تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
کد خبر : 4070

هاشمی: باید توازن و روابط در تیم ملی بسکتبال را تصحیح کنیم

هاشمی: باید توازن و روابط در تیم ملی بسکتبال را تصحیح کنیم

به گزارش ایسنا، مصطفی هاشمی سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران، در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، توضیح داد: در تیم ملی یک مربی سه فاکتور باید داشته باشد. من خودم را به عنوان یک کارشناس در نظر می‌گیرم نه به عنوان مربی. یک مربی تیم ملی باید نتیجه گرا باشد چون با

به گزارش ایسنا، مصطفی هاشمی سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران، در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، توضیح داد: در تیم ملی یک مربی سه فاکتور باید داشته باشد. من خودم را به عنوان یک کارشناس در نظر می‌گیرم نه به عنوان مربی. یک مربی تیم ملی باید نتیجه گرا باشد چون با بازی‌ها و اردوهای کوتاه مدت سر و کار دارد و مثل باشگاه نیست که اردوی طولانی مدت داشته باشید. موضوع دوم تعامل با بازیکنان است که باید اعضای تیم احساس خوبی با یکدیگر داشته باشند. مربی باید یکی کردن روحیات را در نظر بگیرد و مساله سوم هم این است که استعدادیاب نیز باشد نه اینکه کار پایه انجام دهد، بلکه در تیم بزرگسالان باید هر بار چند بازیکن مستعد را در رنج سنی ۱۸ تا ۲۱ سال دعوت کند تا استعدادیابی شود.

او ادامه داد: من به عنوان سرمربی تیم ملی باید جوابگوی نتایج باشم پس نیاز به بهترین بازیکنان دارم. نباید جوانگرایی را گونه‌ای ایجاد کنیم که نتیجه‌ نگیریم. اگر توازن خوبی برقرار کنیم به‌ نظرم بهترین نتایج در پیش خواهد بود. شما باید بدنه تیم خودتان را که افرادی مانند صمد و حامد است را حفظ‌ کنید تا در کنار آن‌ها از افراد دیگر استفاده شود.

هاشمی درباره انتخاب بازیکنان برای حضور در بازی‌های پیش رو گفت: سعی می‌کنیم با شروع لیگ بازیکنان را در همه مقاطع لیگ در نظر بگیریم تا در انتها بهترین نفرات را انتخاب کنیم. هرچند ذهنیتی که نسبت به برخی بازیکنان داریم‌ تغییر نمی‌کند اما باید استعدادهایی را هم وارد تیم‌ کنیم که سعی داریم بهترین‌ها باشند.

او در واکنش به انتقادهایی که از مسعود قاسمی شد نیز گفت: همه ما در کارهایمان ایراد داریم و نمی‌توان گفت بدون ایراد هستیم. مسعود قاسمی هم از این موضوع مستثنا نیست. به نظرم یک مقدار نگاه‌ها به قاسمی از دور درست نیست. همانطور که آقای طباطبایی اشاره کرد، او با من هم هم‌بازی بود و درس ورزش هم خوانده است. اصلا نباید بگوییم قاسمی کجای بسکتبال است. یک‌ مقدار باید نگاهمان خاکستری باشد، نباید نگاه سیاه و سفید به قاسمی داشته باشیم. فکر می‌کنم باید یک مقدار نگاهمان را بهتر کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره استفاده ار دو رگه‌ها با وجود حواشی زیاد نیز گفت: هر کسی که در این‌ کشور و با قوانین کشور ما پاسپورت ایرانی دارد، قطعا می‌تواند در تیم‌ ملی باشد. تفکیک این بازیکنان خوب نیست ولی باید شایسته سالاری کرد. شاید من نظرم نسبت به این بازیکنان با کادرفنی قبل فرق کند، اما هرکس که توانش از بازیکنان شاغل در لیگ ایران بالاتر باشد حق حضور در تیم را دارد. البته اگر سطحشان یکی باشد حق حضور در تیم ملی را ندارند. اگر سطحشان بالاتر باشد یقینا استفاده می‌کنیم ولی اگر در یک سطح باشند اعتقادی به استفاده از آن‌ها ندارم.

