تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 30163

یک مقام پیشین مصری: احیای روابط تهران و قاهره منافع راهبردی به همراه دارد

یک مقام پیشین مصری: احیای روابط تهران و قاهره منافع راهبردی به همراه دارد

به گزارش ایسنا، عبدالله الاشعل، معاون وزیر خارجه پیشین مصر در گفت و گو با العربی الجدید تاکید کرد که منفعتی در تداوم قطع روابط تهران و قاهره وجود ندارد بلکه بالعکس کشور مصر منافع راهبردی در احیای روابط با تهران دارد و این امر به سود دو کشور به ویژه مصر خواهد بود. وی

به گزارش ایسنا، عبدالله الاشعل، معاون وزیر خارجه پیشین مصر در گفت و گو با العربی الجدید تاکید کرد که منفعتی در تداوم قطع روابط تهران و قاهره وجود ندارد بلکه بالعکس کشور مصر منافع راهبردی در احیای روابط با تهران دارد و این امر به سود دو کشور به ویژه مصر خواهد بود.
وی با اشاره به منافع اقتصادی بازگشت روابط ایران و مصر گفت که این امر منجر به تامین امنیت کانال سوئز، تضمین امنیت عبور کشتی ها در باب المندب و هعچنین گسترش گردشگری میان دو کشور خواهد شد.
الاشعل تاکید کرد که عادی سازی روابط با ایران به معنای بحرانی کردن روابط قاهره با آمریکا و یا کشورهای خلیج(فارس) نیست بلکه قاهره می تواند از این طریق نقش های مثبت بیشتری برای حل بحران های منطقه ایفا کند؛ منطقه ای که ایران اکنون به خوبی در آن نقش ایفا می کند.
وی معتقد است که مصر درحال حاضر اراده جدی برای ازسرگیری نقش منطقه ای خود ندارد.
معاون وزیر خارجه پیشین مصر با اشاره به نفوذ آمریکایی ها بر روی تصمیم گیرندگان در قاهره گفت: به نظر می رسد که از سرگیری روابط ایران و مصر قریب الوقوع نخواهد بود.
اخیرا الشرق الاوسط به نقل از منبع مطلع مصری اعلام کرد که کانال های ویژه ارتباطی میان دو کشور متوقف نشده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در سطوح بالا از مصر و رهبری سیاسی آن تقدیر کرده است، خاطرنشان کرد: هنوز زود است که درمورد زمان اتخاذ گام های سیاسی برای ازسرگیری روابط میان دو کشور، اظهارنظرکنیم.
این منبع تاکید کرد که به جز روابط تهران با جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و رعایت اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی اختلافات زیادی میان دو کشور وجود ندارد.
همچنین  محمد العرابی، وزیر خارجه پیشین مصر در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرد که مشخصه‌های روابط ایران و مصر با دیگر طرف‌ها متفاوت‌تر است و این روابط درحال حاضر طبیعی است و قاهره از خیلی وقت پیش یک کاردار در سطح سفیر در ایران دارد.
وی گفت که در مرحله کنونی نیاز راهبردی برای تسریع روند در این راستا وجود ندارد.
وزیر خارجه اسبق مصر با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه این سوال را مطرح کرد که آیا ایران سیاست جدیدی در خصوص عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها در پیش گرفته است؟
این مقام پیشین مصری تاکید کرد که باید صبر کنیم و رفتارهای ایران در مرحله آتی را ببینیم، ما به ارزیابی‌های بیشتری نیاز داریم.
از سوی دیگر، ناصر کنعانی،  سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) در مورد روابط ایران و مصر نیز گفت: مصر کشور مهمی در منطقه است و منطقه به هم افزایی ایران و مصر نیازمند است.
وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاه و مثبتی بین آقای امیرعبداللهیان و آقای عبدالفتاح  السیسی رئیس جمهور مصر صورت گرفت، تصریح کرد: در ارتباط با مصر  معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم،  ولی همانطور که می دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌.
به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم  رئیسی به پکن و گفت‌وگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات بین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.
در پایان این مذاکرات، روز جمعه  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:
«در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.
در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.
وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.
دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با  ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.
سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌کنند.»
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.