تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۳۸
کد خبر : 18756

ابهام در هدف از اصلاح آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی/ حذفی که اشتباه است!

ابهام در هدف از اصلاح آیین‌نامه انتخاب خبرگان ورزشی/ حذفی که اشتباه است!

به گزارش ایسنا، کمیته ملی‌المپیک برای مجمع انتخاباتی باید پنج کارشناس خبره را معرفی کند. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، نفرات براساس پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند. هیات اجرایی طبق بخش ب بند ۸ ماده ۵ اساسنامه، دستورالعملی را تدوین کرده تا براساس آن کارشناسان خبره انتخاب شوند. در این آیین نامه

به گزارش ایسنا، کمیته ملی‌المپیک برای مجمع انتخاباتی باید پنج کارشناس خبره را معرفی کند. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، نفرات براساس پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انتخاب می‌شوند. هیات اجرایی طبق بخش ب بند ۸ ماده ۵ اساسنامه، دستورالعملی را تدوین کرده تا براساس آن کارشناسان خبره انتخاب شوند. در این آیین نامه شرایط انتخابات خبرگان مشخص شده که این شرایط، دایره انتخاب افراد محدود کرده است. افراد سیاسی که سابقه ورزشی ندارند، راهی برای ورود به انتخابات نخواهند داشت و در مقابل راه برای ورزشی‌های بیرون مانده از مجمع باز شده است.

از پنج کارشناس خبره، حداقل ۲ نفر باید از بانوان و یک نفر از ورزش دانش آموزی باشند اما، انتخاب ۲ نفر باقی مانده بسیار مهم است و در دوره های قبل، فردی که به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب می‌شد، به عنوان یکی از دو کارشناس خبره در مجمع انتخاباتی حاضر می‌شد و سیاسی‌ها هم می‌توانستند ورود کنند اما در این دوره راه برای آنها بسته شده است.

کمیته ملی المپیکی شرایطی را برای انتخاب این دو کارشناس خبره گذاشته  که به شرح زیر است:

– حداقل تحصیلات، کارشناسی باشد.

– سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رییس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

– مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند.

 – آشنایی با ساختارهای بین‌المللی ورزش از جمله IOC، OCA و انوک.

– شناخت کافی از ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمانی

* شروط انتخاب خبرگان به نفع چه کسانی است؟

در یکی از شروط انتخاب ۲ خبره ورزشی آمده است که سابقه حضور حداقل یک دوره در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یا رییس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد.

تعدادی از اعضای هیات اجرایی بدون فدراسیون هستند که بارها نسبت به حضور آنها در هیات اجرایی و تصمیماتی که گرفتند، انتقاد شد. زمانی که انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق افتاد، این اعضا اعلام کردند تعویق انتخابات و دیگر تصمیمات گرفته شده در این مورد برخلاف میل‌شان بوده و اتفاقا می‌خواهند انتخابات زودتر برگزار شود تا بیشتر از این مورد انتقاد قرار نگیرند حتی در مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک هم این بحث مطرح شد.

از این رو این انتظار می‌رود این افراد برای اینکه ثابت کنند انتقادهایی که تاکنون به آنها وارد شده درست نبوده است، به دنبال ورود مجدد به انتخابات کمیته ملی المپیک نباشند اما اکنون این شرطی که برای انتخاب خبره ورزشی گذاشته‌اند بسیار ابهام آمیز است و به نوعی انگار راه را برای این افراد بدون فدراسیون باز کرده است تا از طریق خبره ورزشی وارد انتخابات شوند.

اعضای هیات اجرایی که در حال حاضر امکان حضور در مجمع انتخاباتی را ندارد، باید این به این ابهام پاسخ دهند که واقعا این شرط را برای حضور خود گذاشته‌اند یا به هیچ عنوان قصد ورود به انتخابات را ندارند.

* حذف سیاسی‌ها یک اشتباه بزرگ است

با توجه به شروط گذاشته شده، افراد سیاسی راهی برای ورود به مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را ندارند. البته این مسئله، می تواند این سوال را ایجاد کند که این تصمیم به ضرر ورزش ایران است یا به نفع آن؟

بدون تعارف، کمیته ملی المپیک نیاز به فردی دارد که منابع مالی قوی را تزریق کند و باید ارتباط خوبی هم با دولت داشته باشد. برای انتخابات دوره فعلی کمیته ملی المپیک، سیدرضا صالحی امیری از سیاست وارد انتخابات شد و با توجه به ارتباط خوبی که با دولت داشت توانست منابع مالی زیادی را برای کمیته ملی المپیک جذب کند به گونه‌ای که در چهار سال گذشته این نهاد هیچ مشکل مالی نداشت و کمک مالی زیادی هم به فدراسیون ها داشته است.

در حال حاضر افراد ورزشی آن‌قدر توانمند یا نزدیک به دولت نیستند که بتوانند منابع مالی خوبی از دولت بگیرند افرادی که عموما در سه دهه گذشته بسیاری از فدراسیون‌ها را باچالش‌های زیادی مواجه کرده‌اند و هیچ دردی از ورزش را دوا نکرده‌اند. 

در طی ۴ دهه اخیر تجربه ثابت کرده که اگر کمیته ملی المپیک به موفقیتی دست یافته، تنها در نتیجه حضور و فعالیت برخی افراد سیاسی در ادوار مختلف بوده است، افرادی که با قدرت لابی‌گری و تجربه مدیریتی بالای خود زمینه ورود منابع مالی و رشد و موفقیت تیم‌های المپیکی و مدیریت کمیته ملی المپیک و رفع چالش‌های بین‌المللی ورزش کشور را فراهم کرده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد که این تصمیم هیات اجرایی بیش از اینکه به نفع کمیته ملی المپیک باشد به نفع افرادی است که تصمیم‌گیرند اما نمی‌توانند در انتخابات آتی کمیته ملی المپیک حضور یابند.  

 انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.