تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر : 34631

درخواست از وزیر بهداشت عراق برای ثبت داروهای ایرانی

درخواست از وزیر بهداشت عراق برای ثبت داروهای ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، در دیدار با صالح الحسناوی وزیر بهداشت عراق، اظهار کرد: ۱۸۰ کارخانه تولید داروی نهایی و ۶۵ کارخانه تولید کننده ماده اولیه و موثره تولید دارو در ایران وجود دارد و سیستم پخش دارو از طریق ۶۲ شرکت پخش در اختیار ۱۴۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور قرار می‌گیرد. وی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، در دیدار با صالح الحسناوی وزیر بهداشت عراق، اظهار کرد: ۱۸۰ کارخانه تولید داروی نهایی و ۶۵ کارخانه تولید کننده ماده اولیه و موثره تولید دارو در ایران وجود دارد و سیستم پخش دارو از طریق ۶۲ شرکت پخش در اختیار ۱۴۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی بازار دارویی ایران سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: ارزبری حوزه دارو در ایران ۲ میلیارد دلار و ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شوند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های صنایع دارویی در ایران تولید تجهیزات مورد نیاز این حوزه است، افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود؛ تولید در این حوزه هدفمند و استراتژیک دنبال می‌شود به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب دهنده و بسیاری از ملزومات موردنیاز تولید، تأمین و برخی از آنها نیز صادر می‌شوند.
محمدی با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان داروهای با فن آوری در دنیا محسوب می‌شود، گفت: داروهای با فناوری بالا در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارند؛ در مورد برخی داروها ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده این داروها است و می‌تواند داروهای بیوسمیلار و بایوتک را تولید کند.
وی با اشاره به ایجاد و توسعه ۶ پلتفرم تولید واکسن در کشور، افزود: واکسن‌هایی از قبیلHPV و آنفلوانزا نیز در کشور تولید شده و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در شرف تولید و ورود به بازار هستند.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین از راه اندازی دومین پالایشگاه خون ایران در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته اولین پالایشگاه تولید فاکتورهای خونی به صورت کامل راه اندازی شد. همچنین توفیقات خوبی در سلول‌درمانی و بافت داشته ایم.
محمدی با اشاره به اینکه امکان انتقال تکنولوژی ساخت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدکنندگان داخلی به کشور عراق مهیا است، از وزیر بهداشت عراق درخواست کرد داروهای ثبت شده در ایران را به شرطی که در کشور عراق تولید داخل نداشته و یا تولید کفایت تأمین بازار را نداشته باشند، به مثابه ثبت در عراق تلقی کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.