تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۳
کد خبر : 20249

سفر بایدن به منطقه موفق نبود/امیدواریم سفر پوتین تاثیر مثبت بر احیای برجام بگذارد

سفر بایدن به منطقه موفق نبود/امیدواریم سفر پوتین تاثیر مثبت بر احیای برجام بگذارد

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن به منطقه و انتقادها از این سفر در رسانه‌های آمریکایی که بدون دستاورد بوده است گفت: معتقدم این سفر دستاوردی که از قبل برای آن طراحی شده بود را در بر نداشت. وی ادامه داد: این سفر موفقیت‌آمیز نبود و رسانه‌های آمریکا هم

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جو بایدن به منطقه و انتقادها از این سفر در رسانه‌های آمریکایی که بدون دستاورد بوده است گفت: معتقدم این سفر دستاوردی که از قبل برای آن طراحی شده بود را در بر نداشت.

وی ادامه داد: این سفر موفقیت‌آمیز نبود و رسانه‌های آمریکا هم این را گفتند. سی ان ان ویدیویی منتشر کرد که آنها هم همین نظر را دارند و در آن عربستان را تهدید کردند که اگر صادرات نفتش‌ را افزایش ندهد با مشکل مواجه می‌شود چرا که حیات و ممات عربستان به آمریکا وابسته است و این حرف بزرگی است که از سوی یک رسانه وابسته به دموکرات‌ها شنیده می‌شود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: تصور می کنم بایدن هم سفرش به اسراییل و هم به عربستان با وجود ظواهری که داشت، موفقیت آمیز نبود. اسراییلی‌ها سعی کردند چند هفته قبل از سفر نشان دهند که در سفر بایدن علیه ایران چه‌ها که نخواهند کرد و یک سیستم دفاعی با عربستان با همراهی آمریکا علیه ایران می سازند و  هم فکری گسترده علیه ایران ایجاد می‌کنند و دائم بر طبل ایران‌هراسی در منطقه کوبیدند به طوری که مردم در سرزمین های اشغالی باورشان شده بود که قرار است اتفاقی بیفتد اما آقای بایدن از همان ابتدا که در فرودگاه تل آویو وارد شد و صحبت کرد، حرفی علیه ایران نزد که چندان خوشایند اسراییل باشد. آنها طرح‌هایی جلوی بایدن گذاشتند اما بایدن گفت فعلا بر دیپلماسی تاکید داریم و چیزی نتوانسنتد از او بگیرند. بیانیه‌ای هم که امضا کردند چیز خاصی نیست؛‌ در آن گفتند که اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب هسته‌ای برسد. خوب ایران هیچ وقت نمی‌خواسته بمب بسازد. این را بارها مقامات ما گفته‌اند. البته مسئولان ایرانی به هر تهدیدی پاسخ می‌دهند همان طور که سخنان اخیر آقای خرازی در همین چارچوب است.

فرجی‌راد گفت: در عربستان هم پروتکل‌ها را شاهد بودید؛ از ابتدا خوب شروع نکردند. با استقبال از بایدن مشخص بود که نمی‌تواند نتیجه کار مثبت باشد. مذاکراتی پشت درهای بسته با بن سلمان انجام شد اما در حوزه انرژی نتوانستند قولی از سعودی‌ها بگیرند، چرا که بایدن درباره ایران قولی به بن سلمان نداد. تکذیب آن‌چه گفته می شود در نشست دو جانبه میان بن سلمان و بایدن مطرح شده است نشان می دهد دوستی و صمیمیتی بین این دو در مذاکرات وجود نداشته است که در رسانه‌ها علنی‌اش می‌کنند. معتقدم در رابطه با ایران در عربستان هم بایدن بر ادامه مسیر دیپلماسی تاکید داشته است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه نیز از هرگونه ائتلاف علیه ایران استقبال نکرده و نمی‌کنند. امارات متحده عربی هم‌زمان با این سفر اعلام کرد می‌خواهیم سفیر به ایران بفرستیم، این اعلام یعنی نمی‌خواهیم پیمانی علیه ایران ایجاد کنیم و بقیه هم همین رفتار را داشتند؛ اگر بنایی بر تنش‌زایی در منطقه با ایران باشد چرا باید امارات در این زمان این موضع را اتخاذ کند؟ عمان و قطر که اصلا در نشست سران شرکت نداشتند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون آمریکا برای توافق با ایران بر سر برجام متقاعد خواهد شد یا روند فعلی را همچنان در پیش خواهد گرفت؟ گفت: آمریکا اخیرا پشنهاد جدیدی به ایران داده است و حتی از سوی آقای بورل این طور گفته شده است که این آخرین پیشنهاد خواهد بود. این پیشنهاد چند روز قبل از سفر بایدن به منطقه به ایران داده شده است و شاید یکی از دلایلی که بایدن روی دیپلماسی با ایران تاکید کرده بر سر همین مساله است یعنی امیدوار بوده است که این مورد تایید ایران قرار گیرد.

فرجی‌راد ادامه داد: از طرفی سفر پوتین به ایران بعد از سفر بایدن به منطقه را داریم و باید امیدوار باشیم این سفر روی بازگشت به برجام  و احیای توافق تاثیر مثبت بگذارد؛ برای این که بفهمیم در نهایت ایران چه پاسخی خواهد داد باید چند روزی صبر کنیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.