تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 15548

یوسفی افشار سکوتش را شکست: با بنا مشکلی ندارم/ مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد هستم!

یوسفی افشار سکوتش را شکست: با بنا مشکلی ندارم/ مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد هستم!

به گزارش ایسنا، خیلی از کشتی‌گیران از حسن یوسفی افشار به عنوان مغز متفکر و آنالیزور درجه یک کشتی فرنگی در ایران یاد می کنند؛ فردی با خصوصیات اخلاقی خاص که بر سر مسائل فنی وشیوه انتخاب ملی‌پوشان در یک دهه اخیر با سرمربیان تیم ملی اختلاف دیدگاه داشته است. دوری چندین ساله یوسفی افشار

به گزارش ایسنا، خیلی از کشتی‌گیران از حسن یوسفی افشار به عنوان مغز متفکر و آنالیزور درجه یک کشتی فرنگی در ایران یاد می کنند؛ فردی با خصوصیات اخلاقی خاص که بر سر مسائل فنی وشیوه انتخاب ملی‌پوشان در یک دهه اخیر با سرمربیان تیم ملی اختلاف دیدگاه داشته است.

دوری چندین ساله یوسفی افشار از سطح اول کشتی ایران، نشان می‌دهد وی از آن دست مربیانی است که حاضر نیست تحت هر شرایطی مشغول به کار شود و پا بر روی اصول خود بگذارد، فردی که علی‌رغم داشتن انتقادات جدی به موارد فنی طی سال‌های گذشته، هیچ‌گاه حاضر به مصاحبه نشد و در بدترین شرایط نیز مصاحبه‌ای علیه محمد بنا یا سایرین انجام نداد تا حداقل کشتی از سوی او وارد حاشیه نشود.

با روی کار آمدن علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی و با توجه به اعتقاد راسخ او به توانایی‌های فنی یوسفی افشار، وی ابتدا به عنوان رییس انستیتو کشتی به عنوان یکی از ارکان مهم و مورد توجه رییس فدراسیون کشتی مشغول به کار شد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل آنچه مباحث مربوط به بازنشستگی او عنوان شد، از سمتش کناره‌گیری کرد.

یکی از مهمترین شعارهای علیرضا دبیر پیش از بدست گرفتن ریاست فدراسیون کشتی، انتخاب عادلانه ملی‌پوشان کشتی برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی بود، موضوعی که پس از ماه‌ها تلاش و تحقیق در نهایت به تدوین” چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی” منجر شد؛ چرخه‌ای که حسن یوسفی افشار آن را نوشت و در اختیار رییس فدراسیون کشتی قرار داد تا از آن رونمایی شود.

یوسفی افشار در نهایت اسفند سال گذشته به عنوان مشاور عالی رییس فدراسیون کشتی در امور فنی مشغول به کار شد، هر چند تخصص اصلی یوسفی افشار، کشتی فرنگی است اما به دلیل تفاوت دیدگاه میان او و محمد بنا، وی فعالیت جدی در تیم ملی کشتی فرنگی ندارد و چرخه انتخابی طراحی شده توسط وی نیز بیشتر در تیم ملی کشتی آزاد به اجرا در آمد و بیشتر کمک حال کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد است.

یوسفی افشار پس از سال‌ها سکوت رسانه‌ای، با خبرنگار ورزشی ایسنا به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

* دبیر با وجود اختلاف دیدگاه‌ها به من اعتماد کرد

حسن یوسفی افشار درباره بدست گرفتن سمت مشاور عالی ریاست فدراسیون کشتی در امور فنی، اظهار کرد: در ابتدا جا دارد از اعتماد آقای علیرضا دبیر رییس محترم فدراسیون کشتی که بنده را به عنوان مشاور عالی خود در امور فنی منصوب کردند، تشکر کنم. از اینکه آقای دبیر با تمام اختلاف دیدگاه‌هایی که در مسائل فنی وجود دارد، به بنده اعتماد کرد و تصمیم به عملیاتی کردن برنامه‌ها و پیشنهاداتم گرفتند، به من قوت قلب داد تا با تمام توان تجربیات خود را که حاصل سال‌ها تلاش و تحقیق است، در اختیار فدراسیون کشتی قرار دهم.

