تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 47041

جزئیاتی دیگر از سامانه‌های موشکی «آرمان» و «آذرخش»

جزئیاتی دیگر از سامانه‌های موشکی «آرمان» و «آذرخش»

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ شاهرخ شهرام در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تاثیرات  رونمایی از سامانه‌های موشکی ضد بالستیک آرمان و آذرخش گفت: پدافند هوایی با اضافه شدن این دستاوردهایی که صد در صد آن‌ها از طراحی تا تولید در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آماده شده است و به

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ شاهرخ شهرام در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تاثیرات  رونمایی از سامانه‌های موشکی ضد بالستیک آرمان و آذرخش گفت: پدافند هوایی با اضافه شدن این دستاوردهایی که صد در صد آن‌ها از طراحی تا تولید در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آماده شده است و به نیروهای بهره بردار دارد تحمیل می‌شود، باعث شده است که ما تنوعی در دفاع داشته باشیم از نوع جدید. جنگ‌های هیبریدی و ترکیبی یک دفاع هیبریدی و ترکیبی را نیاز دارد.
به استقلال واقعی در حوزه دفاعی رسیده‌ایم
وی یادآور شد: زمان هشت سال دفاع مقدس اگر دسته‌ای از هواپیماهای جنگی رژیم بعثی به سمت کشور ما حمله می‌کردند، به راحتی اگر مأموریت نقطه اول شان را نمی‌توانستند انجام بدهند، به نقطه دوم و سوم می‌رفتند، امروز این اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه ما ترکیبی از سامانه‌ها را داریم و دشمن را به هزینه می‌اندازیم به این مفهوم که باید از انواع تهدیدها و جنگنده‌های خاص برای یک نقطه خاص استفاده کند، دیگر با یک جنگنده نمی‌تواند چند نقطه را پشت سر هم مورد هدف قرار بدهد. این یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های استفاده از ترکیبی از جنگ افزارها است، جنگ افزاری که امروز ما تولید کرده‌ایم و به نیروها ارائه کرده‌ایم، زیرساخت آن از رادارهای آرایه فازی استفاده شد، رادارهایی که ما در باور ۳۰۰ در ۷۳ المان‌های ۷ هزار المانه را تولید کرده‌ایم از آن، یعنی این ۷ هزار المان، یعنی ۷ هزار چشم، یعنی ۷ هزار رادار، یعنی ۷ هزار فرستنده، ۷ هزار گیرنده، که این‌ها را باید با همدیگر کالیبره کنیم، دقیقاً همگی یک نقطه را در یک فضا بتوانند ببینند و به درستی بتوانند ببینند، ردگیری و شناسایی کنند. وقتی ما آن سد را داریم، تولید کردن یک به اصطلاح سامانه‌ای که بتواند ارتفاع متوسط و پایین ما را با آن فناوری جواب بدهد، کار خیلی سختی نبوده است، اما پدافند هوایی ما را به جایی رسانده است که بتواند ارزانتر دفاع کند، یعنی ما وقتی که می‌خواهیم برعلیه یک موشک بالستیک، یک موشک ضد بالستیک بزنیم، می‌توانیم یک موشک باور ۳۷۳ بزنیم، اما با این سامانه ارزانتر می‌زنیم بالستیک را و این هزینه جنگ و هزینه دفاع را برای ما کاهش می‌دهد و هزینه جنگ را برای دشمن افزایش می‌دهد. امروز حرف اول را در بحث‌های جنگ و دفاع بحث هزینه‌ها می‌زنند، ما با بومی کردن مراحل طراحی تا تولید، توانسته‌ایم یک استقلال به معنای واقعی در حوزه دفاعی برای خودمان ایجاد کنیم.
