تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر : 40290

گزارش ایسنا از هفدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از هفدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، بیست و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (هفدهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) بیست و نهم مهر ۱۴۰۲  به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغازشد. بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، بیست و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (هفدهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) بیست و نهم مهر ۱۴۰۲  به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغازشد.
بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند. قرار است از امروز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سه شیفت کاری برگزار شود.
در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در شانزدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.
 مصوبات
* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سهم بیمه‌گذار را در موارد بستری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر رایگان در نظر گرفتند.
* با تصویب بند الحاقی ۴ ماده ۷۳ لایحه هفتم توسعه؛ برنامه سازمان های بیمه گر پایه سلامت را مکلف کردند تا در طول اجرای برنامه، حداقل پنج درصد از اعتبارات مصوب سالانه خود را جهت ارتقای اصول پیشگیری در سطح جامعه صرف کند.
* با تصویب بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که در طول اجرای برنامه میزان مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش پیدا کند.
ارجاعیات
در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند ث ماده ۷۳ لایحه را که به ساز و کار حمایتی دولت از سه دهک پایین جامعه در حوزه درمان باز می‌گشت را به منظور بررسی و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
همچنین بند الحاقی ۲ ماده ۷۳ لایحه برنامه که به الزام پوشش بیمه سلامت برای تمام افراد غیر ایرانی مقیم کشور بازمی‌گشت را به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
تذکرات
در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام بیمارستان‌ها برای قرارداد مستقیم با بیمه‌های تکمیلی مربوط می‌شد، مسعود پزشکیان بیان کرد: بیمه‌های تکمیلی همان زیر میزی هستند که رومیزی شده‌اند. بنده به عنوان جراح یک عمل را که در بیمه پایه تعریف شده است قبول نمی‌کنم و به جای آنکه عمل را با ۱۰ میلیون تومان انجام دهم در بخشی دیگر با عنوان بیمه تکمیلی با ۱۰۰ میلیون تومان عمل را انجام می‌دهم. با عنوان بیمه تکمیلی چهار برابر به من پول داده می‌شود.
همچنین در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام پوشش بیمه سلامت برای تمام اتباع قانونی مقیم کشور باز می‌گشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این‌که چگونه با مهاجران و اتباع تعامل داشته باشیم باید در یک برنامه جامع دیده شود که اکنون حاکمیت در حال تصمیم‌گیری در این خصوص است.
به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، داوود منظور همچنین در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه که به افزایش مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار باز می‌گشت، بیان کرد: هرگونه افزایش قیمت سیگار در داخل کشور انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد. همانطور که اکنون انواع سیگارهای مختلف در داخل کشور به صورت قاچاق وجود دارد. اگر ما قیمت رسمی سیگار را در کشور افزایش دهیم بازار غیررسمی سیگار توسعه می‌یابد که خروجی آن نیز بی‌انضباطی در اقتصاد خواهد بود.
مخالفان و موافقان افزایش مالیات محصولات دخانی چه گفتند؟
محسن زنگنه به عنوان نماینده مخالف افزایش قیمت محصولات دخانی از جمله سیگار گفت: سیگار بخشی از سبد معیشت مردم بوده و افزایش هزینه آن به مردم تحمیل می‌شود و در مقابل میرمحمدی به عنوان موافق افزایش قیمت محصولات دخانی گفت: اگر جلوی رشد مصرف سیگار گرفته نشود افراد باید چندین برابر هزینه را در حوزه درمان صرف کنند.
موضوعات خارج از برنامه 
در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، زهره الهیان در تذکری شفاهی خواستار تامین مالی رسیدگی به پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه از سوی کشورهای اسلامی شد و افزود: از دادستان لاهه به عنوان دیوان بین‌المللی انتظار می‌رود دستور توقف فوری این نسل‌کشی را صادر کند و از کشورهای اسلامی انتظار تامین مالی برای بررسی پرونده رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی لاهه می‌رود.
 در همین ارتباط عباس گودرزی تاکید کرد که دنیا حمایت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی را که دستش به خون زنان و کودکان بی‌گناه غزه آلوده است فراموش نخواهد کرد.
ادامه دارد…

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.