او همچنین درباره برطرف کردن مشکلاتی که طی سال‌های گذشته بین کادرفنی و بازیکنان وجود داشت نیز توضیح داد: تغییری که پیش می‌آید گاهی مثبت یا منفی است که باید در آینده مشخص شود. وظیفه فدراسیون‌، کادرفنی و رسانه‌ها از همه‌ مهم‌تر است تا انسجام را به تیم ملی بدهند. اگر کسی فکر می‌کند که من ظاهر سازی می‌کنم اشتباه می‌کند و نمی‌توانم اینطور باشم. من یاد گرفته‌ام راست بگویم و این چیزی است که باید باور کنید. مگر می‌شود در حوزه‌های مختلف، رسانه را کنار گذاشت؟ مطمئنا اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد خروجی مثبت نداشت و موافق آن‌ها نیستم، باید انسجام بیشتر شود چون ما بسکتبال را در اروپا و آمریکا بازی‌ نمی‌کنیم، ما بسکتبال را در ایران که کشور جهان سومی است بازی می‌کنیم و در کشورهای جهان سوم احساسات و عواطف نقش زیادی دارند. مطمئنا اگر ایرادی بوده، با انسجامی که هدفمان است می‌خواهیم برطرف شود.

سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران درباره ضعف بسکتبال در تعداد نیروی انسانی نیز اظهار کرد: این مساله برای ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر است و برای این سه سال و نیم نیست. من تا الان یک روز بسکتبال این‌ کشور را از دست نداده‌ام اما باید آسیب شناسی کنیم که چرا نیروی انسانی بسکتبال در این چندین سال عقب افتاد؟ چرا دروغ گفتیم و مسیر اشتباه رفتیم؟ اگر به عقب برگردیم پاسخ‌های بهتری کسب می‌کنیم.

او گفت: من ۲۳ سالم بود که بازیکن تیم ملی بودم و مربیگری هم کردم. با مفهوم تیم داری آشنا هستم و می‌دانم که تا حدودی این بازیکنان چه نیازی دارند. بازیکن‌ها نیازهای عاطفی دارند که اگر آن‌ها را برطرف نکنید برای شما بازی نمی‌کنند. اگر ۱۰ بار به سر بازیکن می‌زنید و حق با شماست، باید دو بار هم اجازه دهید بازیکن به سر شما بزند. من بازی کردم و بسکتبال را زندگی کرده‌ام. با کمک فدراسیون، تدبیر کادرفنی و حمایت رسانه، این شرایط را بهبود می‌بخشیم. بازیکنان باید یاد بگیرند که باشگاه با تیم ملی متفاوت است. البته باید یکسری فرهنگ سازی هم صورت بگیرد تا با کمک همه این مشکل را برطرف کرد. نمی‌شود مشکلات را کامل برطرف کرد، اما باید تا آنجا که می‌شود شرایط را بهبود بخشید. اگر بازیکنی بخواهد آسیب بزند یقینا در تیم ملی بازی نخواهد کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، درباره توجه به رده‌های پایه نیز توضیح داد: بنده حداقل شناختی را از رده‌های سنی ۱۷ سال به بالا دارم. مطمئن باشید تیم‌های پایه را در نظر دارم. متاسفانه در گذشته یکسری اتفاقات مردم را گمراه‌ کرد. خیلی‌ها گفتند هاشمی کوچ خوبی است، اما خوب تمرین نمی‌دهد. مگر می‌شود تاکتیکی را کار نکنید و در زمین اجرا شود؟ ما در آسیا بعد از استرالیا بهترین تیم هستیم و هیچ توجیهی برای باخت‌ها نداریم. هدف ما پیروزی در همه مسابقات است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.