«آرمان» در کمتر از ۳ دقیقه می‌تواند در حالت رزمی صد در صد قرار بگیرد
وی درباره «آرمان» خاطرنشان کرد: این سامانه به لحاظ تحرک بسیار بالای آن که در کمتر از ۳ دقیقه می‌تواند در حالت رزمی صد در صد قرار بگیرد و در همان ۳ دقیقه می‌تواند نقطه خودش را ترک کند البته کمتر از ۳ دقیقه می‌تواند نقطه خودش را ترک کند و محل دیگری را برای استقرار پیدا کند، یک چابکی بسیار بالایی را در توان رزم دفاعی کشور ما ایجاد کرده است و همچنین ترکیبی از سلاح‌هایی که این سامانه استفاده می‌کند، موشک‌هایی با انواع بردها، یعنی خودش می‌تواند از خودش دفاع کند. ببینید ما مثلاً سامانه مثل هایگ را داریم که این سامانه باید حتماً یکسری سلاح سامانه اطراف این سایت بمانند، گسترش پیدا کنند که از خود سایت حمایت و دفاع کنند، اما این سامانه علاوه بر اینکه آن چیدمان و آن تعداد تکرر سامانه‌ها را در سامانه‌های قدیم ندارد، فقط یک سلاح سامانه است، یعنی فقط یک دستگاه شما روی زمین می‌بینید، این هم موبایل است، اصطلاحاً متحرک است، هم با سرعت عملیاتی می‌شود و هم اینکه تنوعی از سامانه‌های موشکی روی آن نصب می‌شود که می‌تواند از خودش دفاع کند و از نقطه سرزمینی اش. به علاوه در ستون‌هایی که برای مناطق عملیاتی اعزام می‌شود، این‌ها می‌توانند در لابه لای ستون‌ها  قرار بگیرند و در لحظه‌ای که بخواهد به ستون حمله‌ای شود، در کمترین زمان مستقر می‌شوند و می‌توانند از ستون هم دفاع کنند، ما تاکنون چنین سامانه‌ای نداشته ایم که در تحرک بتوانند ستون‌های ما از آنها حمایت و دفاع کنند و بالاخره چابکی، ارزان تمام شدن، لبه فناوری و ضد بالستیک بودن از ویژگی‌های خاص این سامانه است.
با همان اولین تست توانستیم بهترین راندمان را بگیریم
معاون وزیر دفاع درباره تفاوت «آرمان» و «هایک» گفت: خیلی متفاوت است سامانه شلمچه یا سامانه مرصاد که نسخه پیشرفته‌تر هایک است، آن سامانه کاملاً بومی شده است، تعداد زیرسامانه هایش کمتر شده است، اما یک سامانه نشده است، یعنی یک دستگاه، یک ماشین نشده است، باز هم تعدادشان مثلاً سه تا چهارتا سامانه است باید کنار بایستند، با کابل باید با همدیگر ارتباط برقرار پیدا کنند، اما این سامانه که در فیلم ملاحظه فرمودید، در زمان عملیاتی شدن شما یک نفر اپراتور در اطراف این سامانه ندیدید، تمام این سامانه در داخل خود سامانه یعنی اپراتورها داخل خود سامانه هستند، فرمانده کنترل داخل خود سامانه است، شلیک، کنترل، هدایت، همه چیز داخل سامانه انجام می‌شود، با تعداد کمی از اپراتورها. این اپراتورها هم توانایی عملیاتی دارند و هم توانایی فنی دارند، چراکه از زمان طراحی این سیستم در دفاتر طراحی مشترک نیروی بهره بردار، شانه به شانه، نیروی متخصص فنی در وزارت دفاع، قرار داشته است، برحسب سند و اعلام نیازی که آن‌ها اعلام کرده‌اند که ما همچنین سلاحی برای همچنین تهدیدی می‌خواهیم، نیروهای صنعتی وزارت دفاع این را تولید کردهاند و امروز کار مشترکی است که به معنای واقعی، به آن ایمان و اعتقاد دارند و در تمام تست و اولین تستی که این سامانه در میدان تیر انجام داد، با برخورد یک موشک تنها، اصابت صد در صدی داشته ایم که کم سابقه بوده است، ، ما داشته‌ایم سامانه‌های دیگر را در تست‌های اول بالاخره خطاهایی داشت، اما اینجا رسیده ایم به جایی که با همان اولین تست توانستیم بهترین راندمان را بگیریم.
