تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
کد خبر : 35995

درخواست تل‌آویو از ریاض برای سرعت بخشیدن به توافق سازش

درخواست تل‌آویو از ریاض برای سرعت بخشیدن به توافق سازش

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، رژیم صهیونیستی پیام‌هایی را به عربستان سعودی ارسال کرده و از بن سلمان خواسته در توافق مطرح شده با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به پیشرفت‌هایی برسد زیرا کسب اکثریت در کنگره تحت یک دولت جمهوری خواه برای چنین

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، رژیم صهیونیستی پیام‌هایی را به عربستان سعودی ارسال کرده و از بن سلمان خواسته در توافق مطرح شده با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به پیشرفت‌هایی برسد زیرا کسب اکثریت در کنگره تحت یک دولت جمهوری خواه برای چنین توافقی دشوار است.
عربستان سعودی شرایطی را برای دولت بایدن در رابطه با این توافق تعیین کرده از جمله توافق دفاعی آمریکا و عربستان سعودی، ارائه تسلیحات پیشرفته و موافقت با توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز این کشور که رژیم صهیونیستی با آن مخالف است و چنین توافقی مستلزم تایید سه چهارم سنا یا ۶۷ سناتور است. این اکثریتی است که در اختیار دولت بایدن نیست، اگرچه حزب دموکرات اکثریت کمی در سنا دارد، اما به دو دلیل برای تصویب توافق کافی نیست.
دلیل اول این است که برخی از سناتورها نسبت به معامله با عربستان ملاحظاتی دارند و به شدت از آن انتقاد می‌کنند. دلیل دوم این است که حتی اگر همه سناتورهای دموکرات این توافق را تأیید کنند، دولت بایدن به تأیید ۱۷ سناتور جمهوری خواه دیگر نیاز دارد.
به نوشته این روزنامه، برای جلب حمایت سناتورهای دموکرات، رژیم صهیونیستی به یک گروه فشار (لابی) به نفع دولت بایدن تبدیل خواهد شد تا توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تکمیل شود و ظرف مدت زمانی از دو تا شش ماه به کنگره برسد.
بر اساس برآوردهای رژیم صهیونیستی، تصویب چنین توافقی در دولت جمهوری خواه برای کنگره دشوار خواهد بود و در صورت بازگشت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به کاخ سفید، دشواری آن بسیار بیشتر خواهد بود. در این صورت دموکرات‌ها با هر اقدامی که او انجام دهد مخالفت خواهند کرد. از سوی دیگر، به گفته این روزنامه، تل‌آویو می‌تواند با بسیج اکثریت دموکرات‌ها و بخشی از جمهوری خواهان برای حمایت از توافق با عربستان به دولت بایدن کمک کند.
این روزنامه افزود: سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام که اخیراً به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کرد، حمایت خود را از عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل اعلام و تأیید کرد در صورت موافقت دولت بایدن با شروط عربستان سعودی، از دولت بایدن حمایت خواهد کرد؛ شروطی که به عادی سازی بین آن و اسرائیل منجر خواهد شد.
یک مقام ارشد صهیونیست معتقد است که دولت بایدن در برخورد با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دعوت نکردن وی به واشنگتن و انتقاد از طرح تضعیف قوه قضائیه اشتباه کرد.
این روزنامه به نقل از وی نوشت: «بدین ترتیب دولت بایدن اعراب را گمراه کرد تا تصور کنند آمریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کند و به این ترتیب غیرمستقیم عربستان سعودی را تشویق کرد تا علاوه بر سیاست آشتی با ایران، در مورد توافق هسته‌ای، شروط خود را تعیین کند.
این مقام اسرائیلی مدعی شد که ارزش تل‌آویو برای آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و سطح منافع در روابط دو طرف از نظر اطلاعاتی و به طور کلی امنیتی در اوج است.
این روزنامه به نقل از الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم نوشت: «ایالات متحده منافعی در پیشبرد توافقنامه صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل دارد، زیرا این توافق به ثبات منطقه، کاهش قیمت انرژی و یک دستاورد مهم برای آمریکا در آستانه انتخابات خواهد بود.»
کوهن معتقد است که «عربستان سعودی نیز در چنین توافقی منفعت دارد و منافع آن کمتر از منافع تل‌آویو نیست.»
کوهن ادعا کرد: نخست وزیر این موضوع را در مقابل آمریکایی‌ها هدایت می‌کند و به گمان من سایر کشورهای اسلامی از آفریقا و آسیا به چنین توافقی خواهند پیوست.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.