تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر : 38066

۸هزار خانواده کرمانشاهی در صف دریافت وام ودیعه مسکن!

۸هزار خانواده کرمانشاهی در صف دریافت وام ودیعه مسکن!

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سمیه نوری: مسکن به عنوان یک نیاز اساسی برای آرامش روانی خانواده‌ها نقش زیربنایی داشته که امروز به یکی از مهمترین معضلات امروز جامعه تبدیل شده و این روزها بحث کاهش قدرت خرید و اجاره مسکن به ویژه در کلان‌شهرها به دلیل بالا رفتن سرسام‌آور قیمت‌ها از موضوعاتی است که

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سمیه نوری: مسکن به عنوان یک نیاز اساسی برای آرامش روانی خانواده‌ها نقش زیربنایی داشته که امروز به یکی از مهمترین معضلات امروز جامعه تبدیل شده و این روزها بحث کاهش قدرت خرید و اجاره مسکن به ویژه در کلان‌شهرها به دلیل بالا رفتن سرسام‌آور قیمت‌ها از موضوعاتی است که در صدر اخبار قرار گرفته است.
با پر رنگ شدن مشکلات مسکن دولت به ویژه در ایام کرونایی در سال ۱۴۰۰ در پی سهل کردن تهیه مسکن طرحی با عنوان کمک هزینه تهیه مسکن یا همان وام ودیعه مسکن به تصویب رسید که قرار بود با این وام کور سوی امیدی در دل مردم به ویژه جوانانی که به دلیل مشکل مسکن با کوهی از سایر مشکلات رو به رو هستند روشن شود.
در پی تب و تاب اخبار پرداخت وام ودیعه مسکن از سوی بانک‌ها بسیاری از مردم به عنوان متقاضی بر اساس شرایط اعمال شده در سایت ثبت نام کردند و منتظر پرداخت وام‌های درخواستی شدند این در حالی بود که بسیاری از بانک‌ها در کوتاه مدت اعلام کمبود اعتبار و موجودی کرده و از پرداخت وام سرباز زدند.
چندی پیش در استان کرمانشاه وام ودیعه مسکن تنها در یکی از بانک‌ها آن هم به تعداد اندک و سفارشی پرداخت می‌شد که طی روزهای اخیر با مراجعات انجام شده به بانک‌ها از سوی متقاضیانی که در لیست انتظار به سر می‌بردند بانک‌ها به طور رسمی از پرداخت وام به متقاضیان ارجاع داده شده به شعب بانکی ممانعت می‌ورزند.

در پی اعتراضات اخیر شهروندان کرمانشاهی خبرنگار خبرگزاری مهر استان کرمانشاه پیگیر این مشکل شد که نخست با گفتگو با متقاضیانی که مدت‌هاست در صف انتظار قرار دارند مصاحبه کرد.
سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام ودیعه مسکن
یکی از شهروندان کرمانشاهی که بیش از هشت ماه در لیست انتظار دریافت وام ودیعه مسکن قرار گرفته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیشتر از هست ماه از ثبت نام برای دریافت این وام می‌گذرد و با وجود پیگیری‌های بسیار تنها پاسخی که از سوی بانک می‌گرفتیم این بود که هنوز نوبت ما نشده و باید منتظر بمانیم.
وی افزود: با توجه مشکلات فراوانی که امروز در جامعه برای تهیه مسکن وجود دارد نباید برای دریافت یک وام این باره زمانی طولانی را در صف انتظار ماند و اگر قرار بر عدم پرداخت این وام بود چرا این مردم را سرکار می‌گذارند؟
این شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه بانک‌ها در روند پرداخت وام ودیعه مسکن اعلام کمبود اعتبار کرده، تصریح کرد: چند روز پیش که پس از مدتی موعد مقرر برای تشکیل پرونده از طریق پیامک به من اعلام شد که برای دریافت وام به شعبه مشخص شده مراجعه کنم.
وی ادامه داد: پس از مراجعه به شعبه بانک مورد نظر با وجود مراجعه به موقع به بانک اما به دلیل عدم اعتبار پرداخت وام انجام نگرفت این در حالی بود که با و جود اینکه مشکل از سوی بانک و عدم اعتبار آنها بود اما در در بخش توضیحات سیستم علت پرداختی را عدم حضور به موقع متقاضی از سوی بانک ثبت شده است.

