تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر : 39954

تغییر نسل، راه نجات کاراته ایران

تغییر نسل، راه نجات کاراته ایران

به گزارش ایسنا، تیم‌های ملی کاراته ایران در بازی‌های آسیایی چین یک مدال طلا و ۲ مدال برنز بدست آورد. سجاد گنج‌زاده دارنده مدال طلای المپیک برای دومین دوره پیاپی با شکست تمامی رقبای خود به مدال طلا رسید و فاطمه سعادتی و سارا بهمنیار نیز صاحب مدال‌های برنز شدند تا کاراته ایران در مجموع

به گزارش ایسنا، تیم‌های ملی کاراته ایران در بازی‌های آسیایی چین یک مدال طلا و ۲ مدال برنز بدست آورد. سجاد گنج‌زاده دارنده مدال طلای المپیک برای دومین دوره پیاپی با شکست تمامی رقبای خود به مدال طلا رسید و فاطمه سعادتی و سارا بهمنیار نیز صاحب مدال‌های برنز شدند تا کاراته ایران در مجموع در جایگاه هشتم بازی‌های آسیایی قرار گیرد.
 در پایان این رقابت‌ها، قزاقستان با ۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز در جایگاه نخست ایستاد،  ژاپن با ۳ طلا و یک برنز دوم شد و چین نیز با ۲ مدال طلا و یک برنز بر سکوی سومی ایستاد.
مالزی با کسب یک مدال طلا و ۲ نقره، کویت و ویتنام با یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز، چین تایپه با یک طلا و یک نقره و ایران نیز با یک طلا و دو برنز به ترتیب در رده‌های چهارم تا هشتم بازی‌های آسیایی قرار گرفتند.
اما کاراته ایران با کسب یک طلا و ۲ برنز و قرار گرفتن در جایگاه هشتم بازی‌های آسیایی، ضعیف‌ترین نتیجه خود در ادوار بازی‌های آسیایی را بدست آورد.
این نتیجه در شرایطی بدست آمد که کاراته ایران در ۷ دوره پیشین حضور در بازی‌های آسیایی ۵ مرتبه در جایگاه نایب قهرمانی ایستاد و دو مرتبه نیز عنوان سومی بازی‌های آسیایی را از آن خود کرده بود. رتبه هشتمی ایران در حالی بود که از نفرات با تجربه و عنوان‌داری همچون بهمن عسگری، امیر مهدی زاده و مهدی خدابخشی انتظاری جز مدال طلا نمی‌رفت و اگر یکی از این ۳ کاراته کا موفق به کسب مدال طلا می‌شدند، جمع مدال‌های طلای ایران به عدد ۲ می‌رسید و کاراته ایران می‌توانست جانشین چین در جایگاه سومی بازی‌های آسیایی شود.
کاراته ایران در ۲ دوره بازی‌های آسیایی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ نیز به یک مدال طلا رسیده بود و بهترین عملکرد ایران مربوط به بازی‌های آسیایی قطر بود که به ۳ مدال طلا و ۲ نقره رسید.
نتایج دور از انتظار کاراته ایران در بازی‌های آسیایی در شرایطی بدست آمد که کادر فنی تیم‌های ملی، نفرات اعزامی را بر اساس برگزاری دیدارهای انتخابی عازم این رقابت‌ها کردند اما نتایج نفرات کهنه‌کار و پا به سن گذاشته بار دیگر نشان داد کاراته ایران نیاز به پوست اندازی جدی در ترکیب تیم‌های ملی و لزوم توجه هر چه بیشتر به پشتوانه‌سازی برای ورود چهره های جوان و با آتیه به تیم‌های ملی دارد؛ اتفاقی که می‌تواند بار دیگر کاراته ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان به جایگاه سابق خود بازگرداند.
بر همین اساس نیز سید شهرام هروی سرمربی باسابقه کاراته ایران، تیم ملی را با ترکیبی از نفرات جوان و باتجربه عازم رقابت‌های جهانی مجارستان خواهد کرد تا در آزمونی مهم و سخت به میدان بروند.
به اعتقاد کارشناسان غیبت کاراته کاهای ایران در بسیاری از رویدادهای بین‌المللی به دلایل مختلف و توجه نه چندان زیاد مسئولان ورزش ایران مخصوصا در دوره قبل وزارت ورزش و جوانان و کمبود بودجه این فدراسیون، از دیگر دلایل نتایج دور از انتظار کاراته ایران در بازی‌های آسیایی بوده است. اما در بازیهای آسیایی بیش از پیش عیان شد که کاراته ایران به تغییر نسل نیاز دارد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.