تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر : 5005

پاسخ وزیر به یکی از چالش‌های اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی/ نحوه تعیین رییس مجمع مشخص شد

پاسخ وزیر به یکی از چالش‌های اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی/ نحوه تعیین رییس مجمع مشخص شد

به گزارش ایسنا، هیات وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی-مصوب ۱۳۷۳- اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد. اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت

به گزارش ایسنا، هیات وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی-مصوب ۱۳۷۳- اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا نهایت در شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد.

طبق این اساسنامه، فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، نهاد عمومی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری با مدت فعالیت نامحدود و به عنوان بالاترین مرجع ذی صلاح عهده دار رشته/ رشته های ورزشی تحت پوشش در کشور است و از سوی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک (فقط در رشته های مرتبط) به رسمیت شناخته شده است تا بر مبنای منشور المپیک و رعایت قوانین و مقررات مربوط در چهارچوب این اساسنامه فعالیت کند.

ماده ۱۳ به عنوان یکی از پربحث و چالش‌ترین بخش های اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی مطرح است که اعلام کرد مجمع عمومی عالی ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته می شود. ماده ای که اما به صراحت در رابطه با تعیین ریاست مجمع سکوت کرده است!

در این ماده به صراحت اعلام نشده است که ریاست مجمع عمومی فدراسیون ورزشی بر عهده چه کسی است؟ در تبصره ۱ ماده ۱۳ عنوان شده است در صورتی که رییس فدراسیون عزل یا مستعفی شده باشد و یا غیبت بیش از سه ماه داشته و یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رییس مجمع می تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف شش ماه) تعیین کند.

با این وجود اما اساسنامه در رابطه با اینکه رییس مجمع چه کسی است و چگونه انتخاب می شود سکوت کرده است و این مسئله می تواند تفسیرهای گوناگونی را به همراه داشته و چالش آفرین باشد!

به تازگی اما حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که تغییر در اساسنامه‌ها و رویه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شفاف‌سازی می‌کند و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مصوب و مراحل قانونی طی و ابلاغ شده است. در شروع هر مجمع، رای‌گیری و رییس مجمع انتخاب می‌شود؛ قبلا وزیر ورزش یا معاونانش رییس مجمع بودند که مغایر با منشور المپیک بود و دیگر نباید لابی صورت گیرد و با یک خردجمعی رییس مجمع انتخاب می‌شود.

بنابراین با توجه به اظهارات اخیر وزیر ورزش و جوانان می‌توان سکوت اساسنامه در رابطه با تعیین رییس مجمع فدراسیون ورزشی را اینگونه تعبیر کرد که در شروع هر مجمع، رای‌گیری و رییس مجمع انتخاب می‌شود اما همچنان این پرسش پا برجا است که به چه علت صراحتا در مورد تعیین رییس مجمع در اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران سخنی به میان نیامده است و آیا با توجه به انتقادات کارشناسی مطرح شده در این رابطه، وزارت ورزش و جوانان قصد اصلاح این بخش از اساسنامه را ندارد؟ چرا که به طور حتم در مقاطع زمانی مختلف و دوره های آینده وزارت ورزش و جوانان این امکان وجود دارد که تفسیر حاضر از نحوه تعیین رییس مجمع تغییر کند!

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.