تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 21381

هجوم شهرک نشینان صهیونیستی به مسجدالاقصی در پنجاه و سومین سالگرد آتش زدن آن

هجوم شهرک نشینان صهیونیستی به مسجدالاقصی در پنجاه و سومین سالگرد آتش زدن آن

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، دفتر اوقاف اسلامی در قدس گزارش داد که ده‌ها شهرک نشین در قالب گروه‌های متوالی از دروازه غربی به مسجد الاقصی هجوم بردند، مراسم “تلمودی” را انجام دادند و گشت‌های تحریک آمیزی را در صحن‌های مسجد انجام دادند و به توضیحات در مورد معبد ادعایی خود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، دفتر اوقاف اسلامی در قدس گزارش داد که ده‌ها شهرک نشین در قالب گروه‌های متوالی از دروازه غربی به مسجد الاقصی هجوم بردند، مراسم “تلمودی” را انجام دادند و گشت‌های تحریک آمیزی را در صحن‌های مسجد انجام دادند و به توضیحات در مورد معبد ادعایی خود گوش کردند.

این تهاجمات مصادف با پنجاه و سومین سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی انجام شد. تروریستی به نام مایکل دنیس روهان در ۲۱ اوت ۱۹۶۹ به مسجد الاقصی یورش برد و عمداً جناح شرقی مسجد را به آتش کشید که به نمای مسجد و پشت بام و فرش‌ها و تزئینات کمیاب و تمام محتویات آن از قرآن و اثاثیه آسیب زد و بنا به شدت آسیب دید که بازسازی و تزیین آن به همان شکلی که بود سالها به طول انجامید.

دنیس مایکل روهان، (متولد ۱ ژوئیه ۱۹۴۱) شهروند استرالیایی رسوایی جهانی خود را در سراسر جهان در تاریخ ۲۱ اوت سال ۱۹۶۹ پس از آن بدست آورد که اقدام به آتش زدن مسجد الاقصی، واقع در بالای کوه معبد در قدس کرد.

 روهان بخاطر حمله و آتش سوزی در تاریخ ۲۳ اوت ۱۹۶۹ دستگیر شد. به هنگام محاکمه معلوم شد دیوانه‌است و در یک مؤسسه روانی در بیمارستان بستری شد. او بعدها در ۱۴ ماه مه سال ۱۹۷۴، از اسرائیل بر اساس مبانی انسان دوستانه برای درمان روانی بیشتر در کنار خانواده اش تبعید شد. او سپس به بیمارستان  Callan در استرالیا منتقل شد.

این جنایت واکنش‌های گسترده‌ای را به ویژه در کشورهای اسلامی در پی داشت و تظاهرات‌هایی در محکومیت آن برگزار شد؛ به گونه‌ای که یکی از علل تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی همین مسئلهٔ آتش زدن مسجد الاقصی بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.