تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر : 30360

اردن ابتکارعمل خود را برای حل بحران سوریه ارائه کرد

اردن ابتکارعمل خود را برای حل بحران سوریه ارائه کرد

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، اردن ابتکارعمل خود را برای حل سیاسی بحران سوریه به روشنی اعلام کرد. بر اساس اظهارات ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور، طرح یاد شده دارای یک رویکرد عربی مشترک بوده و از هماهنگی و موافقت سازمان ملل برخوردار است و بر اصل گام به گام

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، اردن ابتکارعمل خود را برای حل سیاسی بحران سوریه به روشنی اعلام کرد.
بر اساس اظهارات ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور، طرح یاد شده دارای یک رویکرد عربی مشترک بوده و از هماهنگی و موافقت سازمان ملل برخوردار است و بر اصل گام به گام مبتنی است.
الصفدی سه‌شنبه پس از دیدار با گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در جریان سفری که اخیرا برای بررسی روند سیاسی مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه به امان، پایتخت اردن داشت، اظهار کرد: اردن در حال هماهنگی با سازمان ملل برای مطلع کردن آن از محتوای طرح عربی است که پیش از این برای حل بحران سوریه ارائه کرده بود.
وزیر خارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هدف از ابتکارعملی که اردن ارائه کرد، آغاز یک نقش عربی مستقیم برای حضور در گفتگویی سیاسی با حضور دولت سوریه برای حل بحران در این کشور و رفع تمامی پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن است.
الصفدی در ادامه بدون اشاره به نام کشورهایی که در این ابتکارعمل شرکت خواهند کرد، گفت: اردن در حال حاضر با برخی کشورهای عربی در حال رایزنی درباره جزئیات طرح، زمان آغاز آن و سازوکارهای اجرایی آن است و هدف از آن، اقدام برای حل بحران سوریه بر اساس رویکرد گام به گام است.
این مسؤول دولت امان افزود: یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه نیازمند تلاش تمامی ماست و ما اعراب برای نشست در صدر میز گفتگو برای حل بحران سوریه اولویت داریم چرا که سوریه کشوری عربی و ملت سوریه ملتی عرب است و پیامدهای این بحران بر ما بیشتر از سایرین تاثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به وجود هماهنگی در خصوص این ابتکارعمل با سازمان ملل گفت: مسؤولان سازمان ملل را از جزئیات طرح‌مان مطلع کردیم و آنها حمایت خود را از آن اعلام کردند.
برخی منابع پیگیر این موضوع به روزنامه رای‌الیوم گفتند، ایده‌های اردن برای حل بحران سوریه که الصفدی نیز درباره آنها صحبت می‌کند، جدید نیستند و قبل از این نیز از سوی اردن به رهبری سوریه ارائه شده بود اما به نظر می‌رسد فضای سیاسی منطقه به اردن در اعلام این ایده‌ها در قالب یک ابتکارعمل کمک کرد.
این منابع افزودند: در سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به مسقط، عمان دیدگاه‌های مشابهی را مورد بررسی قرار داد و احتمال می‌رود عربستان نیز از این طرح به عنوان اساس حل بحران در سوریه حمایت کند.
احتمال دارد این ابتکارعمل عربی که مورد تایید سازمان ملل نیز قرار گرفته، همان چیزی باشد که بشار اسد را بر آن داشت تا روند ازسرگیری روابط با ترکیه را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مه آتی سوق دهد.
از سوی دیگر برخی منابع متعدد تاکید کردند که عربستان مسیر ارتباطی با دمشق را فعال کرده و بر اساس سیگنال‌های مثبتی که دمشق به تلاش‌های کشورهای عربی برای حل بحران داده و استقبال رهبری سوریه از ایده‌های اردن، عمان و امارات، سفر برخی مقامات بلند پایه سوری به ریاض و یا سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق قطعی هستند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.