز آغاز شده و بسیاری مناطق این شهر از “وجود تروریستان” پاکسازی شده و پیشروی نیروهای امنیتی جریان دارد.

پیش از این یک مقام محلی به بی‌بی‌سی گفته بود که بجز فرودگاه (میدان هوایی) همه بخش‌های شهر به دست طالبان افتاده است. پرچم گروه طالبان در مرکز شهر برافراشته شده است.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده صحنه‌های آشفته‌ای از فرار مردم در شهر را نشان می‌دهد و همچنین دیده می‌شود که ساختمان‌ها و مغازه‌ها در آتش می‌سوزند.

از روز جمعه چهار شهر، مراکز ولایت‌ها از جمله شهر زرنج همجوار با ایران و شهر قندوز در شمال هم‌مرز با با تاجیکستان به دست طالبان افتاده است.

به نقل از بی‌بی‌سی، تصرف شهر قندوز مهمترین پیشرفت نظامی طالبان در سال‌های اخیر ارزیابی می‌شود. طالبان یک بار این شهر را پنج سال پیش تصرف کرده بودند.

شهر قندوز با جمعیت ۲۷۰ هزار نفری دروازه ولایت‌های شمالی کشور است که دارای معادن غنی مواد معدنی است. موقعیت قندوز از نظر استراتژیک اهمیت زیادی دارد، بزرگراه‌هایی قندوز را به دیگر شهرهای مهم از جمله کابل، پایتخت متصل می‌کند.

از مرز شمالی قندوز محل عبور قاچاق تریاک و هروئین افغانستان به آسیای میانه استفاده می‌شود که به اروپا راه پیدا می‌کند. کنترل قندوز به معنای کنترل یکی از مهمترین مسیرهای قاچاق مواد مخدر در منطقه نیز شمرده می‌شود.

این شهر برای طالبان اهمیت نمادین نیز دارد زیرا قبل از سال ۲۰۰۱ یک پایگاه مهم شمالی بود. شبه نظامیان این شهر را در سال ۲۰۱۵ و دوباره در سال ۲۰۱۶ تصرف کردند اما هرگز نتوانستند آن را به مدت طولانی نگه دارند. قندوز پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی دو بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده بود.

شب گذشته، جنگجویان طالبان وارد شهر سرپل در شمال نیز شدند که گزارش شد چند ساعت پس از قندوز تصرف شد.

مقامات افغان اصرار دارند که نیروهای آنها در شهرهای سقوط کرده هنوز حضور دارند و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با بررسی وضعیت جنگ در افغانستان و با تایید کنترل طالبان بر شهر قندوز در ۳۰۰ کیلومتری کابل و نیز کنترل شهر سرپل در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت، می‌نویسد که متوقف کردن طالبان در این دو شهر توسط ارتش افغانستان «محتمل به نظر نمی‌رسد».

با سقوط قندوز، سرپل و تالقان، شمار مراکز ولایت‌هایی که طالبان ظرف ۴۸ ساعت گذشته کنترل آنها را بدست گرفتند به پنج مرکز رسید.

طالبان روز جمعه، شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران و یک روز بعد در ۷ اوت، کنترل شبرغان، مرکز ولایت جوزجان و زادگاه ژنرال عبدالرشید دوستم را به تصرف خود درآوردند.

محمد حسین مجاهد زاده عضو شورای ولایت سرپل تاکید کرد: طالبان گردان نظامی در ورودی‌های شهر را محاصره کردند و تمام بخش‌های دیگر شهر تحت تسلط طالبان قرار گرفته‌اند.

سرپل طی ساعات گذشته شاهد درگیری‌های شدید بین طالبان و نیروهای دولتی بود و طالبان توانستند وارد مرکز شهر شوند و به این ترتیب بر مرکز چهارمین ولایت که به دست جنگجویان افتاده، مسلط شدند.

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طالبان حملات بی‌امانی را آغاز کرده که طی آن بر ۹۰ درصد خاک این کشور به گفته برخی برآوردها مسلط شده‌اند.

سرعت پیشروی طالبان برغم حمایت نیروی هوایی آمریکا که بویژه مواضع طالبان را در شبرغان بمباران کرد، ناظران و همچنین نیروهای امنیتی افغان را غافلگیر کرده است.

نیکول فرارا ، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دیروز شنبه تایید کرد که آمریکا بر حملات هوای خود افزوده وروزهای اخیر حملات متعددی را انجام داده‌اند. وی افزود که نیروی هوایی آمریکا از افغانستان حمایت می‌کند.

دولت افغانستان در قبال از دست رفتن مراکز ولایات هیچ واکنشی نشان نداده و تنها متعهد به بازپس گیری سریع آنها شده است.

نبرد کوچه به کوچه در لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند

همزمان گزارش‌ها از ولایت هلمند حاکی است یک درمانگاه و یک دبیرستان در شهر لشگرگاه، مرکز این ولایت، جایی که جنگ کوچه به کوچه ارتش افغانستان با طالبان در جریان است، در نتیجه حملات تخریب شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید حملات هوایی به مواضع طالبان در بخش‌هایی از شهر لشگرگاه، به آسیب دیدن درمانگاه و مدرسه اشاره‌ای نکرد و گفت که این مناطق تحت کنترل طالبان است و تلفات جانی و زخمی‌ها در میان شهروندان عادی می‌تواند نتیجه حملات طالبان بوده باشد.

جنگ در ولایت تخار در مرز تاجیکستان؛ تالقان سقوط کرد

بنا بر آخرین گزارش‌های خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات امنیتی، شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، پس از قندهار بدست طالبان سقوط کرده است.

خبرگزاری افق افغانستان پیش‌تر به نقل از روح الله رئوفی، عضو شورای ولایتی تخار از حمله گسترده و پیشروی طالبان در شهر تالقان، مرکز این ولایت و ادامه درگیری نظامیان دولت با اسلام گرایان افراطی خبر داده بود.

به نوشته این خبرگزاری ساعاتی پیش حوزه‌های سوم، پنجم، ششم و به تازگی حوزه چهارم امنیتی شهر و زندان تالقان به دست طالبان افتاده و این گروه زندانیان را از حبس رها کرده‌ بودند.

صفوف طالبان در هرات شکسته شد

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان عصر روز یکشنبه به نقل از مقام‌های امنیتی ولایت هرات، از شکستن خطوط طالبان در سراسر شهر هرات، مرکز ولایت و به عقب راندن شبه نظامیان از این شهر و نیز روستاهای جنوب آن خبر داد.

مقامات ولایت هرات می‌گویند عملیات‌ ارتش افغانستان و نیروهای مردمی علیه طالبان از زمین و هوا ادامه دارد و شبه‌نظامیان طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.