* قبل از  مسابقات جهانی نروژ وارد همکاری با درستکار شدم

مشاور عالی رییس فدراسیون کشتی در امور فنی، افزود: در دفعات قبل هم که از بنده دعوت شد تا در انستیتو کشتی و در ادامه به عنوان مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد در کنار ملی پوشان آزادکار حضور داشته باشم، از هیچ کوششی دریغ نکردم تا به موفقیت کشتی کشور کمک کنم. آقای درستکار به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با بالاترین تعامل و انعطاف، پذیرای ما بود تا در کنار هم تیمی آماده را مهیای حضور در مسابقات جهانی نروژ کنیم. این همکاری بعد از مسابقات جهانی نروژ نمی‌توانست ادامه پیدا کند، مگر به لطف و تلاش‌های آقای درستکار و البته اعتماد مجدد آقای دبیر و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است که بعد از سال‌ها تلاش و کسب تجربه، در این مقطع می‌توانم برنامه‌ها و پیشنهاداتم در راستای اعتلای کشتی ایران را در اختیار فدراسیون قرار دهم.

یوسفی افشار سکوتش را شکست: با بنا مشکلی ندارم/ مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد هستم!

* دبیر در امور فنی به من اختیار تام داده است

وی تصریح کرد: آقای دبیر در امور فنی به بنده اختیار تام داده تا در حد توان به پیشرفت کشتی کمک کنم و تا به اینجای کار تجربه یک همکاری خوب را داشته‌ایم. در کنار آن طرح ساماندهی و آموزش مربیان را به آقای دبیر داده‌ام که با استقبال ایشان مواجه شد و فراخوان آن در سایت فدراسیون قرار گرفته است تا هر فردی که احساس می‌کند استعدادی دارد و می‌تواند به کشتی کشور کمک کند در این دوره‌ها حضور پیدا کند و پس از پشت سرگذاشتن دوره‌هایی که فدراسیون در نظر گرفته، به کمک کشتی کشور بیاید تا پس از یک دوره چند ساله، کشتی ایران با یک سازماندهی قوی و یکپارچه تبدیل به آن تیم قدرتمند و منسجم که همه انتظار دارند شود.

* برنامه‌ها درست اجرایی شود هیچ تیمی توان مقابله با ایران را نخواهد داشت

مربی سابق تیم ملی، افزود: با توجه به نگاه مثبت آقای دبیر و هماهنگی خوبی که با آقای درستکار داشتیم تا به اینجای کار پیشرفت خوبی را تجربه کرده‌ایم که نوید روزهای خوبی در کشتی کشور را می‌دهد. من به شما قول می‌دهم در صورتی که برنامه‌های فدراسیون به درستی پیاده شود، در سال‌های آتی کشتی ایران به چنان شکوفایی خواهد رسید که دیگر هیچ تیمی در جهان توان مقابله با آن را نخواهد داشت. 

* آماده همکاری با تیم ملی کشتی فرنگی هستم

یوسفی افشار در ادامه گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا با کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی نیز همکاری دارد یا خیر، گفت: بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ کشتی کشور که سال‌ها در این رشته تحقیق و تجربه کرده‌ام، در سمت مشاور رییس فدراسیون کشتی در امور فنی، آماده هستم برای پیشرفت کشتی و موفقیت‌ کشتی‌گیران، چه آزادکار و چه فرنگی‌کار، تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهم.

یوسفی افشار سکوتش را شکست: با بنا مشکلی ندارم/ مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد هستم!

*به کشتی فرنگی بیشتر از کشتی آزاد می‌توانم کمک کنم

وی افزود: تخصص اصلی بنده کشتی فرنگی است و افرادیکه با من آشنا هستند می‌دانند که کمکی که بنده به کشتی فرنگی می‌توانم داشته باشم به مراتب بیشتر و بهتر از کشتی آزاد است، چرا که تخصص من کشتی فرنگی است و خود سال‌ها در این رشته رقابت کرده و در ادامه پیراهن مربیگری را به تن کرده‌ام. اگر از بنده بخواهند حتما به فرنگی‌کاران کمک خواهم کرد. این وظیفه من به عنوان مشاور رییس فدراسیون در امور فنی است؛ اما باید قبل از آن یک سری موارد مشخص و شفاف شود.

*با بنا هیچ مشکلی ندارم

دارنده مدال‌های نقره بازی‌های آسیایی و طلا و نقره آسیا در رشته کشتی فرنگی، خاطرنشان کرد: بسیاری احساس می‌کنند من و محمد بنا با هم مشکل داریم اما اینطور نیست، ما در مورد مسائل فنی و نحوه انتخاب ملی پوشان اختلاف نظر داریم و این طبیعی است چرا که هر فرد راه و روش خود را دارد اما این روش باید عدالت محور باشد و این حس به تمام کشتی‌گیران منتقل شود که آنها نیز می‌توانند در صورت تلاش و شایستگی به دوبنده تیم ملی برسند. محمد بنا نتایج درخشانی کسب کرده و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست، اگر ما حرفی می‌زنیم به این دلیل است که می‌بینیم این نتایج می‌توانست بهتر هم باشد.

یوسفی افشار سکوتش را شکست: با بنا مشکلی ندارم/ مربی فرنگی تیم ملی کشتی آزاد هستم!

*با هیچ کس پدرکشتگی ندارم

وی ادامه داد: بنده با کسی دشمنی و پدر کشتگی ندارم و اگر حرفی هم می‌زنم از روی دلسوزی است. محمد بنا از دوستان قدیمی من است و این روزها که به عنوان مشاور رییس فدراسیون در خانه کشتی حضور دارم مدام محمد بنا را می‌بینم و حتی ساعت‌ها با هم قدم زده و حرف می‌زنیم. 

*استعدادها باید درست آموزش ببینند

یوسفی افشار درباره وضعیت حال حاضر کشتی فرنگی ایران، گفت: کشتی ایران چه در رشته آزاد و چه در رشته فرنگی سرشار از استعداد است که هر کدام پتانسیل موفقیت در جهان و المپیک را دارند، اما این افراد باید درست شناسایی و از آن مهم‌تر درست آموزش ببینند. با برنامه‌هایی که در مجموعه فدراسیون کشتی داریم، بسیار امیدواریم که در صورت عملیاتی شدن آنها آینده خوبی در انتظار کشتی ایران باشد و این رشته مدال‌آور بیش از پیش برای کشورمان کسب افتخار کند.

*کادر فنی کشتی آزاد به چرخه انتخابی پایبند بود

یوسفی افشار درباره ارزیابی خود از نحوه اجرای چرخه انتخابی طراحی شده توسط وی توسط کادر فنی تیم‌های ملی، گفت: ما چرخه‌ای را تدوین کرده و در اختیار فدراسیون قرار دادیم، اینکه فدراسیون چه اندازه به آن عمل کرد بستگی به شرایط حاکم بر کشتی و شرایط کرونایی داشت. چرخه‌ای که تدوین شد خدا محور و عدالت محور بود و این چیزی بود که رییس فدراسیون کشتی دنبالش بود. کادرفنی کشتی آزاد هم روی چرخه اصرار داشت و دارد. برای انتخاب نفرات اعزامی به جهانی نروژ نیز چرخه‌ای متناسب با شرایط تدوین شد که کادرفنی به آن پایبند بود و از دل آن نفرات شایسته انتخاب و راهی مسابقات جهانی شدند و نتیجه قابل قبولی هم گرفتند.

* چرخه انتخابی تیم ملی خدا محور است

وی در پایان گفت: کادرفنی کشتی آزاد ثابت کرده که دغدغه چرخه و انتخاب شایسته را دارد و تلاش کرده با تکیه بر چرخه‌ای که در اختیار دارد نفرات برتر را شناسایی کند، البته چرخه انتخابی تیم ملی باید هر سال متناسب با تقویم اتحادیه جهانی و ظرفیت‌های کشتی کشور بروزرسانی شود تا خدامحور و عدالت محور باشد. در پایان باید اشاره کنم که این چرخه نه جوان محور است نه تجربه محور، بلکه شایسته محور است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.