تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر : 49111

سال تلخ بسکتبال و وداع با دو اسطوره/ از مرگ مشحون تا خداحافظی حدادی

سال تلخ بسکتبال و وداع با دو اسطوره/ از مرگ مشحون تا خداحافظی حدادی

به گزارش ایسنا، با توجه به این که از ابتدای سال ۱۴۰۲ ریاست فدراسیون بسکتبال را جواد داوری، ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران بر عهده داشت، بسیاری منتظر بودند تا این رشته دانشگاهی بار دیگر به ساحل آرامش برسد و روند رو به رشدی را طی کند، اما برخلاف تصورات، انتظارات اهالی این رشته برآورده نشد

به گزارش ایسنا، با توجه به این که از ابتدای سال ۱۴۰۲ ریاست فدراسیون بسکتبال را جواد داوری، ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران بر عهده داشت، بسیاری منتظر بودند تا این رشته دانشگاهی بار دیگر به ساحل آرامش برسد و روند رو به رشدی را طی کند، اما برخلاف تصورات، انتظارات اهالی این رشته برآورده نشد و جامعه بسکتبال شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در این رشته بودند.
از نتایج ضعیف تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۳ (کسب جایگاه ۳۲، بدترین نتیجه تاریخ بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام‌جهانی بود) تا عدم کسب سکو در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با سرمربیگری هاکان دمیر، همه و همه مسائلی بودند که در کنار دیگر نقاط ضعف فدراسیون، باعث شدند تا در پایان سال ۱۴۰۲، حمایت هم جانبه اهالی این رشته از جواد داوری کم‌کم رنگ باخته و به انتقادهای تند از او تبدیل شود.
در کنار همه این اتفاقات نیز دو رخداد مهم دیگر هم برای بسکتبال ایران وجود داشت که بیش از هرچیزی احساسات خانواده بسکتبال را درگیر کرد. خداحافظی حامد حدادی، اسطوره بسکتبال ایران از تیم ملی و درگذشت محمود مشحون، رئیس سابق و پر افتخار بسکتبال ایران هم دو اتفاق تلخی بودند که شاید هیچگاه از خاطر جامعه بسکتبال ایران فراموش نشوند. 
در ادامه این گزارش، به صورت خلاصه یک سال گذشته بسکتبال ایران را مرور می‌کنیم:

برکناری ارمغانی از سرمربیگری تیم ملی
برخلاف ادعاهای جواد داوری که معتقد به همکاری طولانی مدت با سعید ارمغانی، به عنوان سرمربی تیم ملی بود؛ ارمغانی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به ایسنا اعلام کرد که فدراسیون برای قطع همکاری با او تماس گرفته است. 
ورود کاپ جام جهانی بسکتبال به ایران
روز جمعه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲، کاپ جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ سفر خود در ایران را از میدان آزادی تهران آغاز کرد و سپس در اماکن تاریخی شهرهای تهران و اصفهان به نمایش گذاشته شد. این کاپ در ۳۲ کشوری که به جام جهانی صعود کرده بودند حاضر شد.
انتخاب هاکان دمیر به عنوان سرمربی تیم ملی
پس از کش و قوس‌های فراوان، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ فدراسیون بسکتبال ایران اعلام کرد که با هاکان دمیر، مربی ترکیه‌ای به توافق رسیده و او جایگزین سعید ارمغانی شد.

نایب قهرمانی شهرداری گرگان در غرب آسیا
تیم بسکتبال الریاضی لبنان با کسب دو برد متوالی مقابل شهرداری گرگان در سری فینال سوپر لیگ غرب آسیا، عنوان قهرمانی این مساقات را کسب کرد تا نماینده ایران عنوان نایب قهرمانی را ازآن خود کند. فینال این مسابقات به صورت سری و ۲ برد از ۳ بازی برگزار شد که الریاضی بازی‌های اول و دوم فینال را به ترتیب با نتایج ۷۹-۸۷ و ۱۰۰-۱۱۴ به سود خود تمام کرد.
هت‌تریک قهرمانی شهرداری در لیگ بسکتبال
در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۲، تیم بسکتبال شهرداری گرگان موفق شد به واسطه درخشش مجدد «پری‌پتی» و با کسب دومین برد متوال مقابل کاله مازندران، برای سومین فصل متوالی عنوان قهرمانی لیگ برتر را ازآن خود کند.
خط خوردن جمشیدی از تیم ملی
دور جدید تمرینات تیم ملی بسکتبال ایران در مسیر آماده سازی برای جام جهانی ۲۰۲۳ و بازی‌های آسیایی هانگژو، در حالی از روز یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد که بر خلاف انتظارها، نام ستاره‌ای چون محمد جمشیدی از لیست تیم ملی خط خورد. می‌توان گفت خط زدن جمشیدی از تیم ملی بسکتبال، نقطه آغاز انتقادها از هاکان دمیر، سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بود. 