این شهروند کرمانشاهی بیان کرد: با توجه به اینکه مشکل پرداخت وام از سوی بانک‌ها بوده اما در ثبت اطلاعات همه چیز به نام متقاضیان تمام می‌شود که با این رویه باید نسبت به آمار و اطلاعات ثبت شده در پرداخت وام‌ها بی اعنتا بود چرا که توضیحات و آمار ثبت رسیده کذب بوده و بجای عمل به نوعی کلاه سر مردم گذاشتن تلقی می‌شود.
ثبت علت‌های دروغین بانک‌ها در عدم پرداختی‌ها عامل بی اعتمادی مردم بررسی‌های میدانی و مسائل مطرح شده حاکی از آن است که بانک‌ها به جز در مرحله نخست اجرای طرح وام ودیعه مسکن اقدامی به اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن نکرده و از اعطای این تسهیلات سر باز می‌زنند.
یکی دیگر از معضلات مطرح شده‌ای که از جمله منبع اعتراض مردم قرار گرفته ثبت علت‌های دروغین برای عدم پرداخت به متقاضیان از سوی بانک‌ها است که این عملکرد و عدم نظارت بر آن رفته رفته زمینه بی اعتمادی مردم را فراهم خواهد آورد.
از طرفی دیگر در پی گفتگو با یکی از مسئولان مریوطه در امور اداره راه و شهر سازی اقدام ناشایست دیگر بانک‌ها که سال‌هاست سبب ناراضایتی کردم قرار گرفته وام‌هایی است که به خویشوندان تعلق می‌گیرد.
آمار ضعیف بانک‌های کرمانشاه در پرداخت وام ودیعه مسکن
این مسئول تاکید کرد: در طی یکسال گذشته کمتر وامی با عنوان ودیعه مسکن به مردم پرداخت شده و اگر وامی هم از سوی تعداد انگشت شمار بانک‌ها پرداخت شده باشد پرداخت‌های فامیلی بوده و مردم عادی کمترین بهره را از این تسهیلات داشته برده‌اند.

در حال حاضر هیچ بانکی در کرمانشاه پرداخت وام ودیعه مسکن ندارد با این وجود خبرنگار مهر با پیگیری‌های بسیار از عبدالرضا غفوری معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفتگویی داشته که در همین راستا غفوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت وام‌های ودیعه مسکن در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، اظهار کرد: در روند پرداخت وام‌های ودیعه مسکن ۱۸ بانک پرداختی داشته‌اند که در این مدت تعداد ۶۸ هزار و ۲۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: از مجموع کل ثبت نامی‌ها تعداد ۳۴ هزار و ۴۰۲ مورد رد درخواست شدند و ۲۳ هزار و ۲۲۶ متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شدند اما باتوجه به میزان اعتبارات بانک‌ها تاکنون تنها ۱۰ هزار و ۳۹۲ مورد معادل ۶۸.۲ درصد موفق به دریافت وام‌ها ودیعه مسکن شدند.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به بلاتکلیفی هشت هزار و ۲۰۶ متقاضی که هنوز توسط بانک‌ها تعیین تکلیف نشدند اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات بانکی تعداد زیادی از بانک‌های پرداخت کننده وام ودیعه مسکن به پایان رسیده رفته رفته میزان پرداختی‌ها در سال جاری کاهش یافت و در حال حاضر نیز هیچیک از بانک‌ها پرداختی با این عنوان را نخواهند داشت.
بلاتکلیفی ادامه دار متقاضیان وام ودیعه مسکن به دلیل کمبود اعتبار بانک‌ها
غفوری خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات موجود در زمینه پرداخت وام‌های ودیعه مسکن عدم بودجه و اعتبار جداگانه در زمینه وام مسکن بوده و چون پرداختی وام‌ها از منابع بانک‌ها انجام می‌گیرد معمولاً بانک‌ها وپرداخت وام ودیعه مسکن را در آخرین اولویت خود قرار می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه پرداخت وام ودیعه مسکن در بانک‌ها انجام نمی‌گیرد، عنوان کرد: با وجود اینکه مشکل مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات و نیازهای امروز مردم است اما پرداخت وام‌های مربوطه در بلاتکلیفی قرار گرفته و متقاضیانی که در صف انتظار قرار دارند در بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند و زمان مشخصی برای پرداخت مجدد وام‌ها اطلاع رسانی نشده است.
با این اوصاف به دلیل عدم نظارت‌ها از سوی مسئولان بالادستی متقاضیان وام ودیعه مسکن کرمانشاهی باید در صف انتظار پرداخت این وام منتظر سبز شدن علف زیر پاهایشان باشند هرچند به دلیل فراگیری این روند در سایر بانک‌های در استان‌های دیگر پرداخت این وام رفته رفته به دویا مبدل خواهد شد.
عجیب‌تر از همه آن است که پیگیری تخلفات و اعتراضات ثبت شده در سامانه از هیچ کجا قابل پیگیری نبوده و تنها به صورت نمایشی سامانه‌ای در سایت مربوطه برای سرگرم کردن متقاضیان معترض طراحی شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.