تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر : 38267

سید نمک‌فروشی که همه سال میزبان زائران است/زیارتی از عراق تا مشهد

سید نمک‌فروشی که همه سال میزبان زائران است/زیارتی از عراق تا مشهد

سیدعباس حسینی کارگردان مستندهای «السلطان» و «میزبان» درباره این آثار که به تازگی از تلویزیون به پخش رسید به خبرنگار مهر بیان کرد: ایده اولیه از شخصی به نام حاج هادی بنکدار است که چند سالی است در مسیر پیاده‌روی اربعین با یک کاروان عراقی آشنا شده بود و قرار بود این زائران عراقی به

سیدعباس حسینی کارگردان مستندهای «السلطان» و «میزبان» درباره این آثار که به تازگی از تلویزیون به پخش رسید به خبرنگار مهر بیان کرد: ایده اولیه از شخصی به نام حاج هادی بنکدار است که چند سالی است در مسیر پیاده‌روی اربعین با یک کاروان عراقی آشنا شده بود و قرار بود این زائران عراقی به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند.
وی درباره روند تولید مستند بیان کرد: وقتی ایده را به ما گفتند من هم به مرکز هنری رسانه‌ای نهضت پیشنهاد دادم که چندان زمانی برای پیش‌تولید این مستند نداشتیم. زواران عراقی به قم رسیده بودند و بنا داشتند ابتدا به آمل و بعد از آنجا پیاده‌روی به سمت حرم امام رضا (ع) را شروع کنند و ما هم در همین اثنا ساخت مستند را شروع کردیم. ما عازم شهر آمل شدیم تا به این دوستان ملحق شویم. بعد از آن حدود ۱۵ روز طول کشید تا این مستند به تولید برسد که در طول مسیر بخشی را با این افراد همراه بودیم و بخشی هم در مشهد تصویربرداری شد و به مستند «السلطان» تبدیل شد.
این مستندساز اضافه کرد: برای ساخت مستند «میزبان» نیز از این ۱۵ روز ۲ تا سه روز کامل را مهمان آقای سیدحسین قاضوی در مینودشت شدیم که از زائران امام رضا (ع) پذیرایی و خدمت رسانی می‌کند و ما هم با او گفتگو داشتیم و از این فعالیت‌ها تصویربرداری کردیم. او یک سید نمک‌فروش ساده است که سراسر سال را در خدمت زائران است. خاطرم هست به او گفتم چیزهایی که در این سفر دیدم برای خودم باورش سخت است چه برسد به اینکه بخواهم از طریق مستند به مخاطب انتقال دهم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قسمت سوم مستند با حضور سید حسین در حال ساخت است بیان کرد: در قسمت سوم این سه گانه که قسمت‌های اول و دوم آن به نام «السلطان» و «میزبان» ساخته و پخش شد، ایده مرکز هنری رسانه‌ای نهضت این بود که این فرد میزبان را به کربلا ببریم و الان هم در جوار سیدالشهدا (ع) در کربلا مستقر هستیم. قسمت سوم به نوعی بازدیدی است که او به دوستان عراقی اش پس می‌دهد و برای اولین بار به عتبات عالیات سفر می‌کند.
حسینی درباره چالش‌های ساخت این مستند اظهار کرد: سختی تولید این مستند بیشتر چالش درباره دانستن زبان عربی بود چون سوژه‌های ما عراقی هستند. ارتباط گرفتن با دوستان عراقی که به ایران آمدند نیاز به زبان عربی داشت. البته از مترجم بهره گرفتیم اما به هر حال چالش بود. ادامه این چالش‌ها را هم برای قسمت سوم این مستندها داشتیم که به عراق رفتیم.
وی درباره همکاری با نهضت به عنوان حمایت کننده این مستند بیان کرد: نهضت یک ویژگی دارد و این است که وقتی ایده مطرح می‌شود اگر آن را بپسندند کار را به خود شما می‌سپارند. به نظرم اینکه میدان می‌دهند و اعتماد می‌کنند اتفاق خوبی است. به نظرم دست شما را برای اینکه بتوانید ایده خود را تصویری کنید باز می‌گذارند.
این مستندساز درباره ظرفیت‌های پرداخت به حضور مردم با ملیت‌ها در حرم مطهر ائمه (ع) و مستندسازی از این آثار عنوان کرد: پرداختن به حضور مردمی از ادیان مختلف در حرم امام رضا (ع) صرفاً شاید بار دراماتیک برای پرداخت مستند را نداشته باشد اما هدف اصلی که چرا اینها در حرم حضور پیدا می‌کنند می‌تواند جذاب باشد. به هر حال اهل بیت (ع) محبتی دارند که ادم ها فارغ از هر اختلاف نظر و عقیده‌ای زیر این پرچم سینه می‌زنند و اگر این محبت آنها نبود این برادری‌ها هم نبود.
مستند «السلطان» و «میزبان» به کارگردانی سیدعباس حسینی محصول مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است که این ایام از شبکه دو سیما به پخش رسید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.