تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 36181

سفر محرمانه و ناکام مقام ارشد آمریکایی به نیجر

سفر محرمانه و ناکام مقام ارشد آمریکایی به نیجر

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند، قائم مقام موقت خارجه آمریکا در روز دوشنبه دیداری با رهبران نظامی نیجر داشت که در ۲۶ ژوئیه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور را طی یک کودتا سرنگون کردند. این دیدار که پیشرفتی در آن حاصل نشد و تا

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند، قائم مقام موقت خارجه آمریکا در روز دوشنبه دیداری با رهبران نظامی نیجر داشت که در ۲۶ ژوئیه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور را طی یک کودتا سرنگون کردند.
این دیدار که پیشرفتی در آن حاصل نشد و تا زمان خروج نولاند از نیجر محرمانه مانده بود، یک روز پس از پایان ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) اتفاق افتاد که رهبران نظامی نیجر را تهدید کرد که اگر محمد بازوم را تا نیمه‌شب یکشنبه به قدرت بازنگردانند، با خطر مداخله نظامی مواجه خواهند بود.
با وجود منقضی شدن ضرب‌الاجل اکواس، یک منبع نزدیک به این بلوک آفریقایی اظهار کرد که این نهاد هنوز تصمیمی برای مداخله نظامی ندارد و درهای گفت‌وگو باز هستند.
ویکتوریا نولاند بعد از سفرش اظهار کرد که این سفر «بی‌پرده و گاهاً دشوار» بوده و راه‌های برون‌رفت از این بحران و احیای روابط با ایالات متحده به بحث گذاشته شد. آمریکا هم مانند دیگر کشورهای غربی، کمک‌های بشردوستانه خود به نیجر را پس از کودتا قطع کرده است.
او با بیان اینکه پیشنهادهای واشنگتن چندان مورد استقبال رهبران نظامی نیجر قرار نگرفت، گفت که با درخواستش برای ملاقات با ژنرال عبدالرحمن چیانی، رهبر کودتای این کشور و محمد بازوم مخالفت شد.
این فرستاده آمریکا که با مواضع ضد روسیه‌اش شناخته می‌شود، در این سفر رهبران نظامی نیجر را از گام گذاشتن در مسیر کشور «مالی» و دعوت از گروه پیمانکار نظامی واگنر روسیه بر حذر داشت و گفت: آن‌هایی که در گذشته چنین کاری کردند، به خوبی می‌دانند که حضور واگنر چه تهدیدی برای حق حاکمیت آن‌ها محسوب می‌شود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.