تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر : 38483

مکانیسم تهاتر برای واردات کالاهای مصرفی بخش کشاورزی

مکانیسم تهاتر برای واردات کالاهای مصرفی بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی درباره رفع چالش تعهد ارزی گفت: مذاکرات زیادی انجام شده و در بخش زیادی از محصولات به جز فولاد و پتروشیمی موضوع نهایی شده است. وی افزود: در حال حاضر مصوب شد تا ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد در قالب شمش طلا

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی درباره رفع چالش تعهد ارزی گفت: مذاکرات زیادی انجام شده و در بخش زیادی از محصولات به جز فولاد و پتروشیمی موضوع نهایی شده است.
وی افزود: در حال حاضر مصوب شد تا ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد در قالب شمش طلا انجام شود و بخشی از صادرکنندگان ارز را در این قالب به کشور بر می‌گردانند.
وی ادامه داد: همچنین طرحی که در حوزه کشاورزی هفته گذشته نهایی و در سامانه جامع تجارت پیاده شد موضوع استفاده از مکانیسم تهاتر بود. به این ترتیب کالاهای مصرفی حوزه کشاورزی از سامانه ارزی ما خارج شد و واردکنندگان ارز را فقط در قبال دریافت ارز صادرکنندگان بخشی از محصولات کشاورزی می‌توانند دریافت کنند. لیست این محصولات به زودی در اختیار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار خواهد گرفت که به تمام تشکل‌ها اعلام شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از نشست با کشاورزانی که بیشترین گروه صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند، خبر داد و گفت: قرار است نشستی در بانک مرکزی داشته باشیم و با همکاری معاونت ارزی و مجموعه‌های مرتبط ضمن تسهیل برگشت ارز حوزه کشاورزی، نرخ آن نیز رقابتی و جذاب برای تولیدکنندگان این حوزه باشد.
رشد وزنی و ارزشی صادرات
پیمان پاک در ادامه به حجم صادرات بخش کشاورزی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه نخست سال صادرات محصولات کشاورزی به لحاظ وزنی و ارزشی نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشت.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عموماً حجم صادرات حوزه کشاورزی در ۶ ماه دوم انجام می‌شود، ادامه داد: امیدواریم رشد خوبی نسبت به سال گذشته تجربه شود. تلاش می‌کنیم برگشت ارز تسهیل شود تا خود این امر نیز تشویقی برای افزایش صادرات باشد.
پیمان پاک در پاسخ به احتمال حذف قانون رفع تعهد ارزی، گفت: این قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت نمی‌تواند در این‌باره کاری کند. تلاش ما باید در راستای تسهیل این روند باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.