تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 30664

هیات اجرایی از فدراسیون فوتبال گلایه دارد/ IOC از گزارش ما نسبتا قانع شد 

هیات اجرایی از فدراسیون فوتبال گلایه دارد/ IOC از گزارش ما نسبتا قانع شد 

به گزارش ایسنا، اولین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و مناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی المپیک مصوبات این نشست را تشریح کرد.  هاشمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: اولین جلسه سال ۱۴۰۲ را داشتیم که سه دستور جلسه داشت. اولین موضوع، بحث شاخص های توزیع اعتبارات و

به گزارش ایسنا، اولین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و مناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی المپیک مصوبات این نشست را تشریح کرد. 
هاشمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: اولین جلسه سال ۱۴۰۲ را داشتیم که سه دستور جلسه داشت. اولین موضوع، بحث شاخص های توزیع اعتبارات و کمک به فدراسیون ها بود. پیش بینی ما و تلاش هایی که در بحث بودجه داشتیم و بودجه نسبتا بهتر شده است. رقمی را سازمان برنامه ریزی و بودجه تصویب کرد و اعداد و ارقامی را هم مجلس تصویب کرد که هنوز جداول نهایی آن برای ما ارسال نشده است. امیدواریم  با توجه به نیازهای کمیته ملی المپیک برای رویدادهای بین المللی و کسب سهمیه المپیک و همچنین افزایش تورم ارز دچار مشکل نشویم. پیش بینی ما  در مورد توزیع بودجه فدراسیون ها این است که  نسبت به سال قبل دوبرابر آن را به فدراسیون ها بدهیم و ۱۰۰ درصد رشد داشته باشیم. در مورد شاخص های توزیع بودجه نیز قرار شد سه نفر اعضای هیات اجرایی در جلسات مرکز نظارت و با حضور خود من به جمع بندی برسیم که شاخص ها را نهایی کنیم و پرداخت ها را در چار چوب قاعده و قانون پرداخت کنیم و تلاش‌های موردی فدراسیون‌ها ما را مجبور نکند که به یک فدراسیون چقدر پرداخت کنیم. در مورد توزیع بودجه فدراسیون ها بحث کارشناسی می شود و این کار با نظر اعضای هیات اجرایی انجام خواهد شد.   
*معرفی گزینه هایی برای انتخابات کمیسیون های شورای المپیک آسیا 
او ادامه داد: بحث دوم در مورد معرفی نمایندگانی برای کمیته های شورای المپیک آسیا بوده است چون دوره نفراتی که قبلاً معرفی شده بودند به پایان رسیده است. برخی از افرادی که در گذشته بودند با رویکرد کارشناسی و توانمندی هایی که دارند، تغییر نکرده است اما در مورد برخی کمیته‌ها نفرات جدید معرفی می‌شوند. برای نمونه آقای عبدالهی در کمیسیون رسانه‌ای، مهرافزا منوچهری در کمیسیون محیط زیست و مهین فرهادی زاد در کمیسیون زنان معرفی می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم که در حدود ۱۲ – ۱۳ کمیسیون شورای المپیک آسیا نماینده داشته باشیم تا اگر تصمیمی در مورد ورزش آسیا می گیرند، ما هم نقش داشته باشیم.   
*بودجه ۱۵ میلیاردی برای کمک به فدراسیون هایی که مربی خارجی دارند
هاشمی در مورد دیگر مصوبات هیات اجرایی تاکید کرد: موضوع سوم که بحث شد در مورد ضرورت استفاده برخی فدراسیون‌ها از مربیان خارجی بود؛ مربیانی که می‌توانند ما را صاحب مدال یا سهمیه المپیک کنند. کمیته ۵ نفره ای که سه نفر از اعضای هیات اجرایی عضو آنها هستند تشکیل می‌شود و رقمی حدود ۱۵ میلیارد تومان را برای آن در نظر گرفتیم تا بر اساس بررسی هایی که داریم که این مربیان خارجی می‌توانند برای ما سهمیه المپیک، مدال بازیهای آسیایی و مدال المپیک داشته باشند، سپس کمک مالی کنیم هرچند که ترجیح ما استفاده از مربیان داخلی است.
*فدراسیون فوتبال در مورد تیم امید پاسخگو باشد
هاشمی در مورد وضعیت تیم فوتبال امید نیز گفت: انتظار رییس کمیته ملی المپیک، من و جامعه فوتبال از فدراسیون فوتبال این است که زودتر تعیین تکلیف کنند. دو سه ماه پیش ما پیشنهاد دادیم که حبیب کاشانی به عنوان سرپرست تیم فوتبال امید باشد اما هیچ خبر دیگری نشده است. سطحی که الان فوتبال ایران دارد کمک می‌کند که بعد از ۲۰ سال در بازیهای آسیایی به جایی برسیم. البته باید زودتر از این تصمیم می گرفتیم. از روزی که تیم جدید کمیته ملی المپیک مستقر شد این دغدغه ما بود.  بعد از سه جلسه حضوری با دوستان فدراسیون فوتبال  به توافق رسیدیم اما متاسفانه دوستان به دلایلی که نمی‌دانم چه چیزی است اقدام نکردند و خودشان باید پاسخگو باشند و اعضای هیات اجرایی از من خواستند اعلام کنند که فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد.
