تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر : 10424

دعوای شرکت توسعه و فدراسیون چوگان بالا گرفت/ غیبت ۵ روزه “رییس” در فدراسیون!

دعوای شرکت توسعه و فدراسیون چوگان بالا گرفت/ غیبت ۵ روزه “رییس” در فدراسیون!

 ابراهیم نوزایی در گفت و گو با ایسنا،  ضمن انتقاد شدید از رفتار مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در برخورد با رشته چوگان،  اظهار کرد: تصور می‌کنیم با توجه مساحت ۶۰ هکتاری مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه)، مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به دنبال درآمدزایی از این مجموعه هستند! وی ادامه

 ابراهیم نوزایی در گفت و گو با ایسنا،  ضمن انتقاد شدید از رفتار مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در برخورد با رشته چوگان،  اظهار کرد: تصور می‌کنیم با توجه مساحت ۶۰ هکتاری مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه)، مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به دنبال درآمدزایی از این مجموعه هستند!

وی ادامه داد: در دولت قبل نیز چنین نگاهی نسبت به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) وجود داشت اما پس از جلساتی که با وزیر ورزش و جوانان سابق برگزار کردیم، متوجه شدند که نباید به چوگان نگاه درآمدزا داشته باشند و تصور می‌کردیم که در دوره جدید بیش از گذشته از این ورزش ملی و کهن کشور حمایت شود اما متاسفانه چنین فضایی وجود ندارد و استنباط ما این است که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی صرفا به دنبال درآمدزایی از این مجموعه است.

رییس فدراسیون چوگان با بیان این که در جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش و جوانان، مدیرعامل شکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اعلام کرد حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از سوی فدراسیون چوگان به این شرکت پرداخت شود تا مجددا مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه)  در اختیار این فدراسیون قرار گیرد، عنوان کرد: فدراسیون چوگان به هیچ وجه توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد و هدف ما احیا و توسعه چوگان بوده و تاریخ و ملیت ایرانیان با این رشته ورزشی گره خورده است. ما باید برای چوگان هزینه کنیم و نباید نگاه درآمدزا نسبت به آن نداشته باشیم، این مجموعه متعلق به چوگان کشور بوده و به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی غیرمنقول ایران ثبت شده است و موفق شده‌ایم آن را به ثبت جهانی برسانیم اما متاسفانه از سوی مسئولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی این مسائل به راحتی نادیده گرفته می‌شود و نگاه موجود از سوی آن‌ها درآمدزایی است.

نمی‌توان کاربری مجموعه قصر فیروزه را تغییر داد

نوزایی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری نیز به رشته چوگان نگاه ویژه‌ای داشته و بر احیا و توسعه آن تاکید کرده‌اند، گفت: مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) یک مکان تاریخی و فرهنگی است که باید با کاربری چوگان حفظ شود و از آن صیانت کنیم چرا که بحث تاریخ و فرهنگ ایرانیان مطرح است و  این مجموعه باید به عنوان زیرساخت پایلوت چوگان مدنظر قرار گیرد و نمی‌توان کاربری دیگری برای آن لحاظ کرد چرا که ثبت ملی و میراث شده است و نمی‌توان برای آن کاربری دیگری در نظر گرفته شود.

وی همچنین به نظر مساعد وزیر ورزش و جوانان و حمایت وی از ورزش چوگان اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد وزیر ورزش و جوانان بر اهمیت و توسعه این رشته ورزشی تاکید و اعلام کردند چوگان جزیی از فرهنگ، پیشینه و تاریخ ایرانیان است و باید به آن توجه شود.

برخوردهای نامناسبی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با چوگان

رییس فدراسیون چوگان ادامه داد: متاسفانه شاهد برخوردهای نامناسبی از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با رشته چوگان هستیم و این سوال مطرح است که به چه علت شرکت مربوطه تاکید دارد از مجموعه قصر فیروزه استفاده‌ای غیر از چوگان شود؟ چوگان ایران صرفا با فعالیت باشگاه‌های شهدا و نوروزآباد زنده است و جای دیگری برای فعالیت ندارد و اگر این دو مجموعه را از دست دهیم دیگر چوگانی وجود نخواهد داشت.

