تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر : 35597

«چخفته» عازم رشت می‌شود/ تماشاگرانی که بی‌غرض نظر می‌دهند

«چخفته» عازم رشت می‌شود/ تماشاگرانی که بی‌غرض نظر می‌دهند

اشکان پیر دل‌زنده کارگردان نمایش «چخفته» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است با ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان به خبرنگار مهر گفت: اجرای «چخفته» همانند اجرای قبلی که در عمارت نوفل لوشاتو داشت با استقبال مخاطبان روبرو شده است اما متاسفانه اجرای نمایش محدود است و ۱۳ مرداد ماه به

اشکان پیر دل‌زنده کارگردان نمایش «چخفته» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است با ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان به خبرنگار مهر گفت: اجرای «چخفته» همانند اجرای قبلی که در عمارت نوفل لوشاتو داشت با استقبال مخاطبان روبرو شده است اما متاسفانه اجرای نمایش محدود است و ۱۳ مرداد ماه به پایان می‌رسد. قرارداد نمایش برای اجرا ۲۰ روز بود اما با استقبالی که از کار شده و بازخوردهای مثبتی که از تماشاگران گرفته‌ایم احتمال دارد هماهنگی‌هایی برای اجرا نمایش در یکی دیگر از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر صورت گیرد بنابراین احتمال دارد اجرای «چخفته» در تهران ادامه پیدا کند چون احساس می‌کنم به اصطلاح تازه موتور کار روشن شده است.
وی درباره اجرا در استان‌های دیگر بیان کرد: قرار است ۲۹ مرداد تا ۶ شهریور در سالن نارون شهر رشت اجرا داشته باشیم که اگر کار با استقبال روبرو شد ممکن است اجرا تمدید شود.
کارگردان این نمایش درباره تفاوت تماشاگران نمایش با اجرای قبلی عنوان کرد: در اجرای جدید با مخاطبان متفاوت‌تری روبرو هستیم. میزبان تماشاگرانی از قشرهای مختلف هستیم که با تماشاگران سالن‌های خصوصی تفاوت دارند از این رو نمایش توسط طیف وسیع‌تری از جامعه با سلیقه‌های مختلف دیده می‌شود که تجربه جذابی است. تماشاگران جدید نمایش کار را بیشتر دوست دارند و بی غرض‌تر درباره اجرا نظر می‌دهند. چند پیشنهاد هم برای سرمایه گذاری روی کار جدیدم مطرح شد که البته نپذیرفتم. البته به دلیل شرایط بیرونی تئاترشهر شاید ابتدا مخاطبان با اعصابی ناراحت وارد سالن شوند و مدتی طول بکشد تا به خودشان مسلط شوند اما خوشبختانه در روزهای اخیر پاک سازی اطراف این مجموعه اتفاق خوبی را رقم زده و من را یاد روزهای قدیم تئاترشهر می‌اندازد.
وی درباره ویژگی‌های اجرا که برداشتی آزاد از نمایشنامه‌های آنتوان چخوف است، بیان کرد: در نمایش «چخفته» یک دقیقه قبل از مرگ دایی وانیا در طول ۷۰ دقیقه به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایش وانیا در شهری به نام ساخالین ساکن است؛ شهری که کسی نمی‌تواند از آن بیرون بیاید. در واقع این شهر سمبل ذهن وانیا است و چون از بچگی جرات و جسارت نداشته علاوه بر اینکه عشقش یلنا را از دست می‌دهد، شغلش را هم از دست می‌دهد و در نهایت زندگی‌اش نابود شده و به مرگ می‌انجامد. نمایش یک دقیقه قبل از مرگ وانیا را به تصویر می‌کشد که در این زمان اندک همه گذشته‌اش از کابوس‌ها و خواب‌ها گرفته تا خاطراتش مرور می‌شود.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: یکی دیگر از شخصیت‌های محوری نمایش ایوان نام دارد شخصیتی که در هیچکدام از داستان‌های چخوف وجود ندارد و من این اسم را از نام اصلی دایی وانیا یعنی ایوان پتروویچ برداشته‌ام. ایوان ملغمه‌ای از شخصیت‌های چخوف در آثار مختلفش است؛ آدمی عاشق پیشه، بازنده، قلدر و در عین حال مظلوم. می‌توان گفت شخصیت ایوان ترکیبی از ویژگی‌های شناخته شده کاراکترهای چخوف را دارد و با اینکه در آثار این نویسنده وجود ندارد و خودمان به وجودش آورده‌ایم اما شخصیتش خیلی چخوفی است.
پیر دل‌زنده درباره تغییراتی که در اجرای جدید نمایش صورت گرفته است، توضیح داد: با توجه به بازخوردهایی که در اجرای قبلی گرفتیم تغییرات کوچکی در کار داده شده و بر این اساس ریتم نمایش هم تندتر شده است چون در اجرای قبلی احساس کردیم در اواسط اجرا ریتم کار کند می‌شود. همچنین برای تفکیک بین واقعیت و رویا در این اجرا بازی‌های جدیدی با نور کرده‌ایم.
این کارگردان در پایان درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: دکور، طراحی نور و لباس‌ها همگی غیرواقعی و فانتزی هستند و نمایش در فضایی بدون زمان و مکان روایت می‌شود چون در طول این ۷۰ دقیقه وارد فضای ذهنی شخصیت اصلی نمایش یعنی وانیا می‌شویم. البته نمایش طنز چخوفی را که در آثار این نویسنده وجود دارد، حفظ کرده ولی در کل شاهد اتفاقات دردناکی هستیم که برای یک شخصیت در طول زندگی اش افتاده است.
نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین و بازی رومینا فرمانی، فرزانه محمدحسین، یگانه منصوری، سارا زارعی، امیرحسین فروتن، سارا عزیزی، کیارش زرین، سیاوش کریما، محمدعلی الحمد، محمدعلی براتی تا ۱۳ مرداد ماه در تالار سایه روی صحنه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.