بدترین عملکرد در تاریخ جام جهانی و از دست رفتن المپیک
تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۳ عملکرد بسیار ضعیفی داشت و با قبول ۵ شکست متوالی مقابل تیم‌های برزیل، ساحل‌عاج، اسپانیا، فرانسه و لبنان، در رتبه ۳۱ (یکی مانده به آخر) این مسابقات قرار گرفت تا حتی شانس حضور در مسابقات قاره‌ای برای گرفتن سهمیه المپیک را هم نداشته باشد. این جایگاه، بدترین عملکرد بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام جهانی بود.
خداحافظی حامد حدادی از تیم ملی
در تاریخ شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، پس از باخت تیم ملی بسکتبال ایران مقابل لبنان در جام جهانی ۲۰۲۳، حامد حدادی اسطوره بسکتبال ایران در پایان آخرین بازی خود در جام جهانی که با شکست از لبنان همراه شد، پیراهن تیم ملی را وسط زمین قرار داد و آن را بوسید و در میان تشویق بازیکنان دو تیم ایران و لبنان و تماشاگران، با چهره‌ای بغض‌ کرده از تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرد.
سقوط ایران در رنکینگ جهانی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲، فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) جدیدترین رنکینگ تیم‌های ملی در جهان را با توجه به اتمام مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳ اعلام کرد که تیم ملی ایران، با پنج پله سقوط، در جایگاه ۲۷ قرار گرفت. ایران پیش از آن در رتبه ۲۲ جهان قرار داشت. ایران همچنین در رنکینگ آسیا هم سقوط داشت و از رتبه دوم قاره کهن به جایگاه چهارم رسید. 

حذف نوجوانان بسکتبال ایران
بعد از ظهر روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ مقابل چین با نتیجه نزدیک ۶۲ – ۵۶ شکست خورد تا ضمن حذف از این رقابت‌ها، بار دیگر از راهیابی به مسابقات جام جهانی نوجوانان نیز جابماند.
حذف ناباورانه بسکتبال سه نفره در بازی‌های آسیایی
تیم بسکتبال سه نفره ایران که با عملکردی خوب تا مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو رسیده بود، در حالی این دیدار را باخت که تا یک دقیقه پایانی بازی ۱۳ – ۱۱ پیش بود. در نهایت اما با نتیجه ۱۵ – ۱۶ مقابل مغولستان شکست خورد تا در دیداری که می‌توانست برنده باشد، بازنده از زمین خارج شده و از دور رقابت‌ها کنار برود.
ناکامی بسکتبال در بازی‌های آسیایی
پس از تیم بسکتبال سه نفره ایران، سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ نیز در مرحله یک‌ چهارم نهایی مسابقات بسکتبال پنج نفره بازی‌های آسیایی هانگژو، تیم ملی ایران مقابل فیلیپین به میدان رفت که با نتیجه نزدیک ۸۳ – ۸۴ شکست خورد تا از دستیابی به مدال بازماند. به این ترتیب تیم ملی ایران که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ – جاکارتا و ۲۰۱۴ – اینچئون فینالیست شده و عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورده بود، نتوانست برای سومین دوره متوالی فینالیست بازی‌های آسیایی شود. شاگردان دمیر در بازی‌های آسیایی رتبه پنجم را کسب کردند.

محمود مشحون دار فانی را وداع گفت
۱۹ آذر ۱۴۰۲ بسکتبال ایران با یک شوک بزرگ روبرو شد، چرا که محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون بسکتبال ایران که در دوران ریاست خود به موفقیت‌های زیادی با این رشته دست یافته بود، در سن ٨٢ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم مشحون از سال ٨١ تا ٩۶ ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت. نسل طلایی بسکتبال ایران در دوران ریاست او ظهور کرد و کسب نخستین عنوان قهرمانی بسکتبال ایران در آسیا نیز سال ۲۰۰۷، با ریاست او رقم خورد.
بازگشت حدادی به لیگ ایران با لباس نفت
پس از کش و قوس‌های فراوان، در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۲ حامد حدادی کاپیتان سابق و اسطوره بسکتبال ایران، به تیم بسکتبال نفت آبادان پیوست تا در نیم فصل دوم لیگ برتر، پیراهن این تیم را به تن کند. حدادی که در سال گذشته پیراهن تیم بسکتبال سیچوان در لیگ CBA چین را به تن می‌کرد، با این قرارداد پس از سال‌ها به لیگ ایران بازگشت.

دو برد تیم ملی در انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۵
در جریان پنجره نخست انتخابی‌های مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۵ عربستان که چهارم و هفتم اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، تیم ملی ایران یک برد سخت را مقابل قطر به دست آورد. البته شاگردان دمیر در دومین بازی خود از این رقابت‌ها یک برد نسبتا راحت را برابر هند کسب کردند.
با این حساب، پرونده بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۲ با تلخی بسته شد و امید است در سال ۱۴۰۳ روند بسکتبال ایران تغییر کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.