تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۶
کد خبر : 13758

هانی زاده: شانس الکاظمی برای نخست وزیری افزایش می‌یابد/ عراق وارد تعاملات بین‌المللی می‌شود

هانی زاده: شانس الکاظمی برای نخست وزیری افزایش می‌یابد/ عراق وارد تعاملات بین‌المللی می‌شود

حسن هانی زاده در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از خروج عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل اظهار داشت: در واقع عراق بعد از حمله به کویت تحت بند هفت منشور سازمان ملل قرار گرفت و غرامت بالغ بر ۵۰ میلیارد دلاری به دلیل حمله رژیم صدام به کویت به عراق

حسن هانی زاده در گفت و گو با ایسنا در ارزیابی خود از خروج عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل اظهار داشت: در واقع عراق بعد از حمله به کویت تحت بند هفت منشور سازمان ملل قرار گرفت و غرامت بالغ بر ۵۰ میلیارد دلاری به دلیل حمله رژیم صدام به کویت به عراق واگذار شد.

وی تصریح کرد: در این مدت ۳۰ ساله عراق این غرامت را پرداخت کرد و بدهی عراق به کویت صفر شد به همین دلیل عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج می شود.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: این مساله نشان می دهد عراق از این پس وارد تعاملات بین المللی خواهد شد و خطر جدی از ناحیه قدرت های فرا منطقه ای به عراق نخواهد بود و عراق وارد فضای جدیدی می شود.
هانی زاده خاطرنشان کرد : قرار گرفتن عراق ذیل فصل هفت به دلیل ماجراجویی رژیم بعث بود و اکنون این اتفاق برای دادن امتیاز به الکاظمی است تا بتواند برای یک دوره دیگر به عنوان نخست وزیر انتخاب شود.
وی ادامه داد: در واقع خروج عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل بیشتر جنبه تشریفاتی و غیر عملیاتی دارد آن هم در این فضا که عراق با چالش جدی در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر مواجه است لذا این مساله می تواند کمک موثری به نخست وزیر آینده باشد.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین اظهار کرد: مساله دیگر این است جریان صدر چون اکثریت فراکسیون پارلمان را در اختیار دارد از گذشته هم به دنبال این بوده تا در انتخاب نخست وزیر موثر باشد به عبارت دیگر دو گزینه محتمل است یکی این که الکاظمی ابقا شود و دیگر این که جعفر صدر به عنوان نخست وزیر انتخاب شود که این مساله هم مورد مخالفت جریان اصولگرای شیعه عراق بود.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.