قابلیت صادرات « آرمان » و «آذرخش»
وی درباره قابلیت صادرات این سامانه ها هم اظهار کرد: صد در صد، ببینید سامانه‌هایی که ما تولید می‌کنیم، به واسطه نیازی است که کشور ما و اقلیم کشور ما به آن نیاز دارد، قطعاً اگر کشوری از ما بخواهد یک همچنین سامانه‌ای باید برای ما تعریف کند که به چه قابلیت‌هایی این سامانه نیاز دارد. قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، ما بخش بسیار جزئی از آن را خدمت شما عرض کردیم که در حد رسانه‌ای باشد.
 پوششی از سامانه‌ها ایجاد می‌کنیم
وی درباره ویژگی کشف اهداف و رهگیری‌های آن از سوی سامانه‌های «آرمان و «آذرخش» هم گفت: بالاخره تهدیدات امروز حملات گسترده و متنوع در لایه‌های مختلف را ما شاهد بودیم در جنگ‌های امروز، بنابراین بدرستی نیروهای بهره بردار این سامانه را از وزارت دفاع خواستند که برایشان تولید کند سامانه‌ای که بتواند در لحظه با حداقل شش هدف درگیر بشود و شش هدف را لایک بکند، رهگیری بکند، ردگیری بکند و مورد اصابت قرار بدهد، به طبع یک سامانه اینچنینی در آرایشی و آرایه‌ای که برای یک منطقه‌ی دفاعی خاص در نظر گرفته می‌شود، تک سامانه‌ای نیست، ما پوششی از سامانه‌ها ایجاد می‌کنیم یعنی مثلا در طرح چیدمان سامانه‌ی ارتفاع متوسط و پایین ما اصلا سامانه‌ی تکی کاملا مردود است سامانه حداقل دو تا یا سه تا باید کنار هم باشند، یعنی همدیگر را بتوانند پوشش بدهند به این مفهوم که حجم وسیعی از پوشش متقابل را برای آن منطقه ایجاد بکنند. به طبع این قابلیت فقط به شش فروند دیگر نمی‌رسد یعنی مقابله با در حدود ۱۲ فروند، ۱۸ فروند را می‌تواند در زمان با آنها درگیر بشود یک مجموعه‌ی دفاعی. اما تک سامانه هم اگر بخواهد به صلاحدید در منطقه‌ای ماموریت‌ها را انجام بدهد براحتی می‌تواند در لحظه با شش فروند که معمولا تهدیدات منطقه‌ای از این نوع تعداد حملات هوایی استفاده می‌شود می‌تواند براحتی جواب بدهد ضمن این که این تنها سامانه نیست ما لایه‌های ارتفاع متوسط و بالا هم سامانه‌هایی مثل باور ۳۷۳، سامانه‌هایی مثل مرصاد، مثل ۳۰۰ وجود دارند که به خوبی لایه‌های متنوع را پوشش می‌دهند. 
