تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر : 46328

جنین‌هایی که با نفس زنده می‌مانند

جنین‌هایی که با نفس زنده می‌مانند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هادی شمسی ثانی: آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره مومنون: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِینٍ (۱۲): و به یقین انسان را از عصاره‏ ای از گل آفریدیم، ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ (۱۳): سپس او را [به صورت] نطفه‏ ای در جایگاهی استوار قرار دادیم، ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هادی شمسی ثانی: آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره مومنون: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِینٍ (۱۲): و به یقین انسان را از عصاره‏ ای از گل آفریدیم، ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ (۱۳): سپس او را [به صورت] نطفه‏ ای در جایگاهی استوار قرار دادیم، ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (۱۴): آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوان‌هایی ساختیم بعد استخوان‌ها را با گوشتی پوشانیدیم آنگاه [جنین را در] آفرینشی دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است.» با ارائه تصویری از شگفتی‌های خلقت بشر، جلوه‌هایی از عظمت، قدرت و علم خداوند متعال را به ما یادآوری می‌کند.

آفریدگار رزاق در آیه ۳۱ سوره اسرا: «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا: فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید؛ ما به آنان و شما روزی می‌دهیم، یقیناً کشتن آنان گناهی بزرگ است.» نیز نسبت به کشتن فرزند هشدار داده است.
با این وجود، برخی از والدین با توجه به باورهای غلط و مشکلات روحی و روانی، اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و…. همچون بارداری در دوران عقد، تعداد فرزندان کافی، فاصله کم با فرزند قبلی، ترس از عدم تأمین مخارج و…. با سقط عمدی، دست به کشتن کودکان بی گناهی می‌زنند که حق الهی حیات دارند.
سقط جنین مسأله‌ای است که تمام دنیا از جمله کشور ایران با آن درگیر است و آمار دقیقی از آن وجود ندارد؛ مسأله‌ای که برای حل آن در کنار فرهنگ‌سازی، نیازمند انجام اقدامات سلبی و وضع قوانین در رابطه با آن هستیم.
همین مساله موجب شد تا مهار، پایش، پیشگیری و کاهش سقط خود به خودی جنین به عنوان ماده ۵۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب برسد. همچنین بر اساس ماده ۵۶ این قانون، سقط جنین ممنوع بوده و از جرایم دارای جنبه عمومی است.
بازخواست برای کشتن کودک بی گناهی که غیر از خدا یاوری ندارد
امام جمعه گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بخشی از آیه ۳۲ سوره مائده: «هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده»، اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات خداوند در روز قیامت از کشتن کودک بی گناه بازخواست می‌کند.
حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب با ابراز تأسف از اینکه عده‌ای در جامعه سقط جنین را گناه نمی‌دانند در حالی که بدترین گناه است، گفت: در روایات دینی بر پرهیز از ظلم کردن به کسی که یاوری غیر از خدا ندارد تاکید شده است.

