تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۶
کد خبر : 14067

پاک‌آیین: طالبان کماکان اراده‌ای برای تشکیل دولت فراگیر ندارد

پاک‌آیین: طالبان کماکان اراده‌ای برای تشکیل دولت فراگیر ندارد

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت افغانستان با توجه به این که طالبان هنوز نتوانسته دولت فراگیر را تشکیل دهد، گفت : در طول سال گذشته بعد از روی کار آمدن طالبان و فرار آمریکا از افغانستان، تلاش های زیادی از سوی کشورهای همسایه افغانستان در وهله اول و بعد هم

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت افغانستان با توجه به این که طالبان هنوز نتوانسته دولت فراگیر را تشکیل دهد، گفت : در طول سال گذشته بعد از روی کار آمدن طالبان و فرار آمریکا از افغانستان، تلاش های زیادی از سوی کشورهای همسایه افغانستان در وهله اول و بعد هم بسیاری از کشورهای جهان انجام شد اما برای این که طالبان چند اقدام را انجام دهد و بتواند مشروعیت بین المللی پیدا کند مهمترین کار استقرار دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب، رعایت حقوق بشر به خصوص در ارتباط با زنان و همچنین مقابله جدی با تولید و قاچاق مواد مخدر است.

وی تصریح کرد : علی رغم تلاش جامعه بین المللی و سفر به کشورهای همسایه کماکان اراده ای در این گروه برای ایجاد یک دولت فراگیر نمی بینیم و در عین حال تمایلی از طالبان برای رعایت موازین بین المللی و معیارهای جهانی هم مشاهده نمی شود. در صورتی که این سیاست های طالبان تغییر نکند همین وضعیت را در سال آینده هم شاهد خواهیم بود.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: طالبان تلاش می کند با نمایش یک رویکرد مثبت نسبت به معیارهای بین المللی و دادن وعده برای استقرار یک دولت فراگیر نظر کشورهای جهان را جلب کند اما باید ببینیم در مرحله عمل هم چنین اقدامی مشاهده می شود.

پاک آیین در ادامه اظهار داشت: به نظر نمی رسد در سال آینده تغییر خاصی در رویکرد طالبان رخ دهد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره ای بیفتد، اگر مقامات طالبان عاقل باشند سعی می کنند خواسته مردم خود را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه بحران فقر در افغانستان یک فاجعه جدی انسانی در این کشور را رقم خواهد زد، گفت: متأسفانه کشورهای غربی هم که ادعای کمک به افغانستان را داشتند نه تنها این کمک ها را انجام نمی دهند بلکه آمریکا در یک دزدی آشکار پول های مردم افغانستان را بلوکه کرده و تحت عنوان غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر می خواهد پرداخت کند.

وی همچنین گفت: جامعه جهانی باید در مقابل اقدام آمریکا بایستد و این کشورها را مجبور کند پول های مردم افغانستان را برگرداند و باید تلاش هایی از سوی نهادهای مالی و بانک جهانی و سازمان ملل متحد به افغانستان صورت گیرد تا بتوانیم از یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت امور خارجه درباره اینکه تا چه اندازه این احتمال وجود دارد که در فصل آینده مجددا شاهد افزایش درگیری ها در داخل افغانستان باشیم، گفت: با توجه به عدم اعتنای طالبان به سایر اقوام و گروه ها و مجاهدینی که سال ها برای استقلال افغانستان در کنار هم جنگیدند و شهید شدند چنانچه اقوام مختلف از حضور در دولت و مشارکت در سرنوشت آینده کشور منع شوند این احتمال وجود دارد که دست به سلاح ببرند و کشور به ناامنی کشیده شود و شاهد بروز جنگ داخلی در افغانستان باشیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: در کنار این مسائل خطر تروریسم و افزایش حضور داعش در افغانستان هم یکی دیگر از نگرانی هایی است که برای آینده افغانستان وجود دارد. آمریکایی ها قبل از اینکه از افغانستان خارج شوند این گروه را به این کشور آورده و اکنون هم به طور غیرمستقیم آن ها را تجهیز می کنند. طالبان باید هوشیارانه عمل کند و سال آینده دولت فراگیر تشکیل شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.