*اختلاف نظر در توزیع بودجه طبیعی است
هاشمی در  مورد اختلاف اعضای هیات اجرایی در نوع توزیع اعتبارات فدراسیون ها گفت: فروردین ماه قطعا توزیع اعتبار خواهیم داشت هر چه زودتر شاخص ها به جمع بندی برسد کار ما جلوتر می‌افتد. منابعی که فدراسیون ها از کمیته ملی المپیک می گیرند، رقم بزرگی نیست چون مسئول توزیع اعتبار ما نیستند. فدراسیون ها از پنج منبع کمک می‌گیرند که یکی از آنها ما هستیم اما بالاترین پول، اعتبارات دولتی است که از طریق وزارت ورزش به فدراسیون ها پرداخت می شود. 
او ادامه داد: روسای فدراسیون‌ها ها توقع دارند هر کدام در بهترین جایگاه باشند. ما تشخیص می دهیم روی چه شاخص هایی مثل ضریب مدال آوری و مدال آوری‌های گذشته و کسب سهمیه ملاک باشد و بر اساس آن توزیع اعتبارات انجام شود. طبیعی است که بین اعضای هیات اجرایی اختلاف نظر وجود داشته باشد و همیشه اختلاف نظر است و در گذشته همیشه همین بوده است اما  با کمیتی که تعریف کردیم ظرف یک هفته آینده نهایتا به نقطه واحد می رسیم. 
*بودجه کمیته ۵۱۰ میلیارد است
دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که بودجه کمیته ملی المپیک چه مقدار افزایش داشته است، تاکید کرد: بودجه ما ۵۱۰ میلیارد شده است و قبلا ۲۳۰ میلیارد بوده است و ۱۰۰ درصد رشد داشته است اما پاسخگو نیست و داریم تلاش می کنیم این مبلغ افزایش داشته باشد. 
او در مورد اینکه با توجه به افزایش قیمت ارز چه تصمیمی در پرداخت بورسیه ورزشکاران گرفته شده است، تصریح کرد: در جلسه هیات اجرایی تصمیم گرفتیم ما به‌التفاوت رقم بورسیه ورزشکاران را تا دلار ۵۰ هزار تومان از منابع داخلی کمیته ملی المپیک پرداخت کنیم. احتمالاً پرداخت شده است اما اگر این کار صورت نگرفته باشد به زودی انجام می‌شود. 
IOC از گزارش ایران نسبتا قانع شد
دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک در مورد ایران نیز گفت: کمیته بین‌المللی المپیک جلسات هیئت اجرایی خودش را دارد. ورزش کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. مکاتباتی با ایران داشتند و ما پاسخی دادیم. پیش‌بینی می‌شد که گزارش ما در نشست هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک بررسی شود که این کار هم انجام شد. با توجه به مطالبی که ما در رسانه ها دیدیم و آنجا خودشان مطرح کردند به نظر می رسد که نسبتا از گزارش ما قانع شده‌اند و به نوعی از ما خواستند به عنوان کمیته ملی المپیک بر روی مسائل ورزش ایران بیشتر نظارت داشته باشیم تا مشکلی برای جامعه ورزش و ورزشکاران پیش نیاید. در عین حال برای ما نکته ای وجود دارد که باید توجهات خود را بیشتر کنیم خودمان را با کمیته بین‌المللی المپیک هماهنگ‌تر کنیم و و حمایت های لازم را از ورزشکاران داشته باشیم. 
*تعلیق در کار نیست 
او در پاسخ به این پرسش که این که در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک اعلام شده که ممکن است در مورد حضور ایران در المپیک پاریس تصمیم‌گیری شود به این معنی است که ممکن است ایران تعلیق شود؟  تصریح کرد: خیر، چنین چیزی را استنباط نمی کنیم و خودشان چنین چیزی را مطرح نکردند. آنها می توانند در هر مقطعی برای ورزش هر کشوری تصمیم بگیرند. اقداماتی که لازم بود در حمایت از ورزشکاران انجام شود را انجام دادیم و احساس رضایت نسبی وجود دارد. 
هاشمی در مورد تعیین تکلیف رئیس آکادمی ملی المپیک نیز گفت: امروز هیچ بحثی نداشتیم. بیشترین وقت جلسه برای معرفی نمایندگان برای کمیته های شورای المپیک آسیا بود و بحث رییس آکادمی ملی المپیک در دستور کار ما نبود و رییس کمیته ملی المپیک باید تصمیم بگیرد که ان‌شاءالله اعلام می‌کنیم. 
* از پیش بینی مدال برخی فدراسیون‌ها قانع نشدیم 
سرپرست کاروان ایران در بازیهای آسیایی در پاسخ به این پرسش که آیا به تمام فدراسیون ها به صورت قطعی اعلام کردند که چه تعداد سهمیه برای بازی‌های آسیایی هانگژو دارند؟ تاکید کرد: ما بیش از ۳۰ جلسه رسمی با فدراسیون ها داشتیم اما فدراسیون هایی را که در تحلیل ها و اسامی آنها ابهاماتی وجود داشت، مجدد دعوت کردیم. قرار بر این است کیفی تیم را اعزام کنیم و با توجه به هزینه سنگین نمی‌توانیم مثل سنوات قبل تعداد زیادی ورزشکار، سرپرست و همراه را اعزام کنیم و ثبت نام اولیه برای حدود ۳۰ رشته داشتیم. فرصت داریم تا خرداد اصلاحات لازم را انجام دهیم. برخی از فدراسیون‌ها مدال هایی را مطرح کردند که تیم کارشناسی کمیته ملی المپیک قانع نشد و با توجه به بازدیدهای میدانی جلسات مجدد با فدراسیون ها و آنالیز مرکز نظارت بر تیم های ملی دوباره تصمیم گیری می کنیم که سهمیه برخی از رشته ها افزایش پیدا کند یا کم شود. ما زمان داریم و به هیچ عنوان عقب نیستیم. در البسه، ثبت نام و تجهیزات عقب نیستیم و امیدوارم کاروان کیفی و خوبی داشته باشیم و جایگاه خود را افزایش دهد و سپس درصدد بهبود آن باشیم.
او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نفر در ثبت نام اولیه ثبت نام شدند؟ گفت: کاروان ایران شامل ورزشکار، مربی و همراه حدود ۶۰۰ نفر هستند اما تغییر خواهد کرد.
در مورد تیم فوتبال امید کار دیگری جز این نمی‌توانیم انجام دهیم
هاشمی در پاسخ به این پرسش که کمیته ملی المپیک نسبت به بلاتکلیفی تیم فوتبال امید صحبت خاصی ندارد و از آن طرف فدراسیون فوتبال هم پاسخ روشنی نمی‌دهد. آیا این وضعیت نگران کننده نیست و کمیته ملی المپیک چه واکنشی خواهد داشت و باز هم منتظر می‌ماند یا کار دیگری انجام می دهد؟ تاکید کرد: فدراسیون فوتبال برای ما با فدراسیون والیبال و کشتی فرقی ندارد. کسی که به عنوان رئیس فدراسیون در یک مجمع انتخاب می شود بر اساس اهداف و برنامه هایی است و این اهداف شامل اهدافی است که با هیئت رئیسه خودشان تصویب می‌کنند و همچنین اهدافی است که مردم مطالبه می کنند. ما به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی در کنار فدراسیون‌ها هستیم. خواسته ای که شما از فدراسیون فوتبال دارید ما هم داریم اما کار دیگری جز این نمی توانیم انجام دهیم. رسانه ها باید به ما کمک کنند و مطالبه مردم را از رئیس فدراسیون فوتبال بخواهند و بگویند واقعا برنامه آنها چه چیزی است. شاید اصلا بگویند بازی‌های آسیایی را قبول ندارند و در این صورت چرا باید ثبت نام و هزینه کنیم. 
او ادامه داد: ما بیشتر از این هم نمی‌توانیم کاری بکنیم و امروز هم به عنوان یک دستور جلسه هیات اجرایی در موردش صحبت شد و همه اعضای هیات اجرایی گلایه و اعتراض داشتند. طبیعی است که انتظار بجا و به حق است و به عنوان سخنگو مطرح می‌کنم و امیدواریم دوستان اگر نکته و مطلبی دارند یا در مورد فرد پیشنهادی کمیته ملی المپیک بحث دارند به ما مکتوب اعلام کنند و جلساتی بگذاریم. تیم فوتبال امید ۸ ماه قبل از بازیها فرصت داشته خودش را آماده کند اما الان ۵ ماه بیشتر به بازی ها نداریم. هنوز دیر نیست چون در باشگاه ها، ورزشکارانی داریم که می توانند کمک کنند. خدا را شکر سرمربی تیم ملی انتخاب شد که به او تبریک می گویم و می توانیم به یک توافق فوری برسیم.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.