تاریخ انتشار : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر : 31377

ابوترابی‌فرد: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را فراهم کند

ابوترابی‌فرد: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را فراهم کند

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سخنانی از امیر المومنین(ع) در باب حکمرانی اسلامی بیان کرد: حاکمان و مدیران باید در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند توجه داشته باشند که این تصمیمات بر حیات اجتماعی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. وزیر کار

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سخنانی از امیر المومنین(ع) در باب حکمرانی اسلامی بیان کرد: حاکمان و مدیران باید در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند توجه داشته باشند که این تصمیمات بر حیات اجتماعی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. وزیر کار در سخنانی پیش از خطبه اشاره داشتند که با ناترازی‌هایی در صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم. نتیجه این ناترازی تحمیل فشار و تورم بر جامعه است. این ناترازی‌ها نیز نتیجه تصمیماتی است که اتخاذ شده و تکالیفی است که مجلس و دولت بدون رصد دقیق منابع بر عهده نهادها و تشکیلات می‌گذارد.
وی در ادامه اظهار کرد: بنده در ادواری که در مجلس حضور داشتم همواره تاکیدم بر این بود که نباید به نهادها، موسسات و صندوق‌ها تکلیفی تحمیل شود که توان انجام آن را ندارند و این تکالیف منجر به فساد در عرصه اقتصادی و فرهنگی جامعه می‌شود.
ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی جوامع انسانی بیان کرد: رصد دقیق نقد و تحلیل و قضاوت مردم توسط حکمرانان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مدیران در همه سطوح و در قوای سه گانه باید جامعه را رصد کنند و تحلیل‌ها و نظرات مردم را نسبت به تصمیمات خود بشنوند. اگر نگاه مردم رصد و تحلیل نشود راه برای شکاف بین دولت و ملت هموار می‌شود. در نگاه امیرالمومنین قضاوت مردم و تحلیل مردم و نقد از نگاه مردم نقش مهمی در تبیین عملکرد حاکمان و مدیران در سطوح مختلف دارد. باید در جهت افزایش رضایتمندی مردم گام برداشت. این افزایش رضایتمندی نیز با تحلیل درست و دقیق مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همراه است که رسانه ملی نقش کلیدی در این حوزه دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید در جریان تصمیمات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند. از این طریق است که راه برای افزایش رضایتمندی عمومی همراه می‌شود. امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرماید اگر می‌خواهید نظام سیاسی مبتنی بر اراده مردم داشته باشید سرمایه اجتماعی خود را بالا ببر که آن نیز تنها یک راه دارد آن هم آراستگی مدیران به عمل صالح است. عمل صالح در ادبیات قرآن عملی است که مبتنی بر دانش و معرفت است. مدیران، مسئولان، نمایندگان و مردم نباید هیچ تصمیمی در نظام سیاسی دینی و جامعه اسلامی بدون پشتوانه علمی اتخاذ کنند. آیت الله بهجت می‌فرماید اگر می‌خواهید به تمام درجاتی که اولیاء الهی رسیدند برسید یک راه دارد و آن هم این است که به آنچه که علم دارید عمل کنید و آنجا که علم ندارید متوقف شوید.
امام جمعه موقت تهران افزود: با آنکه آرای مردم در شکل گیری نهادهای سیاسی در نظام دینی نقش تعیین کننده‌ای دارد و از همین منظر رهبری نظام برای افزایش اقتدار ملی و سیاسی تاکید کردند که انتخابات سال ۱۴۰۲ باید با ارتقای امنیت، سلامت و افزایش سطح رقابت با هدف افزایش سطح مشارکت مردم برگزار شود اما آنگاه آرای مردم مورد امضای خدا قرار می‌گیرد که شخصیت‌هایی انتخاب شوند که شایسته باشند. مردم باید افراد عالم را انتخاب کنند و افرادی باید انتخاب شوند که درجات بالاتری در دانش، تجربه، تقوا و عمل صالح داشته باشند. اگر این انتخاب صورت گیرد مورد تایید علی ابن ابیطالب است. افراد دارای علم و علما نیز مسئولیت دارند که برای ارتقای سطح عدالت در جامعه در صحنه حضور پیدا کنند.
ادامه دارد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.