تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 38576

هند صدور روادید برای کانادایی‌ها را به حالت تعلیق درآورد

هند صدور روادید برای کانادایی‌ها را به حالت تعلیق درآورد

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دولت هند با اعلام اینکه موقتا صدور روادید برای شهروندان کانادایی را متوقف می‌کند، دلیل این تصمیمش را “تهدیدات امنیتی” که فعالیت هیات‌های دیپلماتیکش در خاک کانادا را متوقف کرده‌اند، اعلام کرد. تنش‌ها در روابط هند و کانادا بر سر قتل “هاردیپ سینگ نجار” یک فعال جدایی‌طلب

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دولت هند با اعلام اینکه موقتا صدور روادید برای شهروندان کانادایی را متوقف می‌کند، دلیل این تصمیمش را “تهدیدات امنیتی” که فعالیت هیات‌های دیپلماتیکش در خاک کانادا را متوقف کرده‌اند، اعلام کرد.
تنش‌ها در روابط هند و کانادا بر سر قتل “هاردیپ سینگ نجار” یک فعال جدایی‌طلب ۴۵ ساله “سیک” در داخل خاک کانادا  در ۱۸ ژوئن بالا گرفته است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هند را متهم کرد به اینکه احتمالا در پشت قتل این چهره جدایی طلب سیک که در حومهٔ شهر ونکوور، محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا رخ داد، قرار دارد.
هند، هاردیپ سینگ نجار را یک “تروریست تحت تعقیب” اعلام کرده بود.
به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر قتل این فعال جدایی‌طلب سیک، وزارت امور خارجه هند اواسط هفته گذشته اعلام کرد، یک دیپلمات ارشد کانادایی را اخراج کرده است. این اقدام دهلی‌نو پس از اقدام مشابهی از سمت کانادا انجام شد.
نخست‌وزیر کانادا دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت که “هرگونه دخالت یک دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی، نقض غیرقابل قبول حاکمیت ماست.” او اظهار کرده بود که فعالانه در حال پیگیری “ادعاهای موثقی” است که عوامل دولت هند را به قتل رهبر جدایی‌طلب “سیک” در بریتیش کلمبیا در ژوئن مرتبط می‌کند.
نخست وزیر کانادا روز پنجشنبه ادعا کرد، با اتهام‌زنی علیه هند به دنبال تحریک این کشور نبوده است.
هند این اتهام نخست وزیر کانادا علیه خود را “پوچ” دانست.
ترودو در یک سخنرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک گفت:‌ “تردیدی نیست که هند کشوری با اهمیت فزاینده تلقی شده و ما نیاز داریم به همکاری با این کشور ادامه دهیم.”
دولت هند اعلام کرد، تصمیمش برای تعلیق صدور روادید برای کانادایی‌ها “شامل کانادایی‌ها در یک کشور ثالث نیز می‌شود.”
سخنگوی وزارت امور خارجه هند در شهر دهلی اظهار کرد:‌ “تهدیداتی علیه کمیسیون عالی (سفارت) و کنسولگری‌های ما در کانادا وجود داشته که فعالیت عادی آنها را مختل کرده است. مطابق این وضعیت آنها موقتا نمی‌توانند درخواست‌ها برای صدور روادید را پردازش کنند”.
او بیان کرد: “هند به دنبال برقراری توازن در زمینه رده و نیروی دیپلماتیک میان هیات‌های دیپلماتیک دو کشور است. دلیل این پیگیری مداخله دیپلماتیک کانادا در امور داخلی ما است.”
ساعاتی قبل از اعلام این تصمیم دولت هند، کانادا نیز اعلام کرده بود، تعداد پرسنل خود در هند را کاهش می‌دهد و گفته بود برخی از دیپلمات‌هایش تهدیداتی را در رسانه های اجتماعی دریافت کرده‌اند.
در بیانیه دولت کانادا نوشته شد: “با توجه به افزایش تنش‌ها در محیط فعلی، ما اقداماتی را برای تضمین امنیت دیپلمات‌هایمان اتخاذ می‌کنیم.” خدمات روادید کانادا در هند همچنان فعال است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.