نوزایی با اشاره به درخواست ۴۰ تا ۵۰ میلیونی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به منظور واگذاری مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به فدراسیون چوگان، تصریح کرد: مگر فدراسیون چوگان یک فدراسیون درآمدزا است که چنین پولی داشته باشد؟ ما مجددا از وزیر ورزش و جوانان درخواست جلسه کرده‌ایم اما متاسفانه هنوز موفق به برگزاری جلسه نشده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر در این راستا چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به حضور دو نگهبان از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه)، اعلام کرد: این یک حرکت غیرمتعارف و غیرقانونی از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است چراکه هنوز این مجموعه در اختیار فدراسیون چوگان قرار دارد و اگر قصد دارند مجموعه را در اختیار گیرند باید در مسیر قانونی پیش ببرند و چنین رفتاری قابل تامل است! علاوه بر این، نیروهای حراست شرکت توسعه و اماکن ورزشی قفل دفتر مدیر مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) را عوض کرده و مدیریت باشگاه نیز جایی برای فعالیت ندارد.

ممانعت از حضور رییس در فدراسیون چوگان!

رییس فدراسیون چوگان همچنین به جلویگری نیروهای نگهبان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی از ورود وی به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فدراسیون چوگان در  محل مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) قرار دارد، قصد داشتم به فدراسیون بروم اما نیروهای حراست شرکت توسعه و اماکن ورزشی از ورود بنده ممانعت کردند و از آن زمان تا کنون،  پنج روز است که به فدراسیون چوگان نرفته‌ام و باید شان افراد حفظ شود.

نوزایی ادامه داد: علی رغم تماس‌های مکرر با وزارت ورزش و جوانان هنوز موفق به برگزاری جلسه یا صحبت با وزیر ورزش و جوانان نشده‌ام و برای بنده جای سوال دارد که چگونه چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و با چوگان چنین برخوردهایی می‌شود؟

بنر تبریک سالروز ثبت جهانی چوگان را پایین کشیدند!

وی با گلایه شدید از رفتار مجموعه و مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، بیان کرد: به تازگی بنری را به منظور تبریک سالروز ثبت جهانی چوگان در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) نصب کردیم که محتوای آن تبریک به ملت ایران بود اما متاسفانه این بنر نیز از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پایین کشیده شد، واقعا چنین رفتاری جای تاسف دارد! آیا با چنین اقداماتی قصد اعمال قدرت دارند و فدراسیون چوگان حتی اجازه نصب یک بنر را نیز نباید داشته باشد؟ امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر وزیر ورزش و جوانان نسبت به مسائل پیش آمده ورود کند و چالش چوگان در کشور حل و فصل شود.

قانونی پیگیری می‌کنیم

رییس فدراسیون چوگان با اشاره به اینکه مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به صورت قرارداد BOT در اختیار فدراسیون چوگان قرار داشته و حدود ۱۲ سال از زمان این قرارداد می‌گذرد، گفت: در حال حاضر مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اعلام کرده‌اند که تاریخ این قرارداد به پایان رسیده است اما به لحاظ قانونی باید بدانیم که در قرارداد مربوطه بندهایی وجود داشته که شرکت توسعه و نگهداری باید به آن عمل می‌کرد.

نوزایی با بیان اینکه در صورت عمل نکردن شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به بندهای قرارداد مربوطه، بر اساس الحاقیه، این قرارداد به قوت خود باقی است، بیان کرد: بنابراین به لحاظ قانونی ادامه فعالیت فدراسیون چوگان در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) بلامانع است.

وی ادامه داد: فدراسیون چوگان به صورت قانونی مساله را پیگیری خواهد کرد، هرچند که تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با تعامل فعالیت‌ها را پیش ببریم اما متاسفانه چنین نگاهی از سوی شرکت توسعه و اماکن ورزشی وجود ندارد. امیدوار هستیم که متولی ورزش کشور این مساله و چالش جدی چوگان را حل کند چرا که فعالیت‌های فدراسیون به دلیل چالش‌های به وجود آمده طی مدت اخیر با مشکل مواجه شده است و متاسفانه مسابقات پیش‌رو و مجمع فدراسیون نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و درخواست تعویق نسبت به برگزاری آن‌ها داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش پلمب مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در دستورکار قرار گرفت و با نصب بنر اعلام شد که فدراسیون چوگان مسوولیتی در این مجموعه ندارد و از انعقاد قرارداد با آن خودداری شود. در عین حال اعلام کردند که فدراسیون چوگان باید تخلیه شود و این مجموعه متعلق به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است، هم‌چنین از ورود مدیریت و اعضای باشگاه و نیز کارمندان فدراسیون چوگان نیز به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) ممانعت به عمل آمده بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.