تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 22321

رهبر اپوزیسیون بلاروس: روسیه ما و اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل نمی‌بیند

رهبر اپوزیسیون بلاروس: روسیه ما و اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل نمی‌بیند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که پس از پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتابات جنجالی اوت ۲۰۲۰ به لیتوانی فرار کرد، در مصاحبه‌ای گفت: بدون یک اوکراین آزاد، بلاروس آزادی هم وجود نخواهد داشت. وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مادامی که ولادیمیر

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که پس از پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتابات جنجالی اوت ۲۰۲۰ به لیتوانی فرار کرد، در مصاحبه‌ای گفت: بدون یک اوکراین آزاد، بلاروس آزادی هم وجود نخواهد داشت.
وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مادامی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در راس قدرت است، تهدیدات امنیتی پایداری برای اوکراین و مرز غربی بلاروس وجود خواهد داشت.
تیخانوفسکایا افزود: هیچ یک از این دو کشور نمی‌خواهند بخشی از یک امپراتوری دیگر روسیه باشند. بنابراین بلاروس بخشی از این مشکل است و این مشکل و بحران باید در این زمینه حل شود.
وی تصریح کرد: لوکاشنکو مجبور بود از روسیه پس از حمله ۲۴ فوریه‌اش به اوکراین حمایت کند چرا که پوتین پس از اعتراضات گسترده بلاروس علیه نتایج انتخابات اوت ۲۰۲۰، حمایت کرده بود.
روسیه از زمان آغاز حمله‌اش به کی‌یف، از بلاروس به عنوان مکانی برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کرده و مسکو و مینسک روابط نظامی نزدیک خود را حفظ کرده‌اند.
تیخانوفسکایا گفت: جنگ در اوکراین کاملا دور از انتظار بود و برخی از مردم بلاروس کاملا مخالف جنگ با برادران و خواهران اوکراینی‌مان هستند.
وی افزود: بیش از دو سال پس از فرار به لیتوانی، اپوزیسیون دستاوردهای زیادی به دست آورده که مهم‌ترین آن این است که مردم به رغم اقدامات تروریستی و سرکوب‌گریانه دولت لوکاشنکو و تلاشش در زندانی کردن بیش از هزار تن از مقامات سیاسی تسلیم نمی‌شوند.
تیخانوفسکایا تصریح کرد: اپوزیسیون توانسته ائتلافی از کشورهای دموکراتیک ایجاد کند که در کنار ما با این دولت مبارزه می‌کنند. در حال حاضر شش بسته تحریمی علیه دولت لوکاشنکو وجود دارد که توسط اپوزیسیون تهیه شده‌اند. این تحریم‌ها لوکاشنکو را تحت فشار گذاشته‌اند و او را مجبور کرده‌اند تا به جای اینکه بر این مساله تمرکز کند که بهترین چیز برای این کشور چیست، تنها به ماندن در قدرت بیندیشد.
وی گفت: لوکاشنکو و طرفدارانش در مواجه با تحریم‌ها ماهر هستند و همیشه از طرف سوم استفاده می‌کنند. یکی از راه‌ها برای جلوگیری از این شرایط این است که اتحادیه اروپا راه آمریکا را دنبال کند و تحریم‌های ثانویه اعمال کند.
رهبر اپوزیسیون بلاروس اظهار کرد: جامعه بین‌الملل باید همزمان لوکاشنکو را با تحریم‌های جدیدی بر صادرات چوب و فولاد بلاروس تحت فشار بگذارند و در همین حال به جامعه مدنی بلاروس از جمله مدافعان حقوق بشر، فرهنگیان، افراد سیاسی که با این دولت مبارزه می‌کنند، کمک کنند تا آنها برای ادامه دادن این مسیر انرژی داشته باشند.
وی افزود: اپوزیسیون چیزی شبیه یک دولت در تبعید سازماندهی کرده است. به لطف تکنولوژی می‌توانم با مردم در بلاروس ارتباط برقرار کنم و در حال حاضر آنها در شرایطی امن هستند و برای موج جدیدی از انقلاب هر زمان که شرایط مناسب بود، آماده‌اند.
تیخانوفسکایا پیش‌بینی کرد که “پنجره‌ای از فرصت برای مردم بلاروس وجود خواهد داشت که احتمالا با پیروزی در اوکراین ارتباط دارد اما هیچ کس نمی‌داند این مساله چقدر طول خواهد کشید. ما نباید وقتی زمانش رسید، خسته باشیم. ما باید انرژی داشته باشیم و به این برنامه بسیج و گذار قدرت ادامه دهیم. و امیدوارم این مساله خیلی طول نکشد چرا که زمان برای اوکراینی‌ها، برای زندانیان سیاسی ما و در واقع برای جهان بسیار مهم است.”
وی گفت: همسرم بیش از یک ماه است که در یک سلول بسیار کوچک محبوس است. شرایط برای زندانیان سیاسی بسیار بدتر از مجرمان معمولی است. من برای همسرم و هزاران زندانی سیاسی دیگر نگرانم چرا که زمستان نزدیک است و دمای سلول آنها گرم‌تر از دمای بیرون نیست.
تیخانوفسکایا تاکید کرد: من به این نشست سالانه رهبران جهان آمدم تا صدای مردمی باشم که با این دیکتاتوری مبارزه می‌کند و درخواست کنم که لوکاشنکو به خاطر جنایت‌هایش محاکمه شود. واقعا اهمیت توجه به اوکراین را درک می‌کنم اما نباید نقش بلاروس در این بحران منطقه‌ای را فراموش کنیم و نباید مردم بلاروس را نیز که مشغول مبارزه هستند و از این جنگ و دیکتاتوری حاکم در بلاروس رنج می‌برند، فراموش کنیم.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.