تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
کد خبر : 37421

نذر فرهنگی هنرمندان زمینه ساز تحقق تمدن اسلامی است

نذر فرهنگی هنرمندان زمینه ساز تحقق تمدن اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدمصطفی موتورچی بعد از ظهر امروز دوشنبه با اشاره به برگزاری تئاتر مردمی پیاده روی اربعین روایت راهیان در جمع خبرنگاران بیان کرد: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر (عج) است. دبیر هفتمین همایش

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدمصطفی موتورچی بعد از ظهر امروز دوشنبه با اشاره به برگزاری تئاتر مردمی پیاده روی اربعین روایت راهیان در جمع خبرنگاران بیان کرد: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر (عج) است.
دبیر هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» در خوزستان افزود: از آنجا که پیاده روی اربعین زمینه ساز و مقدمه ظهور است، می‌توان گفت که هدف همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین نیز در این راستا تعریف می‌شود.
وی با اشاره به ایده برگزاری روایت راهیان عنوان کرد: دفتر تئاتر مردمی مسجد که زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی کشور قرار دارد، ایده تشکیل کاروان تئاتر پیاده روی اربعین را مطرح کرد و با مدیریت کوروش زارعی این حرکت از هشت سال قبل شکل گرفت.
موتورچی افزود: حاذق‌ترین و بهترین هنرمندان تئاتر که برگ زرینی از درخت هنر انقلاب هستند از هشت سال پیش تاکنون در این حرکت ارزشمند حضور داشتند و عشق و ارادت قلبی خود را به سیدالشهدا علیه السلام با زبان به منصه ظهور رساندند.
وی ادامه داد: گونه‌های مختلف هنر در اولین دوره روایت راهیان حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به نقال‌ها، پرده خوان‌ها، تعزیه خوان‌ها، نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های موکبی اشاره کرد که با زبان هنر در این مسیر به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام خدمت فرهنگی کرده‌اند.
موتورچی با تاکید بر اینکه هیچ هنری نمی‌تواند جلوه‌گر حماسه بزرگ حسینی باشد، اظهار کرد: ما دنبال این نیستیم که جلوه‌گر حماسه عاشورا باشیم بلکه تمام آمال و آرزوی ما این است که بتوانیم آن شکوه و عظمت را حتی به اندازه سر سوزنی به نمایش درآوریم.
وی، فلسفه حرکت هنرمندان روایت راهیان را ادای نذر فرهنگی آنها دانست و گفت: امسال هشتمین سال برگزاری روایت راهیان است اما هفتمین دوره برگزاری است در واقع همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین یک سال به خاطر پاندومی کرونا تعطیل شد و در تمام دوره‌هایی که این حرکت برگزار شده گروه‌های شرکت کننده ایرانی و عراقی با نذر فرهنگی در همایش حضور دارند و دستمزدی نمی‌گیرند.
موتورچی ادامه داد: البته به این معنا نیست که هزینه‌ای نداریم که به هنرمندان پرداخت کنیم بلکه به دلیل روح ارزشمند کار و هماهنگی با حرکت عظیم مردمی پیاده روی اربعین ما هنرمندان هم می‌خواستیم ادای دین کوچکی داشته باشیم؛ لذا این حرکت یک نذر فرهنگی است و هنرمندان با انگیزه خدمت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام پای کار آمدند.
وی گفت: در واقع این حرکت برای به اوج رسیدن نیاز به دو بال دارد یک بال معنوی و یک بال فنی که به لطف خداوند در هر دو زمینه قوی و سربلند بوده‌ایم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.