تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 45542

کاهش شدید حرکت کشتی ها از دریای سرخ

کاهش شدید حرکت کشتی ها از دریای سرخ

به گزارش خبرگزاری مهر از زمانی آغاز جنگ در فلسطین اشغالی در اکتبر ۲۰۲۳ و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، این گذرگاه مملو از خطراتی شده است که نگرانی‌ها را نسبت به پیامدهای تجارت جهانی افزایش می‌دهد. دریای سرخ یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی است که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر

به گزارش خبرگزاری مهر از زمانی آغاز جنگ در فلسطین اشغالی در اکتبر ۲۰۲۳ و حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، این گذرگاه مملو از خطراتی شده است که نگرانی‌ها را نسبت به پیامدهای تجارت جهانی افزایش می‌دهد.
دریای سرخ یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی است که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر را اداره می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط مؤسسه کیل برای اقتصاد جهانی، در ماه نوامبر ۲۰۲۳، روزانه ۵۰۰ هزار کانتینر از این گذرگاه عبور می‌کردند، در حال حاضر، در ژانویه ۲۰۲۴، این میزان به ۲۰۰ هزار کانتینر در روز رسیده که ۶۰ درصد در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده‌اند و اکنون از آفریقا و دماغه امید نیک عبور می‌کنند، با این تغییر به‌ویژه زمان حمل و نقل را افزایش داده‌اند. مؤسسه کیل در گزارش خود نوشت «زمان سفر طولانی‌تر به‌طور قابل توجهی نرخ حمل و نقل را افزایش داده است، به‌طوری‌که حمل و نقل یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی بین چین و اروپای شمالی در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد، در حالی که در ماه نوامبر حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا بود».
با این حال، پیش‌بینی نمی‌شود که این مورد تأثیر بزرگی بر قیمت‌های مصرف‌کننده یا به‌طور کلی تجارت جهانی داشته باشد، زیرا جولیان هینز، رئیس جدید شاخص تجارت کیل، معتقد است که وضعیت کنونی با حادثه اور گیون (Evergiven) و همه‌گیری کرونا قابل مقایسه نیست. حادثه اور گیون مسدود شدن کانال سوئز در پی گیر کردن یک کشتی غول‌پیکر است. این کشتی با نام اور گیون با پرچم پاناما، حامل محموله‌ای بزرگ از آسیا به مقصد اروپا بود. وقوع چنین سانحه‌ای در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.