در حوزه‌ جنگ الکترونیک کشورهای مختلف از تسلیحات ایران انگشت به دهان مانده‌اند
امیر شهرام توضیح داد: امروز جنگ‌های دنیا جنگ‌ها ونبردهای هوایی با جنگ الکترونیک شروع می‌شود. یعنی ابتدا دشمن سعی می‌کند که با کمترین هزینه و با سریع‌ترین روش سامانه‌های دفاعی کشور مدافع را کور بکند اصطلاحا، ناتوان بکند. پس بنابراین ابتدا به وسیله‌ی سامانه‌های شناسایی شان می‌آیند سعی می‌کنند فرکانس‌های راداری ما را و انواع مولفه‌های فرکانسی راداری شناسایی بکنند پیش بینی بکنند، پادهایی را اصطلاحا زیر هواپیمای خاص جنگ الکترونیک شان ببندند، وقتی چند هواپیما با همدیگر حمله می‌کنند یکی از هواپیماها مخصوص هواپیمای جنگ الکترونیک است که فقط بیاید پیشرو و سامانه‌های دفاعی را مشغول بکند اصطلاحا رادارهایشان را سفید بکند، سامانه هایشان را ضعیف بکند تا از پوشش این ضعفی که ایجاد شده سامانه‌های هواپیماهای مهاجمی که می‌خواهند بمب هستند و با لیزر و یا بمب یا هر وسیله دیگر می‌خواهند اصل حمله را انجام بدهند در مرحله‌ی دوم بیایند وارد بشوند؛ بنابراین نقطه‌ی اول دفاعی ما هم جنگ الکترونیک‌ای سی سی ام است یعنی مقابله با جنگ الکترونیک دشمن. این که ما چقدر دست دشمن را خوانده باشیم که بدانیم آن از چه قابلیت‌هایی استفاده می‌کند برمی‌گردد به دانش و فناوری که در وزارت دفاع امروز به خوبی نهادینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه‌هایی که ما تولید می‌کنیم اولین چیزی که نیروی بهره بردار از وزارت دفاع می‌خواهد همین است که کاری بکنید که ما در برابر جنگ الکترونیک اولین نقطه‌ای که می‌خواهد به ما حمله بکند بتوانیم مقاوم باشیم. تست‌های بسیار سختگیرانه از قبل این که این لایه را اول به درستی ما پاسخ بدهیم بعد برویم به سمت آفند و اصطلاحا پدافند واقعی مان؛ بنابراین در این زمینه بحمدالله وزارت دفاع با بهره گیری از نخبگان و دانشمندان داخل خود صنعت و همچنین به کار گیری شرکت‌های دانش بنیان به خوبی کار کرده، امروز در منطقه حرف اول را می‌زنیم در حوزه‌ی جنگ الکترونیک، این را در بازدیدهایی که از کشورهای مختلف آمدند از تسلیحات ما بازدید کردند و واقعا انگشت به دهان ماندند ما اثبات کردیم. این قدرت جنگ الکترونیک سامانه ما را نشان می‌دهد.
در ۱۴۰۳ خبرهای خیلی خوبی در حوزه‌های آفندی، از صنایع هوایی خواهید شنید
وی درباره آینده‌ پرنده‌های فرامنطقه‌ای در جنگ الکترونیک گفت: بهرحال ما همیشه در یک جریانی افتادیم که اصلا توقف نمی‌توانیم بکنیم. یعنی من خودم هر وقت می‌روم بازدید می‌کنم از صنایع مان در شرکت‌های مختلف در شیراز در اصفهان، در تهران می‌بینم که واقعا بدون این که حتی نیروی بهره بردار مثلا فقط در حد یک خبر و یک نیاز اولیه مطرح کرده دوستان ما رفتند به مهندسی سیستم رسیدند یعنی چه؟ یعنی سامانه‌ای که تا ساخت تولید اولیه اش چند ماه فاصله داریم. کار به این جا پیشرفته است. مطمئنا شما در ۱۴۰۳ ان‌شاالله خبرهای خیلی خوبی را در حوزه‌های آفندی، از صنایع هوایی ما خواهید شنید. در حوزه‌ پرتاب ماهواره به همین ترتیب کارهای خیلی خوبی انجام شده، خوشبختانه امروز ما توقف پذیر نیستیم. تحریم، مشکلاتی که داریم در سطح دنیا می‌بینیم که حتی بحث کرونا که آمد و چقدر برای دنیا مشکل ایجاد کرد ما در همان دوران هم در اوج قدرت و اقتدار بودیم که بحمدالله ظهور و بروزش را امروز در کشورهای دوست مجاور خودمان داریم می‌بینیم.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.