تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر : 42513

ماماها از وزارت بهداشت دلخورند/ اعتراض به تضعیف جایگاه مامایی

ماماها از وزارت بهداشت دلخورند/ اعتراض به تضعیف جایگاه مامایی

به گزارش خبرنگار مهر، جمع کثیری از اساتید، دانشجویان، ماماهای شاغل در حوزه بهداشت و درمان و بخش خصوصی، در اعتراض به عملکرد متناقض وزارت بهداشت و تعارض منافع جاری در اجرای ماده ۴۵، ۴۹ و ۵۰ قانون جوانی جمعیت و عدم توجه وزیر به درخواست‌های مکرر اساتید و تشکل‌های مامایی جهت ملاقات حضوری و

به گزارش خبرنگار مهر، جمع کثیری از اساتید، دانشجویان، ماماهای شاغل در حوزه بهداشت و درمان و بخش خصوصی، در اعتراض به عملکرد متناقض وزارت بهداشت و تعارض منافع جاری در اجرای ماده ۴۵، ۴۹ و ۵۰ قانون جوانی جمعیت و عدم توجه وزیر به درخواست‌های مکرر اساتید و تشکل‌های مامایی جهت ملاقات حضوری و نامه‌های متعدد بایگانی شده دست به تجمع سکوت با بنرهای متعدد زدند.
در یکی از بنرها، درخواست کمک برای تبعات عدم اجرایی‌شدن قوانین توسط مسئولین وزارت بهداشت و تضعیف جایگاه مامایی در همه سطوح و کاهش زایمان طبیعی متعاقب آن مطرح شده بود.
بر اساس این گزارش، این چندمین بار است که ماماها در اعتراض به عملکرد ضعیف مسئولین وزارت بهداشت در هشدار به خطرات پیش روی جمعیت متعاقب تضعیف مامایی، دست به تجمع زده‌اند اما این بار به دلیل بی توجهی و رفتار غیر منصفانه حوزه وزارتی در عدم پذیرش نمایندگان تشکل‌ها و اساتید برای ملاقات مستقیم با وزیر و واگذار کردن ملاقات اساتید و پیشکسوتان و تشکل‌ها به افرادی غیر مرتبط در حد کارشناس‌های حوزه درمان، کثرت جمعیت از کل استان‌های دور دست هم به چشم می‌آمد.
ماما یکی از مهم‌ترین نیروهای انسانی وزارت بهداشت هستند و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان کشور مدیون زحمات شبانه روزی این قشر ۸۰ هزار نفری أست.اعتراض آنان به عدم اجرای ماده ٤٩، ٤٦، و ٥٠ قانون جوانی جمعیت و تغییر نام ماما به مراقب ماما در شبکه بهداشت أست. همچنین دانشجویان مامایی شرکت کننده نیز از عدم اجرای عدالت آموزشی و اسف بار بودن شرایط بخش‌ها و نداشتن دفاتر مستقل آموزشی مامایی در بیمارستان و عدم رسیدگی سایر مسئولین بیمارستان به تبعیض و توهین به اساتید و دانشجویان ماماییبه ستوه آمده‌اند.
گروه مامایی کشور خواسته یکسانی دارند و آن هم اجرای قوانین مصوب بود که وزارت بهداشت در چند سال اخیر رویکردهای تضعیف کننده و محدود کننده برخلاف کوریکولوم مصوب ملی و بین المللی و حدود وظایف ایشان را در پیش گرفته و نتایج آن، باعث شده تا شاهد افزایش آمار سزارین و دیگر جراحی‌های زنان شود.

در دنیا ماما به کسی اطلاق می‌شود که از ابتدا تا انتهای بارداری فیزیولوژیک که ۸۵ درصد کل بارداری‌ها را به طور میانگین تشکیل می‌دهد، وظیفه مراقبت مادر و و انجام زایمان مادران را حتی در منزل و یا مراکز تولد که مستقیماً توسط ماماها اداره می‌شود را به عهده دارد. ماما همچنین مسئول عملکرد خود به عنوان یک حرفه کاملاً مستقل است.
مامایی ایران از نظر ساعات و آموزش تئوری و بالین دو برابر میانگین استاندارد کنفدراسیون بین المللی مامایی است و در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه رتبه اول و در دنیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است؛ به گونه‌ای که ماماهایی که اقدام به مهاجرت به خارج از کشور کرده‌اند سریعاً توسط بهترین مراکز و دانشگاه‌ها جذب می‌شوند. این در حالی است که در کشورمان، یک سوم حوزه استاندارد فعالیت ماماهای دنیا را می‌توانند انجام دهند و روز به روز نیز وزارت بهداشت، عرصه را بر خدمات حرفه‌ای گروه مامایی تنگ‌تر می‌کند.
رشته مامایی دومین رشته پرجمعیت کشور پس از پرستاری است، ولی خدمات این رشته در حوزه‌های بسیار گسترده‌تری از جمله بهداشت درمان، بخش خصوصی و…، برای خدمت به مردم به کار گرفته شده و این موضوع به علت سواد گسترده رشته مامایی است که حتی در جاهایی که کمبود رشته‌هایی مانند بهداشت و پرستاری وجود دارد توسط این گروه به راحتی و به خوبی پوشش داده می‌شود. با توجه به این حد از خدمات گسترده و ۸۰ هزار نفر در همه حوزه‌های متعدد وزارت بهداشت در ماه گذشته تنها مدیر صاحب امضای این رشته را بدون هیچ توضیحی برکنار کردند و سوال اغلب ماماهای کشور از وزیر بهداشت این است که چگونه ۸۰ هزار ماما با این توزیع گسترده خدمات در سطوح و حوزه‌های متعدد، مدیر نمی‌خواهند.
در واقع، پرسش ماماها این است که چرا وزارت بهداشت به جای تقویت و استفاده بهینه از پتانسیل‌های این رشته در اجرایی شدن قوانین جمعیتی و ایجاد تشکیلات جمعیتی در زیرمجموعه مامایی و بهداشت باروری، دست به حذف مامایی در سطح مدیریت زده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.