تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۴۱
کد خبر : 14211

بررسی موضوع سقط جنین در آمریکا و ایران

بررسی موضوع سقط جنین در آمریکا و ایران

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «خونریزی» در خصوص نحوه شکل گیری قانونی شدن سقط جنین و کمپین نجات آرزوها به همراه جلسه پرسش و پاسخ عصر امروز در مرکز مستند سفیر فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد خوشدل تهیه کننده و کارگردان اثر با اشاره به مستند خونریزی گفت: این مستند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «خونریزی» در خصوص نحوه شکل گیری قانونی شدن سقط جنین و کمپین نجات آرزوها به همراه جلسه پرسش و پاسخ عصر امروز در مرکز مستند سفیر فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد خوشدل تهیه کننده و کارگردان اثر با اشاره به مستند خونریزی گفت: این مستند کمک کرد تا همه تولید کنندگان آن درک بهتری به موضوع سقط جنین داشته باشند. همزمان که ما در حال ساخت این مستند بودیم مستند هم ذهنیات و نظرات ما را شکل داد.

خوشدل با بیان اینکه هر سال میلیون‌ها کودک از طریق سقط جنین می‌میرند؛ گفت: دو رویکرد نسبت به موضوع سقط وجود دارد. رویکردی در حمایت از سقط که به بیشتر شدن این موارد کمک می‌کند و رویکرد دوم رویکردی است که به دنبال راهی در جهت کاهش آمار سقط جنین است.

کارگردان مستند خونریزی در خصوص نحوه جستجوی منابع برای ساخت این مستند گفت: واقعیت این است که خیلی سخت می‌توان به منابعی دست یافت که به موضوع سقط جنین به شکلی بی طرفانه نگاه کند. ما تلاش کردیم در این مستند حداقل موضع هر دو طرف شنیده شود؛ البته نمی‌توانستیم مستند را بدون جهت گیری تولید کنیم.

خوشدل بیان این مطلب که طبعاً نمی‌توان نسبت به موضوع سقط بی موضع بود افزود: تلاش کردیم صحبت‌های هر دو طرف را بشنویم و حاصل کار، این مستند شد.

بیدی، جنین شناس هم در ادامه این برنامه در خصوص باور مردم نسبت به موضوع سقط جنین گفت: اکثریت مردم فکر می‌کنند جنین تا زمانی که به دنیا نیامده است حق زندگی ندارد. جنین از زمانی جان دارد که لقاح صورت می‌گیرد و این نقص علم ما است که هنوز این موضوع را درک نکرده ایم.

بیدی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی به مردم گفت: متأسفانه حساسیت مردم نسبت به واژه سقط کم شده است در حالی که در سقط ما یک انسان کامل را از بین می بریم.

محمدعلی صادقی پژوهشگر نیز در این برنامه با بیان اینکه لزوماً در کشور ما سقط راحت نیست، گفت: اما طبیعی است که وقتی خانواده‌های ما شناختی نسبت به موضوع سقط ندارند ممکن است راحت نسبت به این موضوع برخورد کنند.

پژوهشگر مسائل سقط در ایران افزود: وقتی آگاه سازی صورت بگیرد تجربه ما نشان داده است که بسیاری از مواردی که ممکن بود به سقط جنین منجر شود از آن جلوگیری به عمل آمده است و چه بسا امروز هم از بسیاری از سقط‌های جنین بتوان به راحتی جلوگیری کرد.

محمدحسن صادق زاده پژوهشگر با بیان این مطلب که در بیشتر وب سایت‌های جهانی منابع علمی و خبری هوادار سقط جنین هستند گفت: غول‌های رسانه‌ای مثل گوگل یا هالیوود طرفدار آزادی جنسی و سقط جنین هستند و در عین حال مطالب ضد سقط جنین را سانسور می‌کنند.

این پژوهشگر با اشاره به روند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در عادی سازی موضوع سقط گفت: این روند در ابتدا فقط بر سقط نوزادان تا سه ماهگی تاکید می‌کردند سپس فرهنگ سازی خود را تا نوزادان ۶ ماهگی صورت دادند. امروز متأسفانه می‌بینیم رسانه‌های آمریکایی حتی سقط جنین‌های ۹ ماهه را هم به راحتی ترویج می‌کنند. حتی طبق گزارش‌های منتشر شده، نوزادانی که دارای نقص جسمی به دنیا آمده بودند توسط مراکز سقط جنین عملاً کشته می‌شوند.

علی پور مؤمن نویسنده مستند خونریزی با تاکید بر اینکه ما برای نجات جان کودکان حتماً باید اقدامی داشته باشیم گفت: این نوزادان زنده هستند و ما برای کاهش آمار سقط جنین تلاش می‌کنیم.

پور مؤمن با اشاره به کمپین نجات آرزوها گفت: ما روز ۲۳ اسفند همزمان با رونمایی از مستند، هزار بالن آرزوها در برج میلاد به هوا می‌فرستیم. این حرکت قرار است شروع حرکتی در راستای کاهش موارد سقط در کشور باشد.

در پایان این نشست خبرنگاران و صاحب نظران بر تفاوت‌ها و شباهت‌های موضوع سقط در ایران و سایر کشورها، لزوم داشتن آمار دقیق از تعداد سقط جنین در ایران و توجه به ملاحظات فقهی و اجتماعی در خصوص مسئله سقز جنین در ایران تاکید کردند.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.