تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر : 13581

المالکی: دلیل نشست “گروه مونیخ” نیاز به احیای روند صلح خاورمیانه بود/ موضع آمریکا تاسف‌آور است

المالکی: دلیل نشست “گروه مونیخ” نیاز به احیای روند صلح خاورمیانه بود/ موضع آمریکا تاسف‌آور است

به گزارش ایسنا، به نقل از شینهوا، شامگاه شنبه نشستی در سطح وزاری خارجه متشکل از فرانسه، آلمان، مصر و اردن در شهر مونیخ آلمان در رابطه با حل مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار شد.  در این نشست، حاضران خواستار توقف اقداماتی شدند که راه‌حل “دوکشوری” و چشم‌انداز صلح دائم و متعادل را دور از دسترس

به گزارش ایسنا، به نقل از شینهوا، شامگاه شنبه نشستی در سطح وزاری خارجه متشکل از فرانسه، آلمان، مصر و اردن در شهر مونیخ آلمان در رابطه با حل مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار شد. 

در این نشست، حاضران خواستار توقف اقداماتی شدند که راه‌حل “دوکشوری” و چشم‌انداز صلح دائم و متعادل را دور از دسترس می‌سازند. به ویژه بر توقف شهرک سازی‌ها و گسترش ‌آنها در همین راستا تاکید کردند.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین به دنبال برگزاری این نشست اعلام کرد که این نشست بین‌المللی چهارجانبه در راستای افزایش فشار بر ایالات متحده آمریکا برای تغییر موضع آن در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل و پیوستن به کمیته چهارجانبه بین المللی صورت گرفت.

وی برگزاری این نشست را ناشی از ضرورت فعال‌سازی تلاش‌های بین‌المللی در زمانی دانست و گفت کمیته بین‌المللی چهارجانبه برای فشار بر طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی برای بازگشت به مذاکرات غایب بود.

کمیته چهارجانبه بین‌المللی متشکل از روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است.

گروه مونیخ در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه ۲۰۲۰ با هدف پیشبرد روند صلح بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی تشکیل شد که از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.  پیش از این گروه چندین نشست در قاهره، امان، پاریس و مونیخ برگزار کرده است.

مالکی معتقد است که خودداری و بی‌میلی دولت آمریکا از تشکیل جلسه چهارجانبه بین‌المللی در سطح وزیران یا طرح یک ابتکار جدید سیاسی از دلایل متعددی از جمله اولویت نداشتن پرونده فلسطین و اسرائیل نزد تصمیم گیرندگان کاخ سفید و بحران بیماری ویروس کرونا که ایالات متحده را درگیر کرده است، ناشی می‌شود.

وی گفت؛ هرچند که سه جزء دیگر چهارجانبه برای نشست وزیران اصرار دارند، واشنگتن نمی‌خواهد این نشست برگزار شود و موضع اسرائیل را به موضع فلسطین ترجیح می‌دهد و این مایه تاسف است. 

المالکی خاطرنشان کرد که تلاش‌های زیادی از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری این نشست صورت گرفته، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر پذیرش آن توسط طرف آمریکایی وجود ندارد.

فلسطینی‌ها مشتاقانه منتظر حرکتی به رهبری گروه چهارجانبه بین‌المللی با برگزاری نشستی در سطح وزیران با هدف راه‌اندازی یک ابتکار عمل یا تعیین گام‌های عملی هستند که منجر به راه‌حل دو کشوری شود و خلاء سیاسی کنونی را پر ‌کند.

آخرین دور مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل در پایان مارس ۲۰۱۴ پس از ۹ ماه مذاکرات تحت حمایت ایالات متحده بدون هیچ پیشرفت متوقف شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.