تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 50562

آیین نامه جدید توزیع آنلاین دارو در هفته جاری ابلاغ می‌شود

آیین نامه جدید توزیع آنلاین دارو در هفته جاری ابلاغ می‌شود

آیین نامه جدید توزیع آنلاین دارو پس از تاخیر چندماهه وزارت بهداشت به زودی و در هفته جاری برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی» پس از حاشیه های فراوان و با تعلل و تاخیر سازمان غذا و دارو در تدوین آن، بالاخره در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ به امضای وزرای بهداشت و ارتباطات رسید.
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این آیین نامه گفته بود: با اجرای این طرح، هموطنان در صورت تمایل می‌توانند داروهای مندرج در نسخه الکترونیکی خود را از داروخانه‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق سکوهای آنلاین مجاز تهیه کنند.
همچنین با امضای این آیین نامه، مقرر شد ظرف یک تا دو هفته از زمان امضا، اجرای آزمایشی آیین نامه عملیاتی شود.
پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکی از این است که آیین نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی در حال نهایی شدن است و به زودی و در هفته پیش رو ابلاغ می‌شود.
زمان دقیق اجرای آیین نامه را وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد.
به گزارش مهر، آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو در راستای اجرای عدالت و فعال شدن تمامی داروخانه‌ها در چرخه توزیع دارو تدوین شده است و براساس آن مشکلات مردم جهت شناسایی نزدیک‌ترین داروخانه‌هایی که داروی مورد نیاز بیمار را بر مبنای نسخه الکترونیکی پزشک در اختیار دارند رفع و امکان توزیع داروها برای آن‌ها فراهم می‌شود.
از آنجا که اطلاعات دارویی مردم و حفاظت از آنها بر بستر فضای مجازی و سکوهای آنلاین یکی از چالشهای پیش روی توزیع آنلاین دارو بوده است، به نظر می رسد در نسخه آخر این آیین نامه پیش بینی های لازم درباره عدم دسترسی پلتفرمها به اطلاعات دارویی کاربران در نظر گرفته شده باشد.
همچنین از نکات مهم و قابل‌توجهی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده، این است که سکوها صرفاً بر اساس کد پیگیری نسخه الکترونیک اقدام می‌کنند تا امنیت بیماران و شهروندان هم در این سکوها حفظ و رعایت شود.
تعیین تکلیف وظایف سکوها، داروخانه‌ها، سازمان غذا و دارو و نحوه و شرایط انجام این آیین‌نامه در ابتدا به صورت ۶ ماه آزمایشی مشخص شده است تا در صورت نیاز به رفع اشکال، اصلاحات لازم در آیین‌نامه‌های اجرایی صورت بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.