وی با بیان اینکه سقط جنین علاوه بر گناه و عقوبت اخروی، دیه هم دارد، اظهار کرد: گاهی اوقات علت سقط جنین، خرافات است مانند افرادی که بارداری دختر در دوران عقد را بد و فجیع می‌دانند در حالی که قبح شرعی ندارد، عده‌ای هم اعتماد به خداوند روزی رسان است، ندارند در حالی که قرآن فرموده است: «فرزندانتان را از ترس گرسنگی نکشید».
راه‌اندازی مراکز نفس؛ فرصتی برای زندگی بخشیدن
با راه‌اندازی مرکز نجات فرزندان سقط «نفس» در شهرهای مختلف کشور به همت بسیج جامعه پزشکی، فرصت خوبی برای زندگی بخشیدن به نوزادانی فراهم شد که با غفلت و ناآگاهی والدین ممکن بود خیلی زود زمان پایان زندگی شأن رقم بخورد.
مرکز نفس از جمله مراکز نیکوکاری مردمی است که در راستای تحقق کاهش سقط جنین و کمک به خانواده‌ها برای حفظ فرزندانشان مانند سایر شهرهای کشور، از سال ۱۴۰۱ در شهرستان‌های گناباد و بجستان هم راه‌اندازی شد.
تولد ۵۴ نوزاد نجات یافته از سقط جنین در دانشگاه علوم پزشکی گناباد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی مرکز نفس در شهرستان‌های گناباد و بجستان تاکنون ۵۴ نوزاد نجات یافته از سقط جنین متولد شده‌اند، افزود: از این تعداد ۳۵ نوزاد در مرکز نیکوکاری نفس گناباد و ۱۹ نوزاد در مرکز نفس بجستان از سقط نجات یافتند.
رضا احمدی با اشاره به بهره‌مندی ۹۱ مادر باردار از خدمات مراکز نفس در شهرستان‌های گناباد و بجستان، گفت: از ابتدای راه‌اندازی مراکز نفس در این شهرستان‌ها تاکنون ۶۰ مادر باردار در گناباد و ۳۱ مادر باردار در بجستان که قصد سقط جنین سالم خود را داشتند تحت پوشش مراکز نفس قرار گرفتند و از این اقدام منصرف شدند.
خدمات مرکز نفس برای مادران باردار
مدیر مرکز نفس گناباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به نقش مؤثر حمایت‌های مرکز مردمی نفس در پیشگیری از اقدام به سقط جنین اشاره و اظهار کرد: خدمات این مرکز در چهار حوزه خدمات مشاوره‌ای شامل مامایی، زنان، مشاوره دینی و روانشناسی، خدمات معیشتی شامل بسته‌های غذایی، سیسمونی، شیرخشک و پوشاک و خدمات پزشکی و درمانی شامل ویزیت‌های رایگان پزشکی و مامایی و خدمات پاراکیلنیکی و خدمات دارویی شامل حمایت‌های دارویی و تأمین داروهای مورد نیاز است.

زهرا عطارباشی درباره فعالیت این مرکز گفت: افرادی که قصد سقط جنین دارند توسط پزشکان، متخصصین زنان، ماماهای سطح شهر و مراکز بهداشتی، داروخانه‌ها، داروگیاهی‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی و مراکز مشاوره مامایی و… شناسایی و با معرفی به این مرکز مورد حمایت قرار می‌گیرند تا آنها را در حفظ فرزند یاری کنیم.
علل سقط فرزندان توسط والدین
وی، مسائل و مشکلات اقتصادی، بارداری دوران عقد، حاملگی بدون برنامه ریزی خانواده و فاصله کم دو بارداری، اعتیاد پدر خانواده و مشکلات مالی، جنسیت جنین، مغایرت با اشتغال مادر، مسائل فرهنگی و اجتماعی، پایین بودن سطح اعتقادی و عدم آگاهی از عواقب اخروی سقط، فرهنگ فردگرایی و رفاه طلبی و… را از جمله دلایل شناسایی شده سقط فرزندان توسط والدین در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد عنوان کرد.
سقط جنین در کنار بالا رفتن سن ازدواج، عدم تمایل به فرزند آوری، تجرد گرایی و… از جمله تهدیدهای جوانی جمعیت است که تلاش در مسیر کاهش هر کدام از آنها، حرکت به سمت پیری جمعیت و در نتیجه خطراتی مانند افزایش هزینه‌های نظام سلامت و کاهش سرعت رشد اقتصادی کشور، تاب‌آوری مالی نظام بازنشستگی، رفاه و کیفیت زندگی سالمندان و عملکرد کیفی نظام سلامت را کندتر خواهد کرد.
بدون تردید حفظ جامعه پویا و جوان و تداوم نسلی شاداب و پرتحرک نیازمند همکاری همه سازمان‌ها، نهادها و افراد مختلف جامعه در راستای افزایش فرزند آوری و پیشگیری از سقط جنین است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.