تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 42971

ماموریت دانشگاه فرهنگیان در تغییر نگرش معلم نسبت به برنامه درسی

ماموریت دانشگاه فرهنگیان در تغییر نگرش معلم نسبت به برنامه درسی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی با اشاره به نسبت دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ماموریت‌های آن، افزود: بی‌تردید دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش دو بال وزارت آموزش و پرورش در تحقق ماموریت‌های تحولی آن و ارتقاء کیفیت بودند و در نگاه

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی با اشاره به نسبت دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ماموریت‌های آن، افزود: بی‌تردید دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش دو بال وزارت آموزش و پرورش در تحقق ماموریت‌های تحولی آن و ارتقاء کیفیت بودند و در نگاه عمومی و حاکمیت مورد توجه جدی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محتوای آموزشی، برنامه درسی و معلم به مثابه مهمترین عامل در ارتباط مستقیم با دانش‌آموز را با اهمیت دانست و اظهار کرد: اعتقاد دارم در نسبت میان این دو هم باید اولویت را به معلم داد.
وی با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین نسبت به معلم و تحول در برنامه درسی، خاطر نشان کرد: برای تحول باید معرفت و بینش نسبت به آن شکل بگیرد، بدانیم این تحول و نقش دانشگاه در آن چیست؟.
حجت الاسلام لطیفی، انتظار حداکثری نسبت به کتاب درسی، مشارکت پذیری اندک در تولید کتاب‌های درسی و شکل گرفتن دوگانه تولید کننده و مجری را از چالش‌های پیش رو عنوان و اظهار کرد: این ذهنیت که تحول در برنامه درسی با تغییر کتاب اتفاق می‌افتد درست نیست، مگر برخی ساحت‌های تربیتی با کتاب محقق می‌شود، کتاب درسی یک ابزار با محدودیت‌های خود است.
وی با بیان اینکه فرصت‌های متنوع برای تربیت و فرصت‌های متنوع یادگیری از اهداف ساحت‌های تربیتی است که بدون پیش بینی این فرصت‌ها که ناظر به بوم و شرایط متربی است تحقق آن امکان پذیر نخواهد بود، افزود: برنامه درسی باید از تمام این فرصت‌ها و ابزارها برای تحقق اهداف استفاده کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ادامه داد: نگرش و بینش مان را براساس افق پیش رو باید تنظیم کنیم.
وی با اشاره به این نکته که نگاه ما به برنامه درسی متحول شده، باید چگونه باشد، تصریح کرد: برای تحقق اهداف متعالی تحولی باید، ضمن ارائه چشم انداز و تصویری از  برنامه درسی و راهنمای عمل آن به مدرسه، در سطح افق برنامه درسی با مدرسه گفتگو شود.
حجت الاسلام لطیفی، تسهیل دسترسی مدرسه به مواد و منابع آموزشی متنوع را کمک کننده به مسیر تحقق برنامه درسی دانست و گفت: این ابزارهایی است که معلم در مدرسه می‌تواند فرصت‌های تربیتی و یادگیری غنی با آن ایجاد کند.
وی تنوع و مشارکت معلمان و دغدغه‌مندان و فعالان تعلیم و تربیت در تولید این ابزار و منابع را با اهمیت عنوان و اظهارکرد: همچنین باید حمایت و پشتیبانی از این اتفاق رخ داده در مدرسه صورت گیرد تا معلم بتواند طراحی آموزشی مناسب داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ادامه تاکید کرد: برنامه درسی خوب که پاسخگوی نیاز دانش آموز باشد حتما مبتنی بر طراحی آموزشی خوب می‌تواند رقم بخورد.
وی نقش دانشگاه فرهنگیان در این تحول را تغییر نگرش برشمرد و تصریح کرد: این مجموعه معلم را به سیستم و ساختار تزریق می‌کند نگرش این معلم به محتوا در تحقق تحول مهم است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه درسی تحولی مبتنی بر یادگیری، متکی بر گفت و شنود و فراهم کردن زمینه برای اندیشیدن مستقل دانش‌آموز است، افزود: برای تدریس این کتاب باید تغییر نگرش ناظر به اقدام تحولی در معلم رخ دهد و از ماموریت‌های جدی دانشگاه فرهنگیان مساهمت در تغییر نگرش معلم نسبت به برنامه درسی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به لزوم پرداختن به این نکته که دانشجومعلم و مهارت آموز چه فهمی از برنامه درسی باید داشته باشد؟ خاطر نشان کرد: برنامه درسی چارچوب را ارائه می‌کند و مواد و منابع متنوع کمک دهنده برای رقم خوردن آنچه که باید است.
حجت الاسلام لطیفی، در پایان بر ضرورت توانمند سازی معلم برای طراحی آموزشی قوی تاکید کرد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.