تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 31029

سایتی‌اف افسانه‌ای؛ نابغه مثل محمدعلی و مایکل جردن+ ویدیو

سایتی‌اف افسانه‌ای؛ نابغه مثل محمدعلی و مایکل جردن+ ویدیو

به گزارش ایسنا، صحبت از بووایسار سایتی‌اف است، کشتی‌گیری که همیشه بوی طلا می‌داد. هیچ اغراق نیست اگر او را فنی‌ترین کشتی‌گیر تمام دوران بدانیم. او نابغه بود؛ مانند مسی در فوتبال، جردن در بسکتبال و محمد علی در بوکس. سایتی‌اف روح و سمبل کشتی جهان است. سایتی‌اف از سن شش سالگی شروع به کشتی

به گزارش ایسنا، صحبت از بووایسار سایتی‌اف است، کشتی‌گیری که همیشه بوی طلا می‌داد. هیچ اغراق نیست اگر او را فنی‌ترین کشتی‌گیر تمام دوران بدانیم. او نابغه بود؛ مانند مسی در فوتبال، جردن در بسکتبال و محمد علی در بوکس. سایتی‌اف روح و سمبل کشتی جهان است.
سایتی‌اف از سن شش سالگی شروع به کشتی گرفتن کرد. وقتی بوایسار ۱۳ ساله بود، پدرش درگذشت و شش فرزند تحت مراقبت مادرش باقی ماندند.
انعطاف پذیری و تنوع فنونی که او در مبارزات خود داشت حریفان را از پای در می‌آورد. انگار هم زمان ذهن کشتی‌گیر روبرو را هم می‌خواند. به همین خاطر بود که با گارد باز برابر رقیبان خود کشتی می‌گرفت. در کل او قابل مقایسه با هیچ کشتی گیری نیست و می توان او را بهترین کشتی‌گیر تمام دوران از لحاظ فنی دانست.
کارنامه او پر است از طلا. برنده سه طلای المپیک، شش قهرمانی جهان و شش بار قهرمانی اروپا مهمترین قهرمانی های او هستند.  

برای اولین بار او وقتی در کلاس سوم بود در یک انشاء از تمایل خود برای کشتی‌گیر شدن گفت. این پسر رویای قهرمانی در المپیک را داشت و در نهایت به این هدف رسید.
مسیر رسیدن به قله المپیک آسان نبود، ولی پشتکار بالای سایتی‌اف باعث شد تا او به همه چیز در کشتی برسد. او پنج بار (۱۹۹۶، ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵) از سوی فیلا به عنوان بهترین کشتی گیر آزاد جهان شناخته شد.
شروع دوران قهرمانی از آتلانتا
مبارزات ماندگار
سایتی‌اف در سال ۱۹۹۵ در سن ۲۰ سالگی قهرمانی جهان را در آتلانتا فتح کرد و این آغاز دوران درخشان او بود.  یک سال بعد در المپیک ۹۶ آتلانتا با قرعه سختی روبرو شد و در ۲۱ سالگی کندی ماندی قهرمان المپیک از آمریکا و الکساندر لیپولد از آلمان را برد و در فینال  پارک جانگ سون قهرمان المپیک بارسلون را شکست داد. تصور کنید کشتی گیری ۲۱ ساله در محاصره این همه عنوان دار قهرمان المپیک شود. او جوانترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی آزاد شد که فاتح المپیک می‌شود. 
طرفداران این ورزش فینال المپیک ۲۰۰۴ آتن را از یاد نمی‌برند. بوایسار افسانه‌ای بار دیگر از افتخار کشور خود دفاع کرد و در نبرد سرنوشت ساز با گنادی لالی‌یف قزاقستانی را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد. این کشتی یکی از ماندگارترین مبارزات کشتی آزاد است.
پیروزی در انتخابی حساس برای حضور در تیم ملی کشتی روسیه به این کشتی گیر ۳۳ ساله جواز حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن را داد. سایتی‌اف، ماخاچ مرتضی علی‌اف را که پیش از این دو بار برابر او شکست خورده بود را شکست داد. سایتی‌اف با وجود ناکامی در وقت اول، در پایان دیدار پیروزی را از حریف خود ربود.

بوایسار سایتی‌اف در جوانی

سایتی‌اف در پکن سومین طلای المپیک خود را کسب کرد و در اوج با کشتی خداحافظی کرد. هر چند زمزمه هایی مبنی بر حضور او در المپیک لندن شنیده شده بود ولی او تصمیم گرفت تا به تشک کشتی بازنگردد. 
سایتی‌اف اکنون
این ورزشکار در مصاحبه با خبرنگاران گفت که مانند سایر شهروندان روسیه زندگی می‌کند. او خانواده ای پرجمعیت و سه پسر و یک دختر دارد. سایتی‌اف به همراه برادرانش در زادگاهش خاساویورت یک مجموعه ورزشی برای آموزش کشتی گیران جوان افتتاح کرده است.
برادر بزرگتر او آدام سایتی‌اف قهرمان المپیک سیدنی در ۸۵ کیلوگرم است که دو بار نیز عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.
باخت ها
مهمترین باخت سایتی‌اف به المپیک سیدنی بر می گردد که او برابر  براندون اسلی آمریکایی بازنده شد. این تنها باخت سایتی‌اف در چهار دوره بازیهای المپیک بود که مانع از رسیدن او به دومین طلای خود در این رقابت ها شد. البته براندون اسلی در فینال به الکساندر لیپولد از آلمان باخت و دوم شد اما پس از مثبت شدن دوپینگ لیپولد، مدال طلا به اسلی آمریکایی رسید.
در سال ۲۰۰۶  میهایل گانف بلغار توانست در یک کشتی سخت و دشوار سایتی‌اف را شکست دهد. زمان اول و دوم این کشتی با تساوی به پایان رسید.
در سال ۲۰۰۷ سایتی‌اف در انتخابی تیم روسیه مقابل ماخاچ مرتضی علی‌اف شکست خورد و مرتضی‌علی‌اف در ادامه توانست عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. 
روسیه برای تعیین ملی‌پوش در مسابقات جهانی تهران ۲۰۰۲ بین بوایسار سایتی‌اف قهرمان پنج ساله جهان و المپیک و ماگومد عیسی حاجی‌یف مبارزه ای  برگزار کرد تا حریف مهدی حاجی زاده در جهانی تهران مشخص شود. در نهایت این عیسی حاجی‌یف بود که توانست برنده شود. البته در مسابقات جهانی مهدی حاجی زاده توانست به مدال طلا برسد تا با این طلا، تیم ایران قهرمان جهان شود.

سایتی‌اف برابر ایرانی‌ها 
پیروز برابر مهدی حاجی زاده: بالاخره شاهد تقابل حاجی زاده قهرمان جهان و سایتی‌اف بودیم که این بار در رقابت های جهانی ۲۰۰۵ مجارستان رخ داد و سایتی‌اف ۱۱ بر ۳ به برتری رسید.
پیروز برابر هادی حبیبی: این بار حاجی زاده در انتخابی تیم ملی به هادی حبیبی باخت تا نتواند برابر سایتی‌اف قرار گیرد و در رقابت های جهانی ۲۰۰۳ آمریکا، سایتی‌اف توانست ۶ بر ۳ هادی حبیبی را شکست دهد.
پیروز برابر عیسی مومنی: سایتی‌اف در المپیک ۹۶ آتالانتا در دور اول برابر عیسی مومنی از ایران قرار گرفت و ۸ بر صفر به برتری رسید و در نهایت عنوان قهرمانی را به دست آورد. ایران در ۱۰ وزن کشتی آزاد در آن سال تنها یک طلا داشت که رسول خادم به دست آورد. جدیدی و امیر خادم هم در آتلانتا به ترتیب نقره و برنز گرفتند.
بازنده برابر داود قنبری: یک سال قبل از اینکه سایتی‌اف اولین طلای جهانی خود را به دست بیاورد، در سال ۱۹۹۴ برابر داود قنبری از ایران در جام جهانی باخت. این تنها باخت سایتی‌اف برابر یک کشتی گیر از ایران بود. البته سایتی‌اف در آن زمان تنها ۱۹ سال سن داشت و در ابتدای راه قهرمانی‌اش بود.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.