تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر : 37124

۲ روز تا جام جهانی بسکتبال/ خروس‌ها بانگ قهرمانی سر می‌دهند

۲ روز تا جام جهانی بسکتبال/ خروس‌ها بانگ قهرمانی سر می‌دهند

به گزارش ایسنا، رقابت‌های جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از ۲ روز دیگر به میزبانی سه کشور فیلیپین، ژاپن و اندونزی آغاز خواهد شد که به همین منظور روزانه به معرفی تیم‌های حاضر در گروه‌های ۸ گانه این رویداد بزرگ جهانی می‌پردازیم. بررسی تیم‌های گروه H جام جهانی بسکتبال ۱- کانادا (سفید پهناور): تیم شماره ۱۵

به گزارش ایسنا، رقابت‌های جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از ۲ روز دیگر به میزبانی سه کشور فیلیپین، ژاپن و اندونزی آغاز خواهد شد که به همین منظور روزانه به معرفی تیم‌های حاضر در گروه‌های ۸ گانه این رویداد بزرگ جهانی می‌پردازیم.
بررسی تیم‌های گروه H جام جهانی بسکتبال
۱- کانادا (سفید پهناور):

تیم شماره ۱۵ رده‌بندی فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) دو بار سابقه قهرمانی در رقابت‌های آمریکاپ را دارد. کانادا همچنین در المپیک ۱۹۸۴ نیز عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد.
کانادا پس از آن که بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست داد، با قدرت زیادی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی حاضر شد تا اینکه یه پنجره مانده به پایان انتخابی‌ها، جواز حضور در این رقابت‌ها به دست آورد. بزرگ‌ترین برد کانادا هم مقابل آرژانتین به ثبت رسید تا آن‌ها عازم آسیا شوند.
این برای پانزدهمین بار است که کانادا جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ را به دست آورده است. بهترین عملکرد آن‌ها هم به دوره‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ برمی‌گردد که رتبه ششم را به دست آوردند. مردان سرزمین سفید پهناور در سال ۱۹۹۴ نیز رتبه هفتم را به دست آوردند.
کانادا در جام جهانی ۲۰۱۴ غایب بود اما جواز حضور در ۲۰۱۹ چین را کسب کرد که به دلیل قرار گرفتن در گروه سخت،‌ از صعود به دور بعد بازماند. آن‌ها در دور گروهی به استرالیا و لیتوانی باختند و سپس با برتری مقابل سنگال و اردن،‌ رتبه ۲۱ را به دست آوردند.
شی گیلجس-الکساندر، جمال ماری و آرجی برت،‌ اصلی‌ترین ستاره‌های کانادا به شمار می‌روند، اما در ترکیب آن‌ها NBA پلیرهای زیاد دیگری هستند که می‌توانند کانادا را به عنوان یکی از گزینه‌های قهرمانی نیز معرفی کنند.
دیلن بروکس (هوستون راکتس)، اوشا بریست (بوستون سلتیکس)، لو دورت (اوکلاهما سیتی تاندر)، نیکیل الکساندر واکر (مینسوتا تیمبرولوز)، کوری جوزف (گلدن استیت وریرز)، کلی اولینیک (یوتا جاز) و دوایت پاول (دالاس موریکس) دیگر بازیکنان شاغل در NBA هستند.
بیشتر بخوانید
۳ روز تا جام جهانی بسکتبال/ ایران در گروه قهرمانان جهان
۲- لتونی (دریاچه‌های آبی):

