تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر : 44511

ونزوئلا بخشی از نیروهایش را عقب کشید

ونزوئلا بخشی از نیروهایش را عقب کشید

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، وزیر دفاع ونزوئلا در بیانیه‌ای در فضای مجازی اعلام کرد: باتوجه‌ به خروج کشتی انگلیسی «اچ. ام. اس. ترنت» از آب‌های مورد مناقشه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری و فرمانده کل قوای ونزوئلا دستور داد تا بخشی از نیروهای هوایی و دریایی به پایگاه‌های خود بازگردند. گویان که در

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، وزیر دفاع ونزوئلا در بیانیه‌ای در فضای مجازی اعلام کرد: باتوجه‌ به خروج کشتی انگلیسی «اچ. ام. اس. ترنت» از آب‌های مورد مناقشه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری و فرمانده کل قوای ونزوئلا دستور داد تا بخشی از نیروهای هوایی و دریایی به پایگاه‌های خود بازگردند.
گویان که در شرق ونزوئلا واقع شده، در گذشته مستعمره بریتانیا بود.
دولت‌ این کشور و ونزوئلا بر سر مالکیت جزایر «اسکیبو» درگیری دارند و در روز جمعه یک کشتی جنگی انگلیسی در همین رابطه وارد آب‌های گویان شده بود. در پاسخ به این اقدام انگلیس، مادورو دستور داد که نیروهای مسلح ونزوئلا آرایش دفاعی به خود بگیرند.
وزیر دفاع ونزودلا در بیانیه تازه خود با بیان اینکه برخی از نیروهای اعزام‌شده به پایگاه‌های خود باز می‌گردند، تصریح کرد که نیروهای مسلح ونزوئلا همچنان برای هر نوع اقدام تحریک‌آمیز احتمالی در منطقه هوشیار خواهند بود.

گویان که برای بالغ بر چند دهه این منطقه را کنترل کرده، می‌گوید توافق اولیه مربوط به آن به لحاظ قانونی الزام‌آور بوده و دیوان دادگستری بین‌المللی باید درباره این مناقشه تصمیم بگیرد.
این مناقشه که قدمتی دیرینه دارد، اخیراً در پی کشف نفت در گویان بار دیگر بالا گرفت. ونزوئلا پیش از این اعلام کرد که شهروندانش در یک همه‌پرسی در سوم دسامبر، خواستار پیوستن اسکیبو به خاک ونزوئلا شده‌اند.
رهبران گویان و ونزوئلا اخیراً در یک نشست پرالتهاب متعهد شدند که از تهدید یا زور علیه دیگری استفاده نکنند؛ اما نتوانستند برای این مناقشه راهکاری بیابند.
مادورو پیش‌تر اظهار کرده بود که استقرار ناو انگلیسی در آب‌های گویان ناقض توافق نیم‌بند بین ونزوئلا و گویان است. او به ارتش ونزوئلا دستور داد تا در پاسخ به حضور کشتی انگلیسی، در نزدیکی این مورد مناقشه مانور نظامی برگزاری کنند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.