تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر : 34693

نزاع بر سر مسائل جزیی در کرمانشاه زیاد است/ باید آستانه تحمل مردم را بالا ببریم

نزاع بر سر مسائل جزیی در کرمانشاه زیاد است/ باید آستانه تحمل مردم را بالا ببریم

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه نزاع‌ها در کرمانشاه بر سر مسائل پیش پا افتاده زیاد شده، گفت: متاسفانه شاهدیم برخی از این نزاع‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح و ناتوانی افراد در قدرت حل مسئله، منجر به قتل می‌شوند. سرپرست فرمانداری کرمانشاه ادامه داد: همچنین شاهدیم عمده قتل‌ها در کرمانشاه

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه نزاع‌ها در کرمانشاه بر سر مسائل پیش پا افتاده زیاد شده، گفت: متاسفانه شاهدیم برخی از این نزاع‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح و ناتوانی افراد در قدرت حل مسئله، منجر به قتل می‌شوند.
سرپرست فرمانداری کرمانشاه ادامه داد: همچنین شاهدیم عمده قتل‌ها در کرمانشاه سمت و سوی خانوادگی به خود می گیرد. مثلا خبرهایی از این دست می‌شنویم که پدری فرزند خود را به قتل رسانده و اینگونه نزدیک‌کُشی در جامعه باب شده و همه این‌ها می‌طلبد در حوزه آموزش مهارت های کنترل خشم و بالا بردن آستانه تحمل افراد برنامه ریزی جدی شود.
وی با بیان اینکه بیشترین علل و انگیزه بروز قتل‌ها به اختلافات مالی و مِلکی مربوط می‌شود، گفت: آمارها را که نگاه می کنیم بالای ۸۵ درصد قتل‌ها ریشه در اختلافات مالی و ملکی دارند.
آمویی سپس پایین آمدن آستانه تحمل افراد را یکی از فاکتورهای مهم در بروز درگیری‌های منجر به  قتل عنوان کرد و افزود: با نگاهی به قتل‌های رخ داده در سطح جامعه می بینیم که میزان ارتکاب قتل در ظهرهای تابستان بیشتر از دیگر ایام سال است و افراد در مواجهه با چالش‌ها خیلی زود کنترل خود را از دست داده و مثلا با کوچک‌ترین تصادف رانندگی دست به قفل فرمان می‌برند.
آمویی افزود: در اتفاقی مثل قتل، فاکتورهای مختلفی تاثیر دارد که یکی از این فاکتورها به فضای محیطی که قتل در آن رخ می‌دهد برمی‌گردد، به نحوی که حتی دمای هوا هم در بالا بردن احتمال بروز قتل بی‌تاثیر نیست. مثلا هرچه دمای هوا بالاتر باشد احتمال وقوع قتل هم بالاتر خواهد رفت، چون افزایش دما نقش تاثیرگذاری در کاهش آستانه تحمل افراد در مواجهه با چالش‌ها دارد.
وی تاکید کرد: از تاثیر فضای پیرامونی هم نمی‌توان در بالاتر رفتن آمار قتل چشم پوشی کرد، زیرا این امر آستانه تحمل افراد را در مواجهه با چالش‌های احتمالی کاهش می‌دهد.
آمویی با اشاره به ضعیف بودن مهارت حل مسئله در جامعه به ویژه در بین مردم کرمانشاه، گفت: حتی بزرگسالان هم در زمینه مهارت حل مسئله ضعیف هستند و در مواجهه با کوچک‌ترین مسائل به جای حل مسئله به سمت پاک کردن صورت مسئله می روند. به عنوان مثال وقتی مشکلات ملکی دارند به جای حل مسئله دست به سلاح می شوند و برای خود و خانواده چالش های جدی بوجود می آورند و وقتی این اختلافات درون طایفه ای می شود مشکلات بیشتری متوجه افراد شده و گاها حتی فردی مجبور به ترک محل زندگی خود می شود.
وی یادآور شد: متاسفانه این برداشت هم در جامعه وجود دارد که مراجع قانونی نمی‌توانند در احقاق حق آنها خوب عمل کرده و خودشان برای احقاق حق خود دست بکار می‌شوند که این مسئله چالش‌های زیادی را متوجه فرد، خانواده او و بعضا طایفه‌اش خواهد کرد.
سرپرست فرمانداری کرمانشاه با بیان اینکه باید حوزه‌های مختلف فرهنگی، مشاوره ای و … در جهت ارائه آموزش‌های لازم برای بالا بردن آستانه تحمل افراد پای کار بیایند، گفت: ارگان‌های زیادی در زمینه بالابردن آستانه تحمل افراد دخیل هستند، اما اولین و مهمترین ارگانی که باید در زمینه آموزش مهارت‌های حل مسئله پای کار بیاید، آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد رسمی تعلیم و تربیت در کشور است.
آمویی ادامه داد: بعد از آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند در زمینه بالا بردن آستانه تحمل افراد و آموزش مهارت‌های حل مسئله پای کار بیایند. البته نقش گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد را در این زمینه نمی‌توانیم نادیده بگیریم.
این مسئول در ادامه با اشاره به زیاد بودن میزان استفاده از سلاح گرم در شهری مثل کرمانشاه، گفت: بر اساس آمارهای موجود متاسفانه آمار قتل‌هایی که با استفادهاز سلاح های مجاز رخ می‌دهد، بیشتر از مواردی است که با سلاح قاچاق رخ می دهد، موارد زیادی داریم که فردی به واسطه شرایط خاص خود مثل زندگی عشایری مجوز حمل سلاح دارد و همین فرد در مواجهه با چالش‌ها به دلیل پایین آمدن آستانه تحملش دست به سلاح می شود و فاجعه‌ای را رقم می‌زند.
آمویی در ادامه هم‌مرز بودن کرمانشاه با اقلیم کردستان را هم در بیشتر بودن آمار قاچاق سلاح گرم بی‌تاثیر ندانست و توضیح داد:ضمن اینکه اتفاقاتی مثل نابسامانی‌های اقلیم کردستان در ورود بیشتر سلاح‌های غیرمجاز به داخل کرمانشاه تاثیرگذار است.
سرپرست فرمانداری کرمانشاه اشاره‌ای هم به اجرای طرح های مختلف در راستای برخورد با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز از سوی نیروی انتظامی داشت و افزود: اگرچه با تلاش دستگاه‌های انتظامی و امنیتی آمار کشفیات سلاح گرم در کرمانشاه بالا است و اقدامات درخوری در برخورد با قاچاقچیان سلاح گرم می‌شود، اما خواسته مردم این است که نهادهای مربوطه در این حوزه جدیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.