تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 44617

استرالیا تنها بر اساس حرف‌های نخست وزیر وقت تصمیم گرفت در حمله به عراق شرکت کند

استرالیا تنها بر اساس حرف‌های نخست وزیر وقت تصمیم گرفت در حمله به عراق شرکت کند

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: انتشار اسناد کابینه دولتی استرالیا توسط آرشیو ملی این کشور نشان می‌دهد که اعضای کابینه دولت جان هاوارد، نخست وزیر وقت، تصمیم ۱۸ مارس ۲۰۰۳ را تنها بر اساس گزارش‌های کلامی از سوی وی تایید کردند. سوابق موجود نشان می‌دهند ظاهرا کابینه

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: انتشار اسناد کابینه دولتی استرالیا توسط آرشیو ملی این کشور نشان می‌دهد که اعضای کابینه دولت جان هاوارد، نخست وزیر وقت، تصمیم ۱۸ مارس ۲۰۰۳ را تنها بر اساس گزارش‌های کلامی از سوی وی تایید کردند.
سوابق موجود نشان می‌دهند ظاهرا کابینه هاوارد به این نتیجه رسید که دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق، سلاح‌های کشتار جمعی دارد. این توجیه برای جنگ پس از ماه‌ها جست‌وجوی ناموفق پس از تهاجم از بین رفت.
نخست وزیر وقت استرالیا به پارلمان گفته بود: دولت کانبرا می‌داند که عراق تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی دارد و به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است.
اما گزارش جامع ایالات متحده بعدا به این نتیجه رسید که عراق آخرین تسلیحات کشتار جمعی خود را بیش از یک دهه پیش از حمله مارس ۲۰۰۳ منهدم کرده بود و ظرفیت این کشور هم برای ساخت تسلیحات جدید چندین سال رو به کاهش بوده است.
آمادگی استرالیا برای پیوستن به ائتلاف آمریکا که توسط رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، جورج دبلیو بوش و با حمایت تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس تشکیل شده بود، در آن زمان بسیار بحث برانگیز شد.
صدها هزار تن از شهروندان استرالیا در اعتراض به تصمیم دولت برای پیوستن به این ائتلاف در فوریه ۲۰۰۳ به خیابان‌ها آمدند.
“اندرو ویلکی” یکی از نمایندگان پارلمان استرالیا، در اعتراض به این تصمیم در ۱۱ مارس ۲۰۰۳ از دفتر ارزیابی ملی استعفا داد. هنگامی که هاوارد تصمیم دولت را یک هفته بعد اعلام کرد، رهبر وقت حزب کارگر، “سیمون کرین” گفت که این یک روز سیاه برای استرالیا است.
به نظر می‌رسد بسیاری از تماس‌های استراتژیک کلیدی دولت توسط کمیته امنیت ملی مخفی کابینه صورت گرفت که سوابق آن منتشر نشده است.
جان هاوارد بعدا در کتابی با عنوان “خیزش لازاروس” نوشت: کمیته امنیت ملی استرالیا به صورت منظم درباره عراق جلساتی برگزار می‌کرد اما من خواستار تایید و حمایت کامل کابینه درباره تصمیم نهایی با هدف حمله بودم.
“رابرت هیل”، وزیر دفاع وقت نیز یادآور شد که احتمال انجام یک عملیات نظامی از سوی ایالات متحده از اواخر سال ۲۰۰۲ ایجاد شده بود.
وی در مصاحبه‌ای درباره افشای این اسناد و اوراق کابینه استرالیا گفت: تا آخرین لحظه به طور رسمی از ما درخواست نشده بود که در این جنگ شرکت کنیم، اما این احتمال را احساس کردیم که از ما خواسته خواهد شد و بدیهی است که در حال انجام کارهای زیادی روی این موضوع بودیم که این به چه معناست و سهم مناسب استرالیا چه خواهد بود.
او گفت که باور داشت دولت تصمیم درست را درباره اطلاعاتی که در آن زمان در دسترس بود، اتخاذ می‌کند و افزود: صدام در گذشته تسلیحات کشتار جمعی داشت و مساله این بود که آیا او آنها را کنار گذاشته یا نه.
هیل در پاسخ به این سوال که آیا اکنون مشخص است که این تصمیم ناکارآمد بوده، گفت: اکنون می‌دانیم که صدام تسلیحات کشتار جمعی را در اختیار نداشت!
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.