تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر : 42018

سردرگمی‌ پنتاگون برای انتخاب راهبرد بازدارنده در قبال حملات نیروهای مقاومت

سردرگمی‌ پنتاگون برای انتخاب راهبرد بازدارنده در قبال حملات نیروهای مقاومت

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، با افزایش حملات نیروهای مقاومت منطقه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در پاسخ به حمایت تمام عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، باعث برآشفتن عده‌ای در وزارت دفاع آمریکا شده است که در آن، برخی مقامات رسمی با ناامیدی از آنچه «یک

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، با افزایش حملات نیروهای مقاومت منطقه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در پاسخ به حمایت تمام عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، باعث برآشفتن عده‌ای در وزارت دفاع آمریکا شده است که در آن، برخی مقامات رسمی با ناامیدی از آنچه «یک راهبرد نامنسجم برای مقابله با شبه‌نظامیان تحت حمایت و کنترل ایران» خوانده‌اند، تایید می‌کنند که حملات هوایی محدودی که دولت «جو بایدن» دستور آن را داده، قادر به متوقف کردن این حملات نبوده است.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی در این باره نوشت: « هیچ توضیح واضحی برای آنچه سعی می‌‎کنیم در قبال آن بازدارندگی ایجاد کنیم، وجود ندارد. آیا ما در تلاشیم مانع حملاتی از این دست از سوی ایران شویم؟ خب، واضح است که کارآمد نیست».
بالا رفتن عصبانیت‌ها در منطقه از حمایت آمریکا از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی در غزه که هزاران غیرنظامی فلسطینی در مدت ۶ هفته اخیر به شهادت رسیده‌اند، موجب افزایش نگرانی‌های بایدن و معاونان او از این شده است که هرگونه واکنش شدید به حملات علیه نظامیان آمریکایی موجب در گرفتن جنگ گسترده‌تری شود.
رسانه آمریکایی نوشت هم‌زمان با این حملات هوایی، مقامات دولتی آمریکا، بارها، در ماه گذشته از تهران خواسته‌اند نیروهای «تحت حمایت» خود را کنترل کند و هشدار داده‌اند که آمریکا «حق» پاسخ دادن «در زمان یا مکان دل‌خواه» خود را دارد اما توجهی به این هشدارها نشده است.
از ۱۷ اکتبر، نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، تقریبا با حملات روزانه راکت‌ها و پهپادهای انتحاری مواجه شده‌اند که شمار آن‌ها، حداقل به ۶۱ حمله رسیده و تقریبا، به همین تعداد نیز مجروح داشته‌اند. بررسی اطلاعات گردآوری‌شده پنتاگون نشان می‌دهد که در این حملات ۱۰ پایگاه نظامی آمریکا در عراق و سوریه هدف قرار گرفته است.

پایگاه‌ نظامی آمریکا در سوریه

در پاسخ به این حملات، بایدن دستور سه مرحله حمله هوایی را داد که تمامی‌شان در شرق سوریه هستند. آخرین مرحله این حملات در ۱۲ نوامبر، تاسیساتی را هدف قرار داد که پنتاگون مدعی شده بود مورد استفاده «سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته‌ به ایران» قرار داشته است.
مقامات رسمی آمریکایی گفته‌اند این حملات انبارهای نگهداری تسلیحات و مهمات، یک مرکز فرماندهی و یک تاسیسات آموزشی را هدف قرار داده‌اند. با این وجود، هیچ یک از این عملیات‌ها نتوانسته از شدت فعالیت‌ها تهاجمی علیه پایگاه‌های آمریکایی بکاهد که در تمامی موارد، تقریبا بلافاصله از سر گرفته شدند. فواصل وقوع این ۶۱ حمله علیه نظامیان آمریکایی نیز در این مدت تکان‌دهنده بوده چراکه طبق اعلام پنتاگون، ۸۱ حمله پیش‌ از جنگ غزه علیه نظامیان آمریکایی در منطقه در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس امسال به وقوع پیوسته است.  
یک مقام دفاعی ارشد آمریکا گفت که پنتاگون گزینه‌های دیگری نیز افزون بر اقداماتی که تاکنون انجام گرفته‌اند، به رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده است. این مقام دفاعی تایید کرد که در وزارت دفاع آمریکا، تردیدها نسبت به رویکرد فعلی رو به افزایش است.
«آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده است «در اقدام برای حفاظت از نظامیان آمریکا هرگز تردید نخواهد کرد و او کاملا آماده انجام دادن اقدامات ضروری دیگر، در هر زمانی، برای حفاظت از افرادمان است.»

«سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

پنتاگون همچنین گفت که انصارالله یمن، در روزهای اخیر، یک پهپاد از نوع «ریپر» آمریکایی به ارزش ۳۰ میلیون دلار را در دریای سرخ منهدم کرد و رزم‌ناوهای آمریکایی در چند هفته اخیر، پرتابه‌های شلیک‌شده از سوی یمن به سمت اراضی اشغالی را رهگیری کرده‌اند.
در ادامه گزارش واشنگتن‌پست آمده که «کریستین ابی‌زید» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، چهارشنبه گذشته به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا گفت که به‌رغم حملات کاهش‌نیافته علیه نظامیان آمریکایی، «ایران و نیروهای نیابتی آن در تلاش هستند جانب احتیاط را رعایت کنند». به گفته او، به نظر می‌رسد که تلاش‌های هماهنگی برای پرهیز از «اقدامات آشکاری انجام می‌شود که خطر مواجه ساختن آن‌ها با یک درگیری مستقیم‌تر با اسراییل یا آمریکا را افزایش داده و داده و پیامدهایی به واسطه فراهم کردن امکان حملات ضدآمریکایی و ضداسراییلی برایشان دارد.»
مقامات وزارت دفاع آمریکا در اظهارات علنی خود به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن حملات در عراق و سوریه بوده و مدعی شده‌اند این حملات دقیق نبوده و خسارات کمی به زیرساخت‌های آمریکا وارد ساخته‌اند. آن‌ها با گفتن این که نظامیان مجروح‌شده به خدمت بازگشته‌اند، گزارش‌ها درباره ضربه مغزی و دیگر صدمات جانبی این حملات را به محرمانه نگه‌داشته و آن را «حداقلی» می‌خوانند. طبق اطلاعات پنتاگون، آمریکا همچنین سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری به منطقه آورده است که پهپادهای متعددی را در این مدت سرنگون کرده‌اند.

نظامیان آمریکا در منطقه

اما با بالا رفتن شمار حملات به پاپگاه‌های آمریکایی، نگرانی‌ها درباره قطعی بودن کشته‌شدن نظامیان آمریکایی در این حملات نیز به افزایش است.
«کوین کرامر» یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در گفت‌وگویی در این باره بیان کرد: «من هیچ بازدارندگی‌ای حس نمی‌کنم. آن‌ها (نیروهای مقاومت) به شلیک ادامه می‌دهند و منتظر پاسخ ما می‌مانند. ما پاسخ نمی‌دهیم و بنابراین، به شلیک ادامه می‌دهند. در نهایت، یکی از این پهپادها، موشک‌ها یا راکت‌ها یک آمریکایی را می‌کشد. بعد، این تازه برای ما آغاز ماجرا است».
او همچنین می‌گوید: «پیشنهاد من وارد شدن به جنگی تمام‌عیار با تهران نیست اما فکر می‌کنم موضع ما باید کمی تندتر از، صرفا دفاعی باشد، چراکه بالاخره، یکی از همین روزها قادر به رهگیری یکی از این پهپادها نخواهیم بود.»
مقام ارشد دفاعی آمریکا که پیشتر به او اشاره شد، می‌گوید پنتاگون راهکارهای جایگزین خوب اما محدودی برای اقداماتی دارد که تاکنون انجام شده است. به طور مثال، انجام دادن حملات در عراق، ممکن است احساسات ضدآمریکایی را در آنجا شدت ببخشد و حملات مستقیم به ایران نیز منجر به تنش‌زایی شدیدی خواهد شد.
این روزنامه در ادامه می‌نویسد، یک مقام رسمی آمریکایی می‌گوید پنتاگون هنوز در حال بررسی گزینه‌های پاسخ به حملات نیروهای مقاومت است.
«سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، سه‌شنبه گذشته،‌ در یک نشست خبری این موضوع را که تداوم حملات به نظامیان آمریکایی نشان‌دهنده نقص در راهبرد بازدارندگی دولت آمریکاست را رد کرد و گفت این که جنگ غزه گسترش پیدا نکرده، گواهی بر کارآمد بودن این رویکرد است.
«جوزف وُتل» یک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که به عنوان رئیس پیشین فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سازمان تروریستی سنتکام) از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بر تمامی فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه نظارت داشت، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این که آیا راهبرد دولت می‌تواند حملات علیه نظامیان آمریکا را فروبنشاند یا نه، زود است.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.