تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر : 53654

یارانه نان ۵۵ درصد از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی را افزایش داد

یارانه نان ۵۵ درصد از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی را افزایش داد

اعتبارات هزینه‌ای ملی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه با احتساب اعتبارات یارانه آرد و نان معادل ۵۵.۱ درصد نسبت به اعتبار مشابه بودجه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قاسمی، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای ملی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه با احتساب اعتبارات یارانه آرد و نان معادل ۵۵.۱ درصد نسبت به اعتبار مشابه بودجه سال گذشته رشد نشان می‌دهد، گفت: اعتبارات هزینه‌ای ملی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه با احتساب اعتبارات یارانه آرد و نان برابر ۱۹۱ هزار و ۹۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.
وی اعتبارات هزینه‌ای ملی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه با احتساب اعتبارات یارانه آرد و نان را مبلغ ۱۲۳ هزار و ۷۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه اعتبار یارانه نان (خرید تضمینی گندم) در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به اعتبار مشابه سال گذشته ۵۲.۳ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: اعتبار یارانه نان (خرید تضمینی گندم) در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۵۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
قاسمی در توضیح سایر اعتبارات هزینه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اعتبار ردیف «یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی» در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به دو بخش شامل «یارانه تأمین و تدارک کودهای شیمیایی بخش کشاورزی» با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان و «یارانه بذر، نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی» با اعتبار ۱.۵۰۰ میلیارد تومان تقسیم شده است که در مجموع برابر ۷.۵۰۰ میلیارد تومان، رشد ۱۷۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: مطابق سنوات گذشته ردیف تهاتر مطالبات شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده کود اوره بابت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی کود تحویلی به کشاورزان با بدهی‌های واحدهای مزبور به دولت پیش‌بینی شده است که متناسب با بدهی دولت ناشی از کود اوره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهاتر خواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بودجه امسال، عنوان ردیف «یارانه خریدهای توافقی و حمایتی محصولات کشاورزی» به «تنظیم بازار محصولات کشاورزی» اصلاح شده است، گفت: اعتبار این ردیف از ۷۳۰ میلیارد تومان به ۱.۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که ۵۰.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف اعتباری جدیدی با عنوان «وزارت جهاد کشاورزی – کمک به فعال‌سازی واحدهای پرواربندی کشور از طریق تأمین یارانه» سود و کارمزد تسهیلات به صورت هزینه- درآمد ایجاد شده است و پیش‌بینی می‌شود مبلغ ۲.۴۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب شود.
قاسمی از ایجاد ردیف جدید هزینه‌ای با عنوان «وزارت جهاد کشاورزی- اجرای الگوی کشت» در بودجه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این ردیف جدید با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.
وی گفت: اعتبار ردیف «وزارت جهاد کشاورزی- اعتبارات موضوع بند (ت) ماده (۳۷) سیاست‌های کلی برنامه هفتم موضوع عوارض صادراتی محصولات آب‌بر برای الگوی کشت» در بودجه سال ۱۴۰۳ برابر ۴۵۵ میلیارد تومان است که نسبت به اعتبار سال گذشته به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان (۱۵۰ میلیارد تومان هزینه‌ای و ۱۵۰ میلیارد تومان تملکی) تصویب شده که رشد ۵۱.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
قاسمی به ایجاد دو ردیف جدید دیگر با عنوان موضوع ماده (۲۵) قانون حفاظت از خاک و کمک به صندوق چای در بودجه مصوی ۱۴۰۳ اشاره و اذعان کرد: ردیف موضوع ماده (۲۵) «قانون حفاظت از خاک» با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان و ردیف «کمک به صندوق چای» با اعتبار ۱۶۵ میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
وی افزود: اعتبارات ردیف عمومی سازمان چای کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ بیش از ۶۳ میلیارد تومان است که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۶.۷ میلیارد تومان معادل ۷۱.۶ درصد رشد داشته است.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از رشد ۱۶۰ درصدی اعتبارات ردیف «پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» در بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این اعتبارات در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ برابر ۱۳ میلیارد تومان است.
وی درباره اعتبار ردیف عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: اعتبار ردیف عمومی سازمان دامپزشکی کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۱۵۱۲.۲ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اعتبار مشابه سال ۱۴۰۲ به میزان ۸۱۰.۲ میلیارد تومان رشدی معادل ۸۶.۶ درصد را نشان می‌دهد.
قاسمی ادامه داد: مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان از افزایش این اعتبار مربوط به انتقال اعتبار اعمال قانون «فوق‌العاده تسری» از ردیف‌های استانی به ملی است.
وی اظهار کرد: اعتبار ردیف «وزارت جهادکشاورزی- سرمایه اولیه صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی» از مبلغ ۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ رسیده است که رشدی معادل ۲۳۳.۳ را نشان می‌دهد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.