تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر : 37094

فوربس: بعد از اف-۱۶، به اوکراین موشک کروز بدهید

فوربس: بعد از اف-۱۶، به اوکراین موشک کروز بدهید

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، اخیرا هلند و دانمارک در ادامه تشدید موج ارسال کمک‌های تسلیحاتی سنگین برای اوکراین اعلام کردند، مجموعا ۶۱ فروند جنگنده اف-۱۶ را برای این کشور خواهند فرستاد. دیوید اکس، نویسنده و تحلیلگر مجله آمریکایی فوربس در تحلیلی تحت عنوان “اوکراین اف -۱۶ به دست می‌آورد؛ حالا نیاز

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، اخیرا هلند و دانمارک در ادامه تشدید موج ارسال کمک‌های تسلیحاتی سنگین برای اوکراین اعلام کردند، مجموعا ۶۱ فروند جنگنده اف-۱۶ را برای این کشور خواهند فرستاد.
دیوید اکس، نویسنده و تحلیلگر مجله آمریکایی فوربس در تحلیلی تحت عنوان “اوکراین اف -۱۶ به دست می‌آورد؛ حالا نیاز به موشک کروز نیاز دارد” توصیه کرد که غربی‌ها باید به همراه این جنگنده‌ها به اوکراین موشک‌های کروز دوربرد هوا به زمین از مدل JASSM با برد ۳۷۰ کیلومتر را بدهند تا آنها را در این جنگنده‌ها به کار بگیرد.
موشک‌های هوا به زمین مدل JASSM یک موشک رادارگریز است که جنگنده‌ها می‌توانند قبل از ورود به محدوده رادار نیروی دشمن این موشک‌ها را که قابلیت هدایت‌شوندگی دارند، شلیک کرده و سپس به عقب برگردند.
دیوید اکس در این مطلب می‌نویسد: “جنگنده‌های مافوق صوت اف-۱۶ در ضمن ورودشان در شش ماه آینده به اوکراین می‌توانند جایگزین نیمی از زرادخانه بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های قدیمی ۴۰ ساله و ۵۰ ساله فعلی ارتش اوکراین متشکل از  مدل‌های میگ و سوخوی روسی شوند. همچنین نیروی هوایی اوکراین می‌تواند این ۶۱ جنگنده را به زرادخانه حدود ۱۲۵ تایی جنگنده‌های قدیمی خود که به دوران شوروی سابق بر می‌گردند اضافه کرده و میزان ادوات هوایی خود را یک و نیم برابر کند.”
این خبرنگار آمریکایی این موضوع را درخواست می‌کند که با اعطای موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین و بمب‌های هدایت‌شونده دقیق به اوکراین، برد حملات جنگنده‌های اوکراینی افزایش یابند تا به این ترتیب ارتش اوکراین اجازه حمله به مواضع روسیه در عمق آنچه که او “اراضی اشغال شده”  اوکراین توصیف کرد، بدون آنکه خلبان‌های اوکراینی در خطر حملات پدافند هوایی خطرناک روسیه قرار بگیرند، پیدا کند.
دیوید اکس نوشت: “اوکراین قبلا از سوی متحدان خارجی خود مجموعه‌ای از مهمات مدرن را دریافت کرده است. تکنسین‌ها با ارتقا و اصلاح جنگنده‌های میگ-۲۹ میکویان و سوخوی اس.یو-۲۷ و بمب‌افکن‌های سوخوی اس.یو-۲۴ نیروی هوایی اوکراین امکان سوار کردن این مهمات مدرن به روی آنها را ایجاد کرده‌اند. آنها می‌توانند این ارتقا را در جنگنده‌های اف-۱۶ اعطایی از سوی دانمارک و هلند به اوکراین نیز اعمال کنند. جنگنده‌های اف-۱۶ می‌توانند تمامی بهترین ویژگی‌های این مهمات را استفاده کنند در حالی که جنگنده‌های متعلق به دوران شوروی بعضا همیشه چنین امکانی را ندارند. موشکی که اعطای آن به اوکراین می‌تواند بیشترین میزان تفاوت را ایجاد کند، موشک هوا به زمین JASSM ساخت شرکت  لاکهید مارتین – موشکی به وزن دو تن با قابلیت رادارگریزی و دارای برد ۳۷۰ کیلومتر- است. این موشک هنوز در لیست تسلیحات درخواستی اوکراین باقی مانده است. تا زمانی که آمریکا با اعطای این موشک‌ها به اوکراین موافقت نکند، جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین از استفاده از تمامی پتانسیل‌شان بی‌نصیب خواهند ماند.”
این در حالی است که برین تانهیل، تحلیلگر موسسه “رند کورپوریشن” در کالیفرنیا در ماه مه در مطلبی نوشت: “هنوز راه زیادی تا زمانی که جنگنده‌های اف-۱۶ توسط اوکراین به خدمت گرفته شوند، باقی مانده و هنوز جای سوال است که این جنگنده‌ها چقدر بر نتیجه جنگ در اوکراین اثر خواهند گذاشت.”
دیوید اکس در فوربس نوشت: “بخشی کوچکی از بمب‌افکن‌های اس.یو-۲۴ ام/ام.آر نیروی هوایی اوکراین بعد از ارتقا یافتن، نیروی اصلی این کشور برای دست زدن به حملات عمقی با موشک‌های با قابلیت رادارگریزی را تشکیل می‌دهند. این بمب‌افکن‌ها قادر به شلیک موشک‌های کروز “سایه طوفان”‌ انگلیسی و “اسکالپ” فرانسوی هستند که به آنها اجازه حمله عمقی به سربازان و گروه‌های لجستیکی روسیه تا عمق ۲۵۰ کیلومتر را می‌دهد. در صورتی که جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین به موشک‌های JASSM مجهز شوند تعداد هواپیماهای ارتش اوکراین که قادر به اجرای حملات عمقی باشند نزدیک به دو برابر می‌شود. همچنین با گسترش تجهیز نیروی هوایی اوکراین به موشک‌های کروز، می‌توانیم به اوکراین برای تحقق یکی از اهداف اصلی خود یعنی آزادسازی شبه‌جزیره کریمه کمک کنیم.”
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.