تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر : 37038

تلاش ایروان برای کم‌اهمیت جلوه‌ دادن ناتوانی شورای امنیت برای رفع انسداد قره‌باغ

تلاش ایروان برای کم‌اهمیت جلوه‌ دادن ناتوانی شورای امنیت برای رفع انسداد قره‌باغ

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، ارمنستان نشست فوق‌العاده شورای امنیت هفته گذشته را برای اعمال فشار بیشتر بر باکو برنامه‌ریزی کرده بود. آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، در این نشست شرکت کرد و از شورای امنیت خواست تا ضمن محکوم‌کردن باکو، فورا از آذربایجان بخواهد تا کریدور لاچین را بازگشایی کند، ماموران

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، ارمنستان نشست فوق‌العاده شورای امنیت هفته گذشته را برای اعمال فشار بیشتر بر باکو برنامه‌ریزی کرده بود.
آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، در این نشست شرکت کرد و از شورای امنیت خواست تا ضمن محکوم‌کردن باکو، فورا از آذربایجان بخواهد تا کریدور لاچین را بازگشایی کند، ماموران حقیقت‌یاب به قره‌باغ بفرستد و کمک‌های بشردوستانه به دست مردم این منطقه برساند.
با اینکه اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا و روسیه خواستار رفع انسداد محاصره آذربایجان شدند، شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ یا بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرد. همین مسئله باعث شد تا برخی در ارمنستان راه‌اندازی این نشست و ارسال میرزویان به نیویورک را زیر سوال ببرند.
وزارت خارجه ارمنستان در پاسخ عنوان کرد که فرمت این نشست به گونه ای نبوده که «از پیش‌فرض» قرار بوده باشد در آن قطعنامه‌ای اتخاذ شود.
انی بدلیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای کتبی به رسانه‌ها گفت: به علاوه تنها ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل توانایی اتخاذ قطعنامه و رای‌گیری درخصوص آن را دارند. ارمنستان که عضوی از شورای امنیت نیست، چنین قدرتی را دراختیار ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد که برگزاری نشست شورای امنیت ارزشش را داشته است؛ چرا که جامعه بین‌المللی دیگر می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی «عواقب فاجعه‌بار احتمالی وخیم‌ترشدن شرابط بشردوستانه در قره‌باغ بگذارد.
این مقام ارمنستانی تاکید کرد که ایروان «به طور فعال به کار خود در سازمان ملل و دیگر صحن‌ها» ادامه می‌دهد تا مسیر زمینی قره‌باغ با ارمنستان و دنیای خارج بازگشایی شود.
محاصره قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شده است؛ زمانی که فعالان حامی محیط زیست آذربایجان کریدور لاچین را که تنها مسیر ارتباطی منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ با ارمنستان و باقی جهان است، مسدود کردند.
این محاصره در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی شدت گرفت؛ زمانی که جمهوری آذربایجان ایست‌های بازرسی نظامی در امتداد این کریدور تعبیه کرد و تمامی تحرکات میان ارمنستان و قره‌باغ را تحت کنترل نیروهای مرزی آذربایجان درآورد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.