تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 36291

مشکل سازمان غذا و دارو در انتقال ارز/ماجرای مهاجرت شرکتهای دارویی

مشکل سازمان غذا و دارو در انتقال ارز/ماجرای مهاجرت شرکتهای دارویی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحیدر محمدی، ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، گفت: کار در سازمان غذا و دارو خیلی سنگین است و بیشتر سنگینی آن متوجه دارو و تجهیزات پزشکی است. وی افزود: با توجه به رشد تولید، کار سخت‌تر می‌شود رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بالغ بر ۳۵۰

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحیدر محمدی، ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، گفت: کار در سازمان غذا و دارو خیلی سنگین است و بیشتر سنگینی آن متوجه دارو و تجهیزات پزشکی است.
وی افزود: با توجه به رشد تولید، کار سخت‌تر می‌شود
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بالغ بر ۳۵۰ هزار IRC در تجهیزات پزشکی داریم که البته شرایط تولید رو به رشد است.
محمدی با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی در هفته‌های گذشته، گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بازار دارویی کشور در سال گذشته بود که حدود ۸ دهم آن مربوط به واردات بود.
وی افزود: مسیر انتقال ارز دارو به شدت محدود است و در تنگنا هستیم. اگر این محدودیت‌ها نبود، خیلی از کشورها مشتاق هستند به ایران دارو بفروشند.
محمدی ادامه داد: نگرانی ما فقط در آن بخشی از داروها است که تولید داخل ندارد و مجبوریم برای واردات آن اقدام کنیم.
وی افزود: در حوزه تأمین مشکل حادی نداریم اما همین مقدار هم مهم است که فراهم شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر جایی احساس کنیم که تولید داخل جوابگو نیست، قطعاً دست به واردات خواهیم زد.
وی افزود: ما تلاش می‌کنیم بودجه دارویاری به بیمه‌ها پرداخت شود تا بیمه‌ها نیز به شرکت‌ها و مراکز درمانی بدهند. از همین رو، قرار نیست بودجه به وزارت بهداشت برسد.
محمدی ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد تومانی که سازمان برنامه و بودجه به ما اختصاص داده است، خیلی به بهبود اوضاع کمک کرد. اما اگر این پرداخت‌ها، مستمر نباشد؛ دچار مشکل خواهیم شد.
وی افزود: کوچک‌ترین استرس، در نهایت به انتهای زنجیره که بیمار باشد؛ آسیب می‌زند.
محمدی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در خصوص صادرات دارو، گفت: در تیر ماه ۳۰۰ درصد رشد صادرات دارو داشته‌ایم و یه طور کلی در سال جاری با رشد صادرات مواجه بوده‌ایم.
محمدی افزود: صادرات به طور کلی برای کشور خوب است و باعث می‌شود محصولات ما در بیرون از مرزها دیده شود.
وی گفت: عموماً قیمت داروی ایرانی در بازار دارویی دنیا مناسب است و جای رشد دارد.
محمدی، مهاجرت شرکت‌های دارویی را تکذیب کرد و افزود: اینکه شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند، به معنای مهاجرت نیست. اما، اینکه یک کارخانه داروسازی به طور کلی جمع کرده باشد و برود، نداریم.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود دارو، گفت: وضعیت ایده آل نیست، اما خوب است؛ به شرطی که حمایت‌ها مستمر باشد. در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.
وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه جهت تسریع در حواله ارز دارو، تاکید کرد: مجموعه این اقدامات در خرداد ماه بسیار کمک کرد که نفس راحتی بکشیم، اما لازم است این حمایت‌ها مستمر باشد. تعداد دستگاه‌های تأثیرگذار در حوزه دارو زیاد است، اما مشاهده می‌کنید که بیشتر مطالبات از سازمان غذا و دارو است. در مجموع اگر کوچک‌ترین خللی در کار هر یک از این دستگاه‌ها ایجاد شود، بی‌تردید منجر به ایجاد کمبود دارویی خواهد شد.
محمدی درباره اهمیت مصرف نان کامل، افزود: یکی از آسیب‌های گوارشی مردم به دلیل مصرف نانی است که کامل نیست و در استان فارس برخی نانوایی‌ها نان کامل پخت می‌کنند و مردم باید از نانوایی نان کامل طلب کنند چرا که این نان برای سلامت افراد مفید است و ما چند ماه پیش شاخص‌ها و استانداردهای میزان سموم در مواد غذایی را با توجه به میزان مصرف ماده غذایی در ایران بومی سازی کردیم چرا که مثلاً میزان مصرف ماده غذایی مانند گوجه فرنگی با میزان مصرف آن با اروپا متفاوت است و به همین دلیل باید شاخص‌ها بومی باشند.
وی افزود: تأمین غذا در ایران به عهده وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت است و تأمین آنزیم‌های مورد استفاده در صنعت نان هم مربوط به حوزه سازمان غذا و دارو نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.