تیم شماره ۲۹ رنکینگ فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA)، نخستین جام جهانی خود را تجربه خواهد کرد. آن‌ها یوروبسکت ۲۰۲۲ را نیز برای نخستین بار از سال ۱۹۹۹ تاکنون از دست دادند.
لتونی که شرایط خوبی برای صعود به جام جهانی نداشت،‌ با به کار گرفتن «کریستپس پورزینگیس» ستاره NBA پلیر خود در پنجره آگوست، در خانه خود، تیم ملی ترکیه را شکست داد تا مسیر تاریخ‌سازی خود را هموار کند. در این بازی ۱۱ هزار و ۳۱۵ تماشاگر از نزدیک شاهد شکست ترکیه مقابل لتونی بودند. آن‌ها با درخشش پورزینگیس بریتانیا را هم از پیش رو برداشتند تا به آسیا سفر کنند.
تیم زنان لتونی پیش از این دو بار در جام جهانی بسکتبال حضور داشته اما تیم مردان این کشور جزو تازه واردهای این مسابقات است.
بزرگ‌ترین ستاره لتونی کریستپس پورزینگیس بود که به دلیل مصدومیت، حضورش در جام جهانی در هاله‌ای از ابهام قراردارد. ریهاردز لوماز، دایریس برتانس، آندرییس گرازولیس و کلاوس کاوارس نفراتی بودند که در صعود لتونی به نخستین جام جهانی‌اش تاثیر بسیار زیادی داشتند.
۳- لبنان (سروها):

تیم ۴۳ رنکینگ فدراسیون جهانی بسکتبال است که تاکنون ۴ بار فینالیست رقابت‌های کاپ آسیا بوده است. آن‌ها در جام جهانی ۲۰۱۹ چین حضور نداشتند و با انگیزه بسیار زیادی به جام جهانی ۲۰۲۳ صعود کردند.
لبنانی‌ها که با درخشش وائل اراکجی، به عنوان نخستین تیم آسیایی صعود خود به جام جهانی ۲۰۲۳ را قطعی کردند، در کاپ آسیا ۲۰۲۲ نیز با برد تاریخی مقابل نیوزیلند، به فینال این رقابت‌ها راه یافتند که البته در فینال برابر استرالیا مغلوب شدند. آن‌ها با درخشش این ستاره که MVP کاپ آسیا هم شد، نخستین برد تاریخ خود مقابل چین را هم به دست آوردند.
لبنان چهارمین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کند. لبنان سال ۲۰۰۲ در بین ۱۶ تیم شانزدهم شد، سپس در سال ۲۰۰۶ در بین ۲۴ کشور در جایگاه هفدهم قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ نیز در بین ۲۴ کشور، بیستم شد.
بزرگ‌ترین ستاره لبنان وائل اراکجی است که MVP کاپ آسیا ۲۰۲۲ شد. سرخیو الرویش، امیر سعود، هایک گیوکچایان، علی حیدر، کریم زینون، علی منصور، جاد خلیل و علی مژر دیگر ستاره‌هیا سروها هستند. یوسف خیاط و مارک خوئیری دو ستاره درخشان و جوان این تیم هستند.
۴- فرانسه (خروس):

تیم شماره ۵ در رده‌بندی جهانی فیبا است که به نیمه نهایی المپیک ۲۰۲۰ توکیو صعود کرد، فینالیست فیبا یورو بسکت ۲۰۲۲ شد و در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ هم میزبان خواهد بود.
در پنجره نوامبر ۲۰۲۲ انتخابی‌های جام جهانی بود که فرانسه فوق ستاره جوانی به نام «ویکتور ومبانیاما» را به بسکتبال جهان و NBA معرفی کرد. این فوق ستاره جوان در بازی مقابل لیتوانی ۲۰ امتیاز و ۹ ریباند به دست آورد و سپس مقابل بوسنی ۱۹ امتیاز، ۴ ریباند، ۲ توپ ربایی و ۲ بلاک ثبت کرد.
فرانسه بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۶ فقط در یک جام جهانی بازی کرده بود، اما خروس‌ها از سال ۲۰۰۶ به بعد همواره در صحنه جهانی حضور داشته‌اند. فرانسه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به نیمه نهایی رسید و مدال برنز را به خانه برد. این تیم در ۲۰۱۹ چین هم با مقام سوم خود یک بار دیگر آن عملکرد را تکرار کرد.
دی کولو، نیکولاس باتوم، رودی گوبر، ایوان فورنیه، فرانک انتیلیکینا، گوردون یابوسله، مصطفی فال، تری تارپی و اوکوبو اوکوبو، ماتیاس لسورت، یاکوبا اوتارا و سیلوین فرانسیسکو ستاره‌هایی هستند که فرانسه را جدی‌ترین گزینه برای کسب عنوان قهرمانی کرده است.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.