تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 39472

حملات هوایی ترکیه علیه ۱۵ موضع در شمال سوریه

حملات هوایی ترکیه علیه ۱۵ موضع در شمال سوریه

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از میان مواضعی که تخریب شد پایگاه تندروها، پناهگاه‌ها و انبارهایی بود که گفته می‌شود شبه نظامیان کُرد در آن مستقر بودند. وزارت دفاع ترکیه نام مناطق مورد حمله را ذکر نکرد. نیروهای امنیت ترکیه روز

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از میان مواضعی که تخریب شد پایگاه تندروها، پناهگاه‌ها و انبارهایی بود که گفته می‌شود شبه نظامیان کُرد در آن مستقر بودند. وزارت دفاع ترکیه نام مناطق مورد حمله را ذکر نکرد.
نیروهای امنیت ترکیه روز جمعه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه و شرق ترکیه حمله کردند و آنکارا اعلام کرد، به تخریب امکانات این نیروها ادامه خواهد داد. این حمله همزمان با تشدید درگیری در روز جمعه پس از گذشت یک هفته از حمله به آنکارا انجام شد.
هم‌زمان پس از اینکه نیروهای آمریکا پهپاد ترکیه را روز پنجشنبه در شمال سوریه رهگیری کردند، ترکیه این حادثه را تایید کرد اما کسی را مسئول آن ندانست و این نشان می‌دهد که ممکن است بخواهد هر گونه تنش را با متحد خود در ناتو مهار کند.
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور ۲۶ شبه نظامی کرد را در شمال سوریه در پاسخ به حمله موشکی به پایگاه ترکیه از پای درآورده است. ترکیه معمولاً از اصطلاح «خنثی سازی و از پای درآوردن» برای اشاره به کشتار استفاده می‌کند.
آنکارا اعلام کرد که حمله موشکی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه به پایگاه ترکیه که عصر روز پنجشنبه رخ داد، منجر به کشته شدن یک پلیس ترکیه و زخمی شدن هفت افسر و سرباز در منطقه دابق در شمال غرب سوریه شد.
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ترکیه به طور جداگانه حملات هوایی را آغاز کرد و ۳۰ هدف شبه نظامیان کرد را در سایر نقاط شمال سوریه از جمله یک چاه نفت، یک انبار و سنگرها منهدم کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همانطور که در عراق اتفاق افتاد، تمامی توانمندی‌ها و منابع درآمدی سازمان تروریستی در سوریه به طور سیستماتیک نابود خواهد شد.»
علی یرلی کایا، وزیر کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی عملیاتی با پهپادهای جنگی و پشتیبانی بالگردهای تهاجمی، دو شبه نظامی حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» در منطقه شرقی آغری در درگیری با نیروهای ویژه از پای درآمدند.
وی افزود: پلیس مبارزه با تروریسم ۷۵ نفر مظنون به ارتباط با حزب پ.ک.ک را در یک عملیات که در ۱۱ منطقه اجرایی شد، دستگیر کرد.
حزب کارگران کردستان پیشتر مسئولیت بمب گذاری روز یکشنبه در آنکارا را بر عهده گرفت که در آن عاملان حمله روز دوشنبه کشته و دو پلیس زخمی شدند. ترکیه اعلام کرد، عاملان این حمله از سوریه بوده‌اند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه این موضوع را رد کرده‌اند.
تنش میان ترکیه و آمریکا
ترکیه یگان‌های مدافع خلق کُرد را یک سازمان تروریستی می‌داند و اعلام کرده است که این یگان‌ها از حزب کارگران کردستان قابل تشخیص نیست که از سال ۱۹۸۴ در درگیریی که در آن بیش از ۴۰,۰۰۰ نفر کشته شده‌اند، علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفته است.
این در حالی است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها حزب کارگران کردستان را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه بندی می‌کنند.
یگان‌های مدافع خلق کرد برجسته‌ترین مؤلفه نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش شرکت می‌کنند. حمایت آمریکا از این یگان‌ها مدت‌هاست که باعث تیرگی روابط با ترکیه شده است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ایالات متحده روز پنجشنبه یک پهپاد مسلح ترکیه را که در نزدیکی نیروهای آمریکایی در سوریه در حال پرواز بود، سرنگون کرد. این نخستین بار است که واشنگتن پهپاد ترکیه، متحد خود در ناتو را سرنگون می‌کند. این امر بیانگر تنش بین دو طرف است.
سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: پهپادهای ترکیه در حال انجام حملات هوایی در حسکه در شمال شرق سوریه دیده شده‌اند و یک پهپاد به کمتر از نیم کیلومتری نیروهای آمریکایی نزدیک شده و به همین دلیل تهدید محسوب شده و توسط یک فروند F-۱۶ سرنگون شده است.
در همین رابطه، در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که یکی از پهپادهای این کشور در جریان عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال شرق سوریه به دلیل «ارزیابی‌های فنی متفاوت» با اشخاص ثالث روی زمین مفقود شده است.
این وزارتخانه بدون ذکر نام اعلام کرد که با طرف‌های ذیربط برای بهبود کار مکانیزم‌های منع درگیری کار می‌کند.
یک منبع در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، هاکان فیدان، وزیر خارجه این کشور در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود موضوع این پهپاد را بررسی کرد که آمریکا آن را  در سوریه سرنگون کرد.
این منبع گفت، در این گفتگوی تلفنی فیدان به همتای خود بلینکن گفت که ایالات متحده به عنوان یک متحد باید همکاری با سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق کرد را در شمال سوریه متوقف کند. وی همچنین به بلنکین گفت، عملیات نظامی کشورش در سوریه ادامه خواهد داشت.
به گفته این منبع، دو وزیر توافق کردند که پس از سرنگونی پهپاد ترکیه، کار مکانیسم‌ها را بهبود ببخشند تا از هرگونه درگیری بین آنکارا و واشنگتن در سوریه و عراق جلوگیری شود، به گونه‌ای که «موانعی برای نبرد ما برای مبارزه با تروریسم نباشد».
سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که بلینکن بر نیاز واشنگتن و آنکارا برای “هماهنگی و رفع منازعه” فعالیت‌های خود در طول این تماس تاکید کرد.
آنکارا روز پنجشنبه اعلام کرد، انجام عملیات زمینی در سوریه یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند بررسی کند. ترکیه اعلام کرد که تمامی اهداف حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه و عراق اکنون «هدف‌های مشروع» نیروهایش هستند.
ترکیه پیش از این چندین حمله زمینی در شمال سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق انجام داده است.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.