تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر : 19841

ضرورت حضور اپتومتریست ها در معاینات طب کار

ضرورت حضور اپتومتریست ها در معاینات طب کار

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی غفاریان گفت: اگر مراحل استخدام در یک شرکت را گذرانده باشید، با این اصطلاح حتماً آشنایی دارید. در کنار همه فرم‌هایی که باید امضا کنید، لازم است برای شروع به کار مجموعه‌ای از آزمایشات پزشکی را نیز انجام دهید. به مجموعه این آزمایشات، آزمایش طب کار می‌گویند که معاینه وضعیت

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی غفاریان گفت: اگر مراحل استخدام در یک شرکت را گذرانده باشید، با این اصطلاح حتماً آشنایی دارید. در کنار همه فرم‌هایی که باید امضا کنید، لازم است برای شروع به کار مجموعه‌ای از آزمایشات پزشکی را نیز انجام دهید. به مجموعه این آزمایشات، آزمایش طب کار می‌گویند که معاینه وضعیت سلامت بینایی، بخش محوری از این معاینات است.

وی با عنوان این مطلب که انجام این تست‌ها به صورت دوره‌ای نیز، تحت عنوان معاینات ادواری، در شرکت‌ها انجام می‌شود، افزود: این آزمایشات جزئی از قوانین کار است و انجام آن طبق ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی ضروری است.

غفاریان ادامه داد: همچنین ممکن است در صورت شاغل بودن آزمایشاتی را سالانه تحت عنوان چکاپ‌های ادواری انجام دهید که این دسته از آزمایشات هم جزئی از آزمایش طب کار هستند.

وی افزود: هدف انجام این آزمایشات، بررسی شرایط سلامت جسمانی و روانی متقاضی و کارکنان با شرایط کار است.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: در ابتدا، برنامه‌های آزمایش طب کار و ادواری با هدف درمان آسیب‌ها یا بیماری‌های ناشی از کار یا در حین کار طراحی شده بود. اما پس از آن مسئولین امر به این نتیجه رسیدند که پیشگیری بسیار اقتصادی‌تر از درمان است، به همین دلیل اقداماتی را جهت پیشگیری از آسیب‌ها فراهم کردند. این امر میزان بیماری‌های شغلی کاهش داد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات و بیماری‌های داخلی، در مراحل اولیه تظاهرات چشمی دارند که ممکن است طی این معاینات تشخیص داده شوند و از صدمات جدی جانی و مالی پیشگیری شود.

غفاریان گفت: اپتومتریست به عنوان مسئول انجام و تفسیر نتایج بررسی بینایی و سلامت چشم در آئین نامه طب کار معرفی شده که در کنار متخصص طب کار یا پزشک عمومی مجاز، مسئول واحد طب کار، وظیفه بررسی وضعیت بینایی و مجاز بودن یا نبودن انجام برخی مشاغل حساس را دارد.

وی ادامه داد: در برخی مراکز طب کار اپتومتریست همکار واحد طب کار مستقر است که قطعاً در این قبیل مراکز انجام معاینات سلامت بینایی دقیق‌تر انجام خواهد شد و در برخی مراکز مسئول فنی آن مرکز موارد خاصی را که به بررسی دقیق‌تر از لحاظ بررسی سلامت بینایی احتیاج دارند، به اپتومتریست ارجاع می‌دهد.

غفاریان گفت: اپتومتریست ها با طی واحدهای درسی اپتومتری مشاغل در دوره آموزشی خود، به صورت ویژه و تخصصی برای انجام معاینات ادواری طب کار آموزش دیده اند و در بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران نیز به اشتراک گذاری جدیدترین مباحث روز علمی جهان در این حوزه پرداخته خواهد شد.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.