تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر : 34249

لزوم پاسداشت زبان فارسی در صداوسیما/ گویندگان پیشکسوت تجلیل شدند

لزوم پاسداشت زبان فارسی در صداوسیما/ گویندگان پیشکسوت تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه «آیین سخن» امروز دوشنبه ۱۲ تیر ماه با حضور معاون صدا و جمعی از رادیویی ها در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی بخشی زاده معاون صدا، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از جمله مسئولان و بیوک میرزایی، عباس

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه «آیین سخن» امروز دوشنبه ۱۲ تیر ماه با حضور معاون صدا و جمعی از رادیویی ها در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی بخشی زاده معاون صدا، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از جمله مسئولان و بیوک میرزایی، عباس محبی، تورج نصر، شمسی فضل اللهی از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بودند.
در این مراسم حدادعادل در سخنانی عنوان کرد: از صدای جمهوری اسلامی ایران به سبب اهتمام و توجهی که به زبان پارسی دارد، تشکر می‌کنم. زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ما ایرانیان است و ایران را به زبان فارسی می شناسند. کشور ما با تاریخ دیرینه اش همیشه زبان فارسی از جمله فارسی باستان، فارسی نو، فارسی امروز و … داشته است که شناسنامه ماست.
وی اضافه کرد: این زبان سپهر فرهنگی ما را می سازد و زیست محیط فرهنگی و هویتی ما با این زبان پیوند عمیق دارد. با این زبان می فهمید و اگر این زبان و پیوند با گذشتگان نباشد ما حافظه تاریخی خود را با پیشینیان از دست می دهیم. زبان فارسی ریسمان محکمی است که همه به آن برای نگهداشت وحدت چنگ آویخته اند.
حدادعادل تصریح کرد: هرجا زبان فارسی حضور دارد ایران هم آنجا حضور دارد و گسترش زبان فارسی در جهان به معنای گسترش هویت ایرانی در جهان است. آن تیری که آرش کمانگیر پرتاب کرد تا مرزی را مشخص کند همان تیر زبان فارسی بوده است.
وی اضافه کرد: در میان رسانه ها رادیو با زبان و ادب فارسی سازگارتر است چون ارتباط بی واسطه با گوش دارد و زبان از راه گوش منتقل می شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: برای فرهنگستان مایه افتخار است که با صداوسیما همکاری داشته است. برنامه های متعدد تلویزیون و رادیو در راستای حمایت از زبان فارسی کار کرده‌اند و این مراسم هم از ابتکارات خوب است. با این ابتکار فضایی مهیا می‌شود که عده زیادی آثار خود را بفرستند و در این زمینه فعالیت کنند.
وی با اعلام یک درخواست گفت: امیدوارم مرکز سازمان یافته‌ای هم در صداوسیما برای نظارت بر زبان فارسی راه اندازه شود. بارها این تقاضا را داشته ام، کارهایی هم انجام شده است اما نیمه رها شده اند. زبان فارسی در صداوسیما نیازمند جایگاهی در حد معاونت است و نیاز است حتی در جایگاهی دیگر زیر نظر ریاست صداوسیما چنین سازمانی راه اندازی شود.
در ادامه مراسم از تورج نصر، علی آذری ارغون، ناهید ترابی گودرزی از جمله هنرمندان و گویندگان پیشکسوت رادیو بودند که تجلیل شدند.
مهدی آذرمکان مدیر رادیو ایران و دبیر جشنواره در ابتدای مراسم در سخنانی بیان کرد: زبان فارسی به مثابه زنجیره ای برای اتصال اقوام مختلف کشور به یکدیگر است. چه بسیار شاعرانی که از اقوام‌ مختلف بوده اند اما به زبان فارسی نوشته اند.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره میزبان کشورهای مختلف از تاجیکستان و ارمنستان هستند، گفت: سال گذشته اولین جشنواره و امسال دومین جشنواره ویژه پاسداشت زبان فارسی برگزار شد.
آذرمکان اضافه کرد: جشنواره امسال هم از نظر کمی و هم کیفی رشد قابل توجهی داشت و آثار نسبت به سال گذشته دو برابر بود. امسال هزار و ۵۱ اثر به دبیرخانه رسید. دبیرخانه از ۱۲ شبکه رادیویی سراسری آثارش را دریافت کرد که در ۲ مرحله ارزیابی شدند.
این گزارش بروزرسانی می‌شود …

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.