تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 48877

ترقی: باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم

ترقی: باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره راهکارهای تحقق شعار سال که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، اظهار کرد: سازوکار مشارکت مردم در جهش تولید باید در نظر گرفته شده و راه آن توسط دولت هموار شود. یکی از راهکارهای تحقق شعار سال این است که بخش‌های تولیدی عمدتا در

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره راهکارهای تحقق شعار سال که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، اظهار کرد: سازوکار مشارکت مردم در جهش تولید باید در نظر گرفته شده و راه آن توسط دولت هموار شود. یکی از راهکارهای تحقق شعار سال این است که بخش‌های تولیدی عمدتا در اختیار مردم قرار گیرند و مدیریت آن‌ها به مردم واگذار شود تا از اقتصاد دولتی فاصله گرفته و با ایجاد انگیزه، ابتکار و نوآوری بیشتر، از ظرفیت عظیم مردمی استفاده شود. برای دستیابی به این هدف باید اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا شود.
وی با اشاره به گله رهبر انقلاب نسبت به درست اجرا نشدن اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: در این واگذاری‌ها دقت کافی نشد. واگذاری‌ها به افراد خاصی انجام شد که مسیر تولید را تغییر و سرمایه‌ها را هدر دادند. مسیر واگذاری‌ها و اجرای اصل ۴۴ باید آسیب‌شناسی شود. گاهی واگذاری به برخی عناصر بخش خصوصی انجام شده و آن‌ها وام‌های کلانی گرفتند و آن‌ها را در مسیری غیر تولید هزینه کرده و وام را هم پس ندادند. این اشکلات زیرساختی در واگذاری‌ها وجود داشت که مهم است تا اصلاحات مهمی در این مسیر انجام شود.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از اشکالات گذشته، واگذاری‌ها به تعاونی‌ها به جای افراد است. بخش تعاون در کشور مظلوم واقع شده و به آن توجه کافی نشده است. در فرهنگ عممی هم توجه چندانی به تعاونی‌ها نشده است در حالیکه تعاونی‌ها یک فرصت خوب برای مردمی است که سرمایه زیادی ندارند.
ترقی در ادامه گفت: برای دستیابی به جهش تولید باید مصرف‌کننده داخلی از مصرف کالای قاچاق یا خارجی پرهیز کرده و از کالای تولید داخل استفاده کند. باید نسبت به برند داخلی تعصب وجود داشته باشد. از سویی بخش توزیع هم نیاز به اصلاح دارد و هم باید از تاکید بر توزیع کالای خارجی جلوگیری کرد و هم باید سازوکاری در نظر گرفت که سود واسطه‌گری از تولید بیشتر نباشد تا تولید داخلی تقویت شود.
وی در پایان با اشاره به نقش مهم برنامه هفتم توسعه در تحقق جهش تولید و مشارکت مردم، خاطرنشان کرد:  زمینه‌های تقویت تولید داخلی در برنامه هفتم توسعه دیده شده و تایید رهبری از محتوای این برنامه نشان داد که مجلس شورای اسلامی مسیر درستی برای حل این مشکلات طی و ریل‌گذاری درستی انجام داده و دولت باید زمینه اجرایی شدن این برنامه